به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، در کشور ما، پانزدهم تا بیست و یکم مهرماه هفته ملی کودک نام گرفته است و روزهای این هفته، هر سال مطابق با موضوعات مرتبط با کودکان، نامگذاری میشود.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مراسم این هفته را با تکیه بر مسائلی همچون محیطزیست، قصهگویی، منظومهخوانی و اجرای برنامههای سرگرم کننده و آموزنده، تدارک میبیند.
عنوان روز پانزدهم مهر،« کودک، محیط زیست و میراث فرهنگی» است و در پوستر طراحی شده توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، درونمایه دوستی با طبیعت که نشانگر شادابی و نشاط و اولین گام ایجاد عشق و علاقه و مقدمه آموزش حفاظت از محیط زیست و احترام به همه زیستمندان است، خودنمایی میکند.
روز کودک در سطح بینالمللی، در ۲۹ آبان ( ۲۰ نوامبر) برگزار میشود. انتخاب مناسبتهای خاص در سطح بینالمللی، بیانگر اهمیت موضوع است.
تربیت کودکان، مهمترین وظیفه و بزرگترین هدف جوامع بشری است چرا که جهان به دست انسانها اداره میشود. انسان از یک سو خالق علم و تکنولوژیهای سودمند و عامل پیشرفتهای شگرف و حیرت انگیز است و از دیگرسو، تمام جنگها، ویرانیها و تخریب محیط زیست و جهان پیرامون ما به دست او انجام میشود، بنابراین روشن است که حاصل تربیت درست و به هنگام در کودکی، ترسیم تصویری زیبا و چشمنواز از جهانی است که در اختیار انسانهای پرورش یافته باشد.
مطالعات و تحقیقات جدید نشان میدهد امروزه، روشهای قدیمی و سنتی آموزش و پرورش در بسیاری از کشورها، پاسخگوی نیاز آموزشی و تربیتی قرن بیست و یکم نبوده و نتیجه مطلوب و مورد نظر که پرورش نسلی خلاق، متفکر، ماهر و توانمند همراه با سواد محیط زیستی و برخوردار از فهم بومشناختی از جهان پیرامون بوده را، به ارمغان نیاورده است.
به استناد این تحقیقات، در برنامهریزی مدارس، ضروری است آموزشهای مستقیم و رسمی بعد از دوازده سالگی صورت گیرد و قبل از آن، کودک بدون دخالتهای مستقیم با طبیعت و فضای پیرامونش روبرو شده و تسهیلگر، در یافتن پاسخ پرسشها و درک و دریافتهایش، در کنار او باشد. ارتباط کودک با طبیعت، درست از همین نقطه و با این هدف آغاز میشود که مهارتهای مورد نیاز کودکان، از سالهای نخستین زندگی، جوانه زده و به تدریج و به خوبی رشد کند.
از نمونه های موفق این نوع تعلیم و تربیت، روشی است که در مدارس فنلاند، سوئد و سوییس به کار گرفته میشود که درشمار موفقترین مدارس دنیا، در تربیت گروه سنی کودکان هستند.
تجارب جهانی نشان میدهد که نهادینه شدن رفتارها و هنجارهای صحیح در همه موضوعات اجتماعی به ویژه در شیوه برخورد و رفتار با محیط زیست و طبیعت، از سنین کودکی و با فراهم آوردن شرایطی که عشق و علاقه را به صورت خودانگیخته در آنها ایجاد کند، رخ میدهد. از اینرو لازم است با ایجاد هماهنگی میان آموزش و پرورش، مراکز آموزشی- فرهنگی و آموزش عالی با سازمان حفاظت محیط زیست و هم افزایی تمام تلاشها و فعالیتها، بتوانیم نقش موثری در تربیت نسلی کارآمد و آینده ساز ایفا کنیم.
تهران - ایرنا - پانزدهم مهر، روز کودک، محیط زیست و میراث فرهنگی نامگذاری شده است. زمین ما امروز نیاز به کمک دارد و ایجاد فضایی برای شناخت و درک حساسیت خطراتی که محیط زیست را تهدید میکند، برای کودکان و نوجوانان بسیار ضروری است؛ آنها میتوانند بهترین سفیران برای هشیار سازی خانوادهها در قبال محیط زیست باشند.
اخبار مرتبط
-
مدرسه طبیعت؛ بر سر دوراهی قانون و شرع
تهران- ایرنا- تعدادی از کارشناسان معتقدند که مدارس طبیعت فرصتی برای آشنایی کودکان با محیط زیست…
-
بلاتکلیفی صدور مجوز مدارس طبیعت
تهران- ایرنا- حدود پنج سال قبل، فعالیت مدارس طبیعت در ایران با هدف کاهش فاصله نسل جدید با طبیعت…
-
مدارس، خالی از آموزش های زیست محیطی
تهران- ایرنا- روزنامه آرمان در گفت وگو با اسماعیل كهرم كارشناس محیط زیست نوشت: در كتب درسی…
-
چهل و دومين مدرسه طبيعت ايران افتتاح شد
تهران- ايرنا-مديركل دفتر مشاركت هاي مردمي سازمان حفاظت محيط زيست گفت: چهل و دومين مدرسه طبيعت…
-
مدارس سبز براي حفاظت محيط زيست راه اندازي مي شود
اردبيل - ايرنا - مديركل دفتر آموزش و مشاركت هاي مردمي سازمان حفاظت محيط زيست كشور گفت: مدارس…
نظر شما