سخنرانی ترامپ در سازمان ملل از نگاه رسانه‌های داخلی

تهران- ایرنا- سخنرانی دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که آکنده از ادعاهای اثبات‌ نشده و تکرار اتهامات پیشین علیه ایران بود، در کانون توجه رسانه‌های داخلی قرار گرفت.

به گزارش گروه نشریات خبری ایرنا؛ دونالد ترامپ روز سه شنبه در سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل، تندترین حملات را متوجه ایران کرد و کشورمان را تهدیدی برای صلح خواند و مدعی شد که ایران نخستین حامی تروریسم در دنیاست و این کشور در تنور جنگ های سوریه و یمن می دمد.

او همچنین در این سخنرانی گفت: ما بالاترین میزان تحریم‌ها را علیه بانک مرکزی ایران وضع کردیم. همه وظیفه دارند که علیه این کشور اقدام کنند تا وقتی که رفتار ایران تغییر نکند، تحریم‌ها ادامه خواهد داشت و حتی بیشتر هم خواهد شد. حکومت ایران شعارهای مرگ بر آمریکا و احساسات ضدیهودی را ترویج می‌کند. سال گذشته رهبران ایران گفتند که اسرائیل یک غده سرطانی است که باید از میان برود. آمریکا هرگز چنین احساساتی را علیه یهودیان تحمل نخواهد کرد. لازم است که اسرائیل و همسایگانش به یک ارتباط خوب و مسالمت‌آمیز مبتنی بر تحمل مذهبی برسند.

بررسی امروز(سوم مهرماه) روزنامه ها، خبرگزاری ها و تارنماهای داخلی نشان می دهد که این اظهارات رئیس جمهوری آمریکا در کانون توجه رسانه های داخلی قرار گرفته است به طوریکه رسانه های اصلاح طلب با عناوینی همچون تکرار تهدیدهای توخالی علیه تهران و پارادوکس سخنرانی ترامپ در این خصوص قلم فرسایی و تاکید کردند: دونالد ترامپ بخش مهمی از سخنان خود را به ایران اختصاص داد تا بتواند طرح حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در مورد بومی‌سازی امنیت خلیج فارس را تحت الشعاع قرار بدهد.

رسانه های اصولگرا نیز عنوان هایی همچون ترامپ آنچه لایق خودش بود به ایران نسبت داد! و نمایش اقتدار ایران در سخنرانی ترامپ را برای گزارشات خود برگزیدند و سخنرانی رئیس جمهوری آمریکا در مجمع عمومی را نطق انتخاباتی وی از تریبون سازمان ملل توصیف کردند.

ضرورت استفاده از فرصت نیویورک، طرح ابتکار صلح هرمز و رایزنی‌های فشرده سیاسی در نیویورک از دیگر محورهای مورد توجه رسانه های اصلاح طلب به شمار می رود و در آن تاکید شده است که شاید مجمع عمومی امسال مهم‌ترین و دشوارترین صحنه نبرد دیپلماتیک برای ایران باشد و عملکرد روحانی و تیم همراهش در این صحنه می‌تواند به میزان زیادی در تحولات هفته‌ها و ماه‌های آینده از منظر روابط خارجی تاثیرگذار باشد.

رسانه های اصلاح طلب

محورهای سخنرانی ترامپ در سازمان ملل

به گزارش روزنامه شرق، ‌ دونالد ترامپ در سخنرانی دیشب خود در مجمع عمومی سازمان ملل، به تکرار مواضع پیشین خود و مقامات دولتش در قبال ایران، برجام و خاورمیانه پرداخت. درواقع مواضع رئیس‌جمهور ایالات متحده در قبال دیگر موضوعات از قبیل کره شمالی، ونزوئلا، اسرائیل، کشور خود و روابط بین‌الملل نیز کم‌وبیش تکرار سخنانی بود که پیش‌تر از او شنیده شده بود.  رئیس‌جمهوری ایالات متحده در سخنرانی خود بار دیگر ایران را «از بزرگ‌ترین تهدیدهای امنیتی» خواند: «یکی از بزرگ‌ترین تهدیدهای امنیتی نسبت به کشورهای طرفدار صلح، ایران است. کارنامه این رژیم پر از منع و تخریب است. نه‌تنها ایران حامی اول تروریسم است، بلکه مقامات ایران در تنور جنگ سوریه و یمن می‌دمند. ایران صرف ثروت این کشور برای رسیدن به سلاح‌های هسته‌ای است. اجازه این کار را نمی‌دهیم!»

روزنامه اعتماد زیر عنوان تکرار تهدیدهای توخالی علیه تهران نوشت: دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا عصر سه‌شنبه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، بار دیگر با الفاظی ناشایست ادعاهای تکراری علیه جمهوری اسلامی ایران را تکرار کرد... ترامپ بار دیگر بر خلاف تاکید همواره جمهوری اسلامی ایران بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای‌اش مدعی شد: «همزمان رژیم در حال هزینه کردن درآمد ایران برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای و ابزار انتقال آن است. ما نباید هیچگاه اجازه این کار را دهیم.» او در توجیه اقدام غیرقانونی و غیرمشروعش در نقض برجام اضافه کرد: «من برای جلوگیری از استمرار این مسیر ایران از توافق وحشتناک هسته‌ای با ایران خارج شدم که زمان بسیار محدودی برای پایان آن وجود داشت و اجازه نظارت بر تاسیسات مهم را نمی‌داد و موشک‌های بالستیک را پوشش نمی‌داد.» ترامپ که تاکنون بارها اعلام کرده‌ بود ایران به دلیل تحریم‌ها ضعیف‌تر شده و توان منطقه‌ای خود را از دست داده است، در اظهاراتی خلاف واقع ایران را به گسترش خشونت در منطقه متهم کرد و گفت: «بعد از خروج از توافق، ما تحریم‌های اقتصادی سختی را علیه این کشور وضع کردیم، رژیم با امید فرار از تحریم‌ها تجاوزهای بدون دلیل و خشونت‌های خود را تشدید کرد.»

روزنامه آرمان ملی در یادداشتی با عنوان پارادوکس سخنرانی ترامپ به قلم حسن هانی‌زاده تحلیلگر مسائل بین‌الملل آورد: سخنرانی رئیس‌جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ حاوی یک سلسله اتهام‌زنی‌های تکراری علیه جمهوری اسلامی ایران بود. همچنان که انتظار می‌رفت دونالد ترامپ در حقیقت ادعا می‌کند که ایران عامل ناامنی‌ها در منطقه است و در حقیقت از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند درحالی که واقعیت امر این است که جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با پدیده شوم تروریسم هزینه‌های انسانی و مالی سنگینی پرداخت کرده است و به همین دلیل دونالد ترامپ بیش از اینکه یک سخنرانی کاملا منطقی و معقولی داشته باشد از تریبون سازمان ملل برای اتهام‌زنی علیه ایران استفاده کرد. به نظر می‌رسد که اظهارات ترامپ، اظهاراتی کاملا تکراری و مبتنی بر کینه شخصی دونالد ترامپ نسبت به ملت ایران بود. با اینکه طی روزهای گذشته جهان شاهد سالگرد عملیات یازده سپتامبر ۲۰۰۱ بود، اما رئیس‌جمهوری آمریکا با آگاهی به اینکه عربستان خود عامل این عملیات بزرگ تروریستی بوده، کوچکترین اشاره به دخالت عربستان در مسأله تروریسم و همچنین کمک به تروریسم‌های منطقه نکرد. رئیس‌جمهوری آمریکا بخش مهمی از سخنان خود را به ایران اختصاص داد تا بتواند طرح حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در مورد بومی‌سازی امنیت خلیج فارس را تحت الشعاع قرار بدهد. به نظر می‌رسد سخنرانی رئیس‌جمهوری آمریکا در نشست مجمع عمومی ارزش سیاسی ندارد بلکه یک پروپاگاندای انتخاباتی است که قصد دارد به ملت آمریکا و ملت‌های منطقه وانمود کند که بر امور تسلط دارد و از یک طرح بزرگ سیاسی و همچنین حرکت به سمت پایان دادن به مناقشات منطقه‌ای برخوردار است.

لزوم استفاده از فرصت نیویورک

روزنامه اعتماد در یادداشتی نوشت: سرانجام رییس‌جمهوری و هیات همراه برای حضور در هفتادوچهارمین نشست سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل، راهی نیویورک شدند. ایران از کشورهایی است که تقریبا قدمتی طولانی در این نشست سالیانه دارد، گرچه این بار نیز دولت ترامپ با تبلیغات فراوان و طرح موضوع عدم صدور ویزا برای هیات ایرانی خصوصا آقایان روحانی و ظریف، درصدد کارشکنی‌هایی دراین زمینه برآمد اما سرانجام از این بازی مفتضحانه دست برداشت و ویزای رییس‌جمهوری و وزیر امور خارجه صادر شد. حالا که سفر آقای روحانی و هیات همراهش انجام شده، مواضع طیف‌های سیاسی داخل کشور در قبال موضوع حضور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل اهمیت زیادی پیدا می‌کند چرا که این موضع‌گیری‌ها تاثیر زیادی بر منافع ملی ایران در سطح بین‌المللی دارد؛ ضمن اینکه از هیات ایرانی انتظار می‌رود تا از مواضع بر حق کشور در موضوعات مختلف دفاع کند. از جناح‌های سیاسی کشور و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی و رسانه‌های داخلی انتظار می‌رود که با طرح برخی موارد به وضعیتی دامن نزنند که بهانه‌ای دست ترامپ و حامیانش بدهد...به هرحال اجماع فعالان سیاسی و اجتماعی به همراه مسوولان کشور در هر سه قوه حول موضوعاتی مثل امنیت، تمامیت ارضی و منافع ملی، موارد مهمی هستند که از دلسوزان کشور انتظار می‌رود. اگر این انتظار محقق شود، چه‌بسا روحانی و هیات همراهش با در نظر گرفتن شرایط جدید در منطقه بهتر بتوانند از مواضع سیاست خارجی کشورمان دفاع کنند.

روزنامه ابتکار در ستون سرمقاله آورد: حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران در حالی امروز سخنرانی خود را در هفتادوچهارمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد ایراد می‌کند که تحولات دیپلماتیک پیچیده‌ای حول محور ایران در نیویورک در حال رقم خوردن است. روحانی با طرح ابتکار صلح در خلیج فارس به سازمان ملل رفته؛ جایی که به واسطه حملات انصارالله یمن به آرامکو و ادعای مسئولیت ایران در این حملات از طرف آمریکا و اروپا، سبب شده تا علاوه بر تنش‌های قبلی، اکنون چالش جدیدی پیش‌روی هیئت دیپلماتیک ایران قرار بگیرد... از طرف دیگر، ایالات متحده آمریکا نیز قدم به قدم در راستای راهبرد فشار حداکثری و جنگ اقتصادی علیه ایران حرکت کرده و از هر گزینه‌ای جهت ایجاد یک ائتلاف جهانی و ایران ‌هراسی بهره می‌گیرد. آمریکایی‌ها بیش از یکسال و نیم است که تلاش بی‌وقفه‌ای را جهت انداختن هزینه‌های شکست برجام بر دوش ایران و تبرئه خود برای خروج از یک توافق بین‌المللی را صورت داده و اکنون هم تحرکات معنادار چند ماه اخیر در منطقه را فرصت مناسبی در جهت نیل به این خواسته می‌دانند. به همین دلیل در قبال راهبرد مشخص روسیه و چین، اکنون اروپا و آمریکا هر کدام به فراخور حال خود، قصد بهره‌برداری از شرایط موجود را دارند که برآیند آن تبدیل شدن موضوع به یک کارزار سخت دیپلماتیک برای ایران است. لذا در چنین وضعیتی است که شاید مجمع عمومی امسال مهم‌ترین و دشوارترین صحنه نبرد دیپلماتیک برای ایران است، عملکرد روحانی و تیم همراهش در این صحنه می‌تواند به میزان زیادی در تحولات هفته‌ها و ماه‌های آینده از منظر روابط خارجی تاثیرگذار باشد.

روح‌الله اسلامی استاد علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا در خصوص حضور ایران در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، اظهار کرد: آقای روحانی باید در مجمع عمومی سازمان ملل صلح و دوستی ایرانی‌ها، وضعیت برجام، محکوم کردن آمریکا و اسرائیل در بحران‌های منطقه و بین‌الملل، تامین امنیت حوزه خلیج فارس و تنگه هرمز توسط کشورهای منطقه و سیاست‌های دفاعی ایران را بیان کند... این استاد دانشگاه با بیان اینکه اولین اقدامی که آقای روحانی باید در سوم مهر انجام دهد این است که صلح و دوستی ایرانی‌ها را بیان نماید، عنوان کرد: آقای روحانی باید بیان کند که ایرانی‌ها از دوران باستان تاکنون همواره ملت صلح‌جویی بودند، ریشه‌های تاریخی داشته و کشوری قدیمی است، ایران صاحب سبک و نظر در عرصه بین‌الملل بوده که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. بعد باید وضعیت برجام را بیان کند، اینکه قوانینی تصویب و قرارهایی بین کشورهای قدرتمند و ایران گذاشته شد، اما آمریکا اقداماتی غیر قانونی انجام داد. باید بحران‌های منطقه و بین‌الملل را به یک‌جانبه‌گرایی آمریکا و اسرائیل نسبت داده و آن‌ها را محکوم کند.

غلامرضا حیدری نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا می گوید: رئیس‌جمهوری باید حواسش باشد به عنوان نماینده مردم در تله کسانی که ما را جنگ افروز معرفی می‌کنند، نیفتد باید ادبیات گفتاری‌مان با آن‌ها تفاوت داشته باشد. روحانی باید بداند که به عنوان فرمانده نظامی در صحن سازمان ملل حضور نیافته بلکه یک رئیس‌جمهوری است؛ بنابراین ادبیات گفتاریش نباید به گونه‌ای باشد که بهانه‌ای به دست کسانی دهد که می‌خواهند  ایران را جنگ افروز نشان دهند. نماینده مردم تهران در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا ایران در نشست‌های چندجانبه‌ای که آمریکا در آن حضور دارد شرکت خواهد کرد و آیا گفت‌وگوی برجامی صورت خواهد گرفت، گفت: آخرین صحبتی که مقام معظم رهبری داشتند این بود که در صورتی که آمریکا به برجام بازگردد می‌تواند در کنار دیگر اعضای برجام حضور داشته باشد. وی با بیان اینکه رئیس‌جمهوری آمریکا باید عقلانیت به خرج دهد و دست از بعضی از رفتارهایش بردارد، اظهار داشت: ترامپ یک عهدشکنی و خطای استراتژیک انجام داد و به اعتبار و حثیت بین‌المللی ایالات متحده توهین کرد. حیدری خاطرنشان کرد: ترامپ اگر قصد دارد از منافع ملت و مردمش دفاع کند باید بداند این امر در گرو حفظ منافع دیگر ملت‌هاست.

محمدعلی ابطحی رئیس دفتر سابق محمد خاتمی در گفت و گو با روزنامه شرق در پاسخ به این سوال که حضور امسال حسن  روحانی در نیویورک را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟، گفت: ایشان شرایط ویژه‌ای دارند و به نظر من دستانش پر است. سقوط پهپاد آمریکایی و بحران به‌وجودآمده بین ایران و آمریکا یا توقیف کشتی و از همه مهم‌تر حمله‌ای که به پالایشگاه نفت در عربستان شده و اتهامی که به ایران زده شده که به اعتقاد من عربستان برای حفظ وجهه خود نباید می‌گفت ایران چنین کاری را کرده، شرایط را خاص کرده است. همه اینها نشان از مقاومت مردم ایران دارد. امیدوارم آقای روحانی از این ظرفیت‌ها استفاده کند.  

طرح ابتکار صلح هرمز

روزنامه اعتماد در یادداشتی نوشت: حسن روحانی اگرچه این بار برای حضور در سازمان ملل با تردیدهایی مواجه بوده است اما حالا با طرحی ابتکاری به ینگه دنیا سفر کرده؛ طرحی که رییس‌جمهوری در مراسم رژه نیروهای مسلح آن را با این جملات توصیف کرد: از خطاهای گذشته همسایگان می‌گذریم و دست رفاقت دراز می‌کنیم. او در همان برنامه اعلام کرد که امسال با شعار ائتلاف امید و ابتکار صلح هرمز که خلاصه آن حب و امید خواهد بود، در سازمان ملل متحد حضور خواهیم یافت. به گفته روحانی، نام این طرح «ابتکار صلح هرمز» است؛ چون حروف نخست آن E و H, O, P است که وقتی روی سطور کاغذ کنار هم بنشینند، معنای امید می‌دهند؛ از این‌رو این ائتلاف به نام «ائتلاف امید» نام‌گذاری شده و همه کشورهای ساحلی خلیج‌فارس و منطقه هرمز نیز به آن دعوت شده‌اند تا ضامن امنیت منطقه باشند... حال روحانی مصمم است با حضور در این اجلاس، طرحی برای امنیت منطقه ارایه کند. طرحی که به گفته او از آنجا که هنوز مطرح نشده، واکنش‌ها به آن نامشخص است اما به‌ گفته رییس‌جمهوری، اگر مورد اقبال قرار گیرد، می‌تواند همان‌طور که ایران می‌خواهد، صلح بلندمدت را به منطقه بیاورد. از همین‌روست که روحانی امیدوار است همه کشورهای منطقه در این طرح حضور پیدا کنند و احتمالا این تاکید روحانی بر لزوم حضور همه کشورهای منطقه، نشان از تلاش ایران برای کاهش تنش‌ها با عربستان نیز دارد.

روزنامه آرمان ملی گزارش داد: مجمع عمومی سازمان ملل هرساله در صدر خبرهای سیاست بین‌الملل قرار می‌گیرد. امسال حضور هیات ایرانی در این نشست اهمیت مضاعف یافته است. آمریکا که با کارشکنی در صدور روادید برای هیات ایرانی، تعجب همه ناظران بین‌المللی را برانگیخته بود، اکنون در برابر طرح پیشنهادی ایران قرار گرفته است. این طرح که می‌تواند نقطه عطفی در منطقه و جهان باشد، شاخه زیتونی است که رئیس‌جمهوری به نمایندگی از ملت ایران به جهانیان ارائه خواهد کرد. طرح پیشنهادی هیات ایران در حالی ارائه می‌شود که منطقه خاورمیانه در طول چند دهه درگیر خشونت‌های متعدد بوده است. از منتهی‌الیه غرب منطقه و درگیری‌های اخیر در مصر تا مناطق میانی و درگیری‌های یمن و سوریه و حضور تروریست‌های افراطی در همه این بخش‌ها و در نهایت درگیری و خشونت در افغانستان و کشمیر پاکستان در کنار تنش در خلیج فارس، نشان دهنده اهمیت غیر قابل انکار طرح پیشنهادی ایران است. در صورتی که کشورهای منطقه و جهان با طرح ایران برای صلح همراهی کنند، قطعی‌ترین و مهم‌ترین فایده نصیب کشورهای منطقه خواهد شد. در شرایطی که هر روز بر ابعاد خشونت‌ها در منطقه افزوده می‌شود، نزدیک شدن کشورها به هم و رسیدن به فهم مشترک می‌تواند از هدرروی سرمایه‌های منطقه جلوگیری کند. در این شرایط برجام به عنوان یکی از پیمان‌های بین‌المللی نمود دوباره یافته و همه طرف‌های این موافقت‌نامه در تلاشند که آن را به حداکثر تاثیرگذاری برسانند. ایران به عنوان کشوری که تعهد خود را به برجام نشان داده، در عین حالی که متوجه زیاده‌خواهی کشورهای غربی است، نگرانی از بابت کم شدن تنش‌های بی‌مورد ندارد. هیات ایرانی علاوه براینکه از دیدگاه‌ها و منافع کشور دفاع خواهد کرد، با مطرح کردن «ابتکار صلح هرمز» یکبار دیگر چهره صلح‌طلب خود را به کشورهای غربی نشان می‌دهد.

 روزنامه اعتماد در یادداشت دیگری آورده است: رییس ‌جمهوری پیش از عزیمت به نیویورک، در سخنانی که از قضا در جمع نظامیان و در جریان مراسم رژه نیروهای مسلح به‌ مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس برگزار شد، از طرحی پیشنهادی با عنوان «ابتکار صلح هرمز» یاد کرد؛ موضوعی که قرار است محور مذاکرات و تعاملات دیپلماتیک رییس‌جمهوری و هیات همراه در جریان این سفر باشد. آن هم در شرایطی که امروز شاهدیم وضعیت کشورهای حاشیه خلیج فارس عادی نیست و تنش و فشارهایی که منطقه را به لحاظ امنیتی آسیب‌پذیر کرده، به اقتصاد، رفاه عمومی شهروندان این کشورها همچنین امنیت منطقه آسیب زده و زمینه‌ساز حضور نیروی خارجی از جمله آمریکایی‌ها شده است. در چنین شرایطی طبیعی است که ایران بخواهد با طرح ایده‌ای نو در راستای حل این مشکلات گام بردارد و این طرح نو را در مجمع عمومی سازمان ملل متحد که اصلی‌ترین میدان و عرصه طرح دیدگاه‌ها و ایده‌ها در فضای بین‌المللی و افکار عمومی جهانی است، مطرح کند. بر این اساس معتقدم، ایده ایران که رییس‌جمهوری آن را با عنوان «ابتکار صلح هرمز» مطرح کرد و محتوای آن در نگاه کلی این است که امنیت منطقه باید مبتنی بر همکاری کشورهای منطقه باشد، و اتفاقا بدون حضور بیگانگان محقق شود، ایده‌ای درست و اصولی است.

قاسم محبعلی مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه و تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت و گو با روزنامه آرمان ملی گفت: طبیعی است که می‌توان درک کرد که ایران از صلح در منطقه سود می‌برد، لذا باید از صلح، امنیت و ثبات حمایت کند و طبیعتا طرف‌های دیگری هم هستند که از تشنج و جنگ حمایت کنند. لذا طرح ایران زمانی می‌تواند مورد توجه واقع شود و دیگران نسبت به آن توجه نشان دهند که دارای چند ویژگی باشد. نخست اینکه در این طرح همه کشورهای منطقه در شرایط موجود استقلال و تمامیت ارضی سایر کشورها را بپذیرند. و بپذیرند که نه ایران و نه دیگر کشورها اقدام و مداخله‌ای برای برهم زدن ثبات و امنیت یکدیگر صورت نمی‌دهند. دوم اینکه؛ خلیج فارس به‌دلیل وجود منابع نفتی عظیم و آبراه بین‌المللی مورد توجه اقتصاد جهانی و موثر در امنیت جهانی و مورد توجه قدرت‌های بزرگ است و امنیتش تنها به کشورهای منطقه محدود نمی‌شود بلکه امنیت یا نا امنی آن در منافع سایر کشورها مثل آمریکا چین، روسیه، اتحادیه اروپا، آ. سه. آن، هند و ژاپن نیز تجلی پیدا می‌کند. بنابر این در طرح ایران باید همزمان منافع دولت‌های ساحلی و دولت‌های خارج از منطقه دیده شود. سوم اینکه چون بالانس قدرت در منطقه وجود ندارد و کشورهای بزرگ‌تر مثل ایران، عراق و عربستان قادر هستند که امنیت خود را تامین کنند، اما کشورهای کوچکتری چون کویت، امارات، بحرین، قطر کشورهایی نیستند که از سرزمین و جمعیت مناسبی برخوردار باشند طبیعتا یک بالانس قوا در منطقه با حضور جامعه بین‌الملل و سازمان ملل در این منطقه دیده شود چرا که غیراز این آنها نمی‌توانند به طرف همسایه بزگ‌تر خودشان اعتماد کنند... د. اینها مسائل واقعی منطقه است ممکن است ایده‌ها و اراده‌های خوبی در منطقه وجود داشته باشد، اما در سیاست و روابط بین‌الملل شرایطی است که خواسته‌ها را فراهم می‌آورد نه ایده‌های زیبا و قشنگ. لذا اگر آنچه گفته شد در طرح هرمز دیده نشود با توجه به سوء تفاهمی که میان روابط ایران و کشورهای منطقه وجود داشته کشورهای دیگر علاقه‌ای به حمایت از این طرح نشان نخواهند داد.

 

رایزنی‌های فشرده سیاسی در نیویورک

روزنامه اعتماد گزارش داد: دیدارهای رییس‌جمهوری ایران با سران سایر کشورها از نخستین ساعات حضور او در نیویورک آغاز شد. حسن روحانی که در روز نخست با امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه و عمران‌خان، نخست وزیر پاکستان دیدار کرده بود، صبح روز سه ‌شنبه خود با را حضور در میان جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه‌های بین‌المللی آغاز کرد. دیدار با نخست وزیر ژاپن، نخست وزیر اسپانیا، رییس‌جمهوری بولیوی، رییس‌جمهوری سوییس، نخست وزیر سوئد و نخست وزیر بریتانیا در جدول کاری روز سه شنبه روحانی قرار داشت. البته عصر روز گذشته آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در دیداری از پیش تعیین نشده به دیدار حسن روحانی در هتل محل اقامت وی رفت. این نخستین دیدار میان رییس‌جمهوری ایران و صدراعظم المان در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بود. حسن روحانی در دیدار با آبه شینزو نخست‌وزیر ژاپن که در حاشیه هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد، ضمن اشاره به سفر اخیر آبه به تهران، بر پیگیری اجرای هر چه سریع‌تر توافقات این سفر تاکید کرد.

روزنامه ایران نیز نوشت: نخستین ملاقات حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و دیدار با امانوئل مکرون و آبه شینزو، رئیس جمهوری فرانسه و نخست وزیر ژاپن در حاشیه  مجمع عمومی سازمان ملل در حالی روز گذشته به  ملاقات‌های مهم سازمان ملل تبدیل شد که محور این ملاقاتها بر نقطه کانونی جهتگیری اروپا در رابطه با توافق هسته‌ای و موضع گیری پیرامون رویدادهای اخیر منطقه خاورمیانه قرار داشت. موضوعاتی که از یک سو بر رایزنی با کشورهای اروپایی جهت تحقق بخشیدن به منافع اقتصادی ایران در چارچوب برجام و از سوی دیگر مؤید دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی برای قبولاندن موضع همگرایانه خود حتی به کشورهایی است که در دایره نفوذ امریکا و عربستان قرار دارند. دیپلماسی‌ای که می‌کوشد با پیام صلح و امیدی که روحانی به نیویورک برده است روابط ایران را با آن دسته از کشورهایی که اینک نسبت به سیاست‌های هزینه‌ساز واشنگتن و ریاض دچار تردید شده‌اند، از لبه تیغ تنش آفرینی‌های این دولت‌ها عبور دهد.

 این روزنامه در مطلب دیگری آورد: رئیس جمهوری اسلامی ایران و صدراعظم آلمان درباره اقدامات لازم برای نجات و تداوم برجام به رایزنی و تبادل نظر پرداختند و در عین حال بر توسعه و تحکیم مناسبات و همکاری‌های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی تهران – برلین و عملیاتی کردن هر چه زودتر سامانه ساحات (اینستکس) تاکید کردند. حجت الاسلام حسن روحانی و آنگلا مرکل ظهر سه شنبه به وقت نیویورک در حاشیه هفتاد و چهارمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد و در محل اقامت هیأت کشورمان، با یکدیگر دیدار و در خصوص حفظ و توسعه روابط اقتصادی و همکاری های دوجانبه دو کشور و همینطور ابتکار جدید حسن روحانی برای حفظ امنیت منطقه خلیج فارس موسوم به «ابتکار صلح هرمز» بویژه در شرایط حساس منطقه و گفت وگو و تبادل نظر کردند و بر عزم خود برای توسعه روابط در بخش‌های مختلف تأکید نمودند.

 گفت و گوی ظریف با کریستین امان‌پور

روزنامه شرق در مطلبی نوشت: وزیر امور خارجه روزهای شلوغی را در نیویورک سپری می‌کند. دیدارها و رایزنی‌های دیپلماتیک و مصاحبه با رسانه‌های مطرح جهان از برنامه‌های محمدجواد ظریف در آمریکاست. او دیروز بار دیگر با کریستین امان‌پور، مجری مشهور سی‌ان‌ان، گفت‌وگو کرد. البته این گفت‌وگو پیش از این انتشار با حاشیه‌هایی نیز همراه بود. امان‌پور از قول ظریف در توییتی از احتمال دیدار روحانی و ترامپ نوشت و در مقابل، ظریف تأکید کرد که حرف رسمی‌اش در مصاحبه به زودی منتشر خواهد شد.

رسانه های اصولگرا

محورهای سخنرانی ترامپ در سازمان ملل

روزنامه کیهان زیر عنوان در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل، ترامپ آنچه لایق خودش بود به ایران نسبت داد! آورد: دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا دیروز سه‌شنبه در سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل بار دیگر لفاظی‌ها و اتهامات کهنه و تکراری خود علیه جمهوری اسلامی ایران را تکرار کرد و مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران نخستین حامی ‌ تروریسم در دنیاست و این کشور در تنور جنگ‌های سوریه و یمن می‌دمد... ترامپ علیه ایران بار دیگر به لفاظی روی آورد اما ناظران مطلع می‌دانند علت این داد و فریاد و عجز و لابه‌ها چیست. قرار بود روند برجام، از ایران خلع قدرت کند و به لقمه راحت‌الحلقوم بدل نماید. اما نخوت ترامپ و متحدان اروپایی‌اش- با این توهم که ایران ضعیف شده-  موجب شد ایران عزتمند، آن روی سکه را نشان دهد. حالا نمی‌دانند با تور و تار عنکبوتی پاره شده خود چه کنند. پرستیژ معطوف به رعب‌افکنی غرب، زایل شده و این، خسارتی غیرقابل جبران است. برای همین هم لَه‌لَه می‌زنند نمایش مذاکره ‌ترتیب دهند. آب رفته اما به جوی برنخواهد گشت. اکنون اراده ایران و متحدانش هست که پیش می‌رود. در همین یک هفته، تحلیل‌گران ارشد بسیاری در آمریکا و اروپا نوشتند نظم جهانی پس از سیطره غرب در جنگ جهانی دوم تمام شده و نظم تازه‌ای آغاز شده است. مقامات غربی زیاد جیغ می‌کشند، اما باید تحمل کنند تا نظم جدید مستقر شود.

 روزنامه جوان در مطلبی با عنوان نمایش اقتدار ایران در سخنرانی ترامپ! نوشت: رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل از چین گرفته تا مهاجران و نظام جهانی تجارت، به همه تاخت، ولی پرخاشگرانه‌ترین بخش سخنان او به ایران مربوط می‌شد... ترامپ ایران را حکومتی خونریز، چپاولگر، خودکامه و تروریست خطاب کرد و آن را یکی از بزرگ‌ترین تهدیدهای امنیتی خواند و به‌رغم همه این‌ها گفت که قصدی برای جنگیدن باهیچ کشوری ندارد تا مشخص شود که ترامپ به‌رغم لفاظی‌هایش، به تعبیر سی ان ان و دیگر منابع آمریکایی، ببر کاغذی بیش نیست. به این ترتیب سخنرانی ترامپ هرچند با ظاهری پرخاشگرانه علیه ایران، اما چون از محتوای جدید و راهبرد روشن در مقابل ایران خالی بود، به نمایشی از اقتدار ایران تبدیل شد.

روزنامه خراسان سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی را نطق انتخاباتی از تریبون سازمان ملل دانست و آورد: ترامپ این بار نه از حمله نظامی سخن گفت و نه حتی اشاره ای به آن داشت. حتی  این بار عصبی هم نبود، خود را آرام نشان داد و البته مانند یک ناسیونالیست بی رحم، دهکده جهانی را یک دروغ دانست. سخنان ترامپ یک سخنرانی کاملا انتخاباتی بود. به «جهانی سازی» حمله کرد. اشاره ای کرد به دوشیدن اعراب، سپس حمله کرد به چین و تعرفه سازی مثل حمله به جهانی سازی، هدفی انتخاباتی داشت. او سعی کرد مردم آمریکا را قانع کند راهبردهایش دستاوردهای بسیاری داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha