وحید گلستان درباره اینکه جشنواره فیلم رشد با اهداف اولیه تأسیس خود فاصلهای معنادار یافته، گفت: چنین ذهنیتی گرچه شاید درباره اثرگذاری جشنواره تا حدودی صدق کند، درباره هدفگذاری اش نادرست است. زیرا از ابتدا قرار بود این جشنواره، بهترین فیلمهای علمی و آموزشی و تربیتی تولیدشده در ایران و جهان را رصد و به روند آموزشی کشور معرفی کند تا به عنوان رسانه اثربخش وارد فرآیند آموزشی شوند.
دبیر چهل و نهمین دوره جشنواره فیلمهای علمی، آموزشی و تربیتی رشد، ادامه داد: این هدف اصلی جشنواره بود که نه تنها هنوز دنبال میشود بلکه توسعه پیدا کرده است. زیرا به عنوان جشنواره تخصصی فیلم های آموزشی، امروز دایره مخاطبانش علاوه بر دانش آموزان کودک و نوجوان، والدین و معلمان و کارشناسان را نیز دربرمیگیرد، هرچند بیشترین حجم فیلمهایش کماکان متناسب با دانشآموزان است.
البته قبول داریم جشنواره فیلم رشد بعد از حدود نیم قرن برگزاری باید اثربخشی بیشتری در فرآیند آموزشی مدارس کشور می داشت و خود ما دنبال آسیبشناسی و کمک به حل آن هستیم. این امر دلایل مختلفی دارد از جمله کم رونق بودن جریان سازی و فرهنگ سازی جشنواره و مهم تر از همه نبود بازار فیلم آموزشی.
دبیر جشنواره رشد در پاسخ به این پرسش که چرا بعد از پنجاه دوره برگزاری، هنوز بازار پررونقی از تولید و نمایش فیلمهای علمی، آموزشی و تربیتی درکشور نداریم، اظهار داشت: وظیفه جشنواره ها، ایجاد بازار نیست و فقط می توانند جریان سازی کنند تا روندهای قبل و بعد از خود یعنی تولید و بازار پخش فیلم ها تقویت شوند؛ لذا این نقد نمیتواند به ذات جشنواره رشد وارد باشد. ولی جشنواره رشد تنها نهادی است که درون فرایند رسمی آموزش قرار دارد و ظرفیت های قانونی توسعه بازار محتوای یادگیری را دارد.
گلستان به عنوان یکی از خصوصیات ویژه جشنواره امسال افزود: زمینه تحولاتی را به وجود می آوریم تا از دوره پنجاهم ( پاییز سال ۹۹ ) جشنواره رشد به شکل گیری بازاری کمک کند و درنتیجه روی انگیزه های تولید اثر بگذارد. بازاری که قبلاً سودآورنبود و توجیه اقتصادی نداشت. در چند سال گذشته با شروع دوره پسااینترنتی و امکانات فضای مجازی، این رویکرد علاوه بر فرهنگی بودن، یک جریان جذاب مالی هم محسوب میشود. امسال در گام اول می خواهیم با استفاده از همین زیرساختهای موجود، رویداد رشد را به ایستگاهی برای بازتعریف و توسعه اکرانهای دانشآموزی تبدیل کنیم.
وی در تشریح مسیری که می تواند به تاثیر جشنواره رشد روی اقتصاد فیلمهای کودک-نوجوان و علمی- آموزشی بیانجامد گفت: نهاد آموزش و پرورش در همه جا برای اثربخشی برنامه های آموزشی از محتواهای بیرون از خود کمک می گیرد ولی برای ورود این محتوا به جریان آموزشی باید آنها را کنترل کیفی کند. در ایران بهترین مجری کنترل کیفی فیلمها در بدنه آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و جشنواره رشد است. این ظرفیت وجود دارد تا این رویداد از جشنوارهای که کارکرد آن صرفا رصد و تشویق فیلم هاست به کارکردهای تازه دست بیابد، یعنی گسترش محتواهای حوزه های یادگیری و حمایت از اکران فیلم های برگزیده، به ایجاد بازار فیلم آموزشی و تربیتی.
گلستان با تاکید بر لزوم تجمیع امکانات موجود و ایجاد گفتگو میان جشنواره با فیلمسازان و فعالان بازار فیلم های دانش آموزی، افزود: برای رسیدن به چنین چشماندازی باید درمتن جشنواره یک نگاه تازه و بسترفناورانه جدید ایجاد شود. طبعاً در مدت کوتاهی که در جشنواره مسئولیت گرفتهام، امکان فراهم کردن همه اینها نبود؛ ولی خوشبختانه چند قدم جلو رفتیم.
کارگردان فیلم تتل و راز صندوقچه ادامه داد: امسال در دوره چهل و نهم هم در تهران به برگزاری جشنواره با شیوه همیشگی سانس های رایگان صبح و بعد از ظهر (برای دانشآموزان وخانوادهها و کارشناسان) بسنده نمی کنیم؛ بلکه هماهنگی شده تا دو هفته پس از اختتامیه، نمایش آثار برگزیده و شاخص رویداد «رشد» را در سانس های صبح سینماهای جشنواره با سازوکار بلیتفروشی ادامه دهیم. همچنین دنبال یافتن شکل مقتضی برای ارائه آثار در بستر سامانه های ویدئوی درخواستی هستیم.
دبیر جشنواره بین المللی رشد، گفت: بلیت های این اکران آزمایشی قیمت چندانی نخواهند داشت، ولی این اولین اقدام عملی جشنواره رشد برای حمایت از تقویت اقتصاد فیلمهای علمی، آموزشی و تربیتی در ایران است که به شکل های دیگر هم ادامه خواهد یافت.
چهل و نهمین جشنواره بین المللی فیلمهای علمی آموزشی تربیتی رشد در هفته پایانی آبان توسط سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در تهران، و از آذر تا اردیبهشت سال بعد در سایر استانهای کشور برگزار می شود.
نظر شما