۲۰ مهر ۱۳۹۸، ۱۳:۴۰
کد خبرنگار: 2562
کد خبر: 83513512
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

چشم‌انداز عملیات آنکارا علیه کردها از منظر رسانه‌های داخلی

تهران- ایرنا- سه روز از آغاز حمله ترکیه به شمال سوریه می گذرد، ‌ اکنون رسانه های داخلی در توجه به این مهم به تحلیل پیامدهای این عملیات نظامی پرداخته و بر لزوم عقب نشینی ترکیه تاکید کرده اند.

به گزارش گروه نشریات خبری ایرنا، حمله نظامی ترکیه در ناحیه‌ای از شمال سوریه که تحت کنترل کردهاست، باعث شده تا ده‌ها هزار نفر از خانه‌های خود بگریزند و انتقادهای بین‌المللی از این حملات افزایش یابد. پس از آنکه دونالد ترامپ رییسجمهوری آمریکا، نیروهای نظامی خود را از منطقه بیرون برد، ترکیه روز چهارشنبه ( ۹ اکتبر) از مرز شمالی سوریه وارد خاک این کشور شد.

بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که این رسانه ها ضمن انعکاس نگرانی های جامعه جهانی از پیامدهای حمله ترکیه، ‌ اقدام عجیب دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در دوری گزیدن از کردها را مورد توجه قرار داده اند و در این باره نوشتند: تصمیم یکشنبه‌شب دونالد ترامپ مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از مرز ترکیه و سوریه و اجازه‌دادن به نیروهای ترکیه برای ورود به سوریه، این احساس را به کردها داد که مورد خیانت قرار گرفته‌اند.

چرایی خروج ناگهانی سربازان آمریکایی از شمال سوریه، ‌ محکوم کردن حملات ترکیه، احتمال بازگشت داعش، ‌ خطاهای کردهای سوری، ‌ نگاه کردها به خارجی ها و سرانجام عملیات آنکارا علیه کردها در شمال سوریه از دیگر محورهای مورد توجه در رسانه‌های داخلی است.

درگیری میان ترکیه و کُردها هدف آمریکا مبنی بر تقسیم منطقه را تقویت کرده و می‌تواند عاملی تاثیرگذار در بی‌ثباتی و شعله‌ور شدن دامنه درگیری‌های تازه در کل منطقه باشد.

رسانه‌های اصلاح طلب

نگرانی ها از پیامدهای حمله ترکیه

روزنامه ایتکار در گزارشی نوشت: واکنش‌های بین‌المللی درخصوص عملیات ترکیه در شمال سوریه حاکی از نگرانی جامعه جهانی از پیامدهای این اقدام آنکارا است. در ایالات متحده شخص ترامپ هدف انتقادات گسترده از سوی دموکرات‌ها و برخی از جمهوری‌خواهان قرار گرفته است. عمده این انتقادات متوجه لطمه خوردن شدید به اعتبار بین‌المللی آمریکا است؛ امری که منتقدان معتقدند که سبب دوری متحدان این کشور خواهد شد. از سوی دیگر سنای آمریکا در لایحه‌ای دو حزبی، توقف فروش سلاح به ترکیه و تحریم اموال و دارایی‌های اردوغان و برخی دیگر از مقامات این کشور در آمریکا را به جریان انداخته است. در این لایحه آمده است: این تحریم‌ها زمانی متوقف خواهند شد که اقدامات ترکیه در شمال سوریه خاتمه یابد. همزمان ترامپ اعلام کرده است که قصد دارد میان کردها و ترکیه میانجی‌گری کند. مسئله‌ای که به عقیده بسیاری از کارشناسان عملی شدن آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. از سوی دیگر اتحادیه اروپا نیز به شدت با شروع عملیات ترکیه در شمال سوریه مخالفت کرده به طوری که روز گذشته امیلی مونشالان وزیر دولت فرانسه در اتحادیه اروپا موضوع تحریم‌های ترکیه را یکی از اصلی‌ترین محورهای نشست هفته آینده اروپا اعلام کرد. ژان ایو لودریان وزیر امورخارجه فرانسه نیز با ابراز نگرانی از تحولات شمال سوریه خواستار نشست فوری ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا شد. او ابراز نگرانی کرده که این تحولات به ظهور و بروز مجدد داعش بینجامد.

نگرانی از فاجعه ‌جدید بشری تیتر نخست روزنامه اعتماد است که در بخشی از آن می خوانیم: با گذشت سه روز از آغاز تهاجم نظامی ترکیه به شمال شرقی سوریه، بیش از ۷۰ هزار شهروند مناطق کردنشین از شهرها و روستاهای خود آواره شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود با پیشروی بیشتر نظامیان ترکیه در خاک سوریه، تعداد آوارگان بیش از پیش افزایش پیدا کند، تا جایی که مقام‌های سیاسی در اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد، نسبت به وقوع یک فاجعه بشری جدید در سوریه هشدار می‌دهند. جنگ جدید ترکیه در خاک سوریه، تاکنون ده‌ها کشته برجا گذاشته است. بر اساس آماری که روز جمعه از سوی هلال‌احمر کردی منتشر شده است، دست کم ۱۱ شهروند غیرنظامی بر اثر حملات ترکیه کشته‌ شده‌اند و ۲۸ نفر دیگر نیز به‌شدت دچار جراحت شده‌اند. در برابر گفته می‌شود بر اثر حملات خمپاره‌ای گروه‌های کرد به مرز ترکیه دست کم ۵ نفر از جمله یک کودک سوری جان خود را از دست داده‌اند. بر اساس آمار گروه دیدبان حقوق بشر سوریه در لندن، تا روز جمعه ۲۹ نیروی گروه نیروهای دموکراتیک سوریه و ۱۷ شبه‌نظامی هوادار ترکیه بر اثر جنگ کشته‌شده‌اند. ارتش ترکیه نیز کشته‌شدن یک سرباز خود را بر اثر نبرد در سوریه تاکید کرده است.

    روزنامه ایران می نویسد: کمیته بین‌المللی نجات که کمک‌های جهانی به آسیب‌دیدگان را سازماندهی می‌کند، خبر داده تاکنون ۶۴ هزار نفر از خانه و کاشانه خود در مناطق کرد نشین شمال سوریه گریخته‌اند. مایستی باسول، رئیس این کمیته می‌گوید: اگر حملات ترکیه در خاک سوریه با همین شدت و حدت ادامه یابد، ممکن است، تعداد آوارگان تا ۳۰۰ هزار نفر افزایش یابد. این در حالی است که این افراد هنوز زخم‌های داعش را بر پیکر خود احساس می‌کنند. مطابق اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان ملل نیز زندگی ۷۰۰ هزار تا ۱.۷میلیون نفر در شمال سوریه تحت تأثیر این جنگ قرار خواهد گرفت. با وجود افزایش نگرانی‌ها از وضعیت انسانی در مناطق کردنشین شمال سوریه، وزارت دفاع ترکیه صبح دیروز خبر داد، در حملات دو روز گذشته آنان به این مناطق ۳۴۲ شبه‌نظامی کرد کشته شده‌اند. این وزارتخانه همچنین کشته شدن یک نظامی ترکیه و زخمی شدن سه نفر دیگر از آنان را تأیید کرد.

افزایش تنش ها در منطقه

روزنامه ابتکار نوشت: شواهد نشان می‌دهد که کردها به عنوان یک متحد تاکتیکی در مدت زمان مشخص خود مورد حمایت آمریکا قرار داشته و با توجه به تحولات مهم سوریه یعنی تشکیل کمیته قانون اساسی و نزدیک بودن حل و فصل ماجرای ادلب طی یک توافق میان مسکو، واشنگتن و آنکارا، راه برای عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه هموار شده است. موضوعی که به گفته کارشناسان با توجه به شرایط میدانی منطقه می‌تواند عاملی تاثیرگذار در بی‌ثباتی و شعله‌ور شدن دامنه درگیری‌های تازه در کل منطقه باشد.

لزوم عقب نشینی ترکیه

این روزنامه در مطلبی آورده است: میزان خسارات زیاد بوده و تا کنون ۱۸غیرنظامی کشته شده و۴۱تن نیز زخمی شده‌اند. نشست اضطرای و فوری شورای امنیت سازمان ملل برگزار شد و ۵قدرت برتر جهانی دارای حق وتو، حمله ترکیه را به شمال‌شرقی سوریه محکوم کردند، اما با مخالفت روسیه و آمریکا بیانیه‌ای علیه ترکیه صادر نشد. ناتو هم خواستار توقف فوری درگیری‌ها در شمال سوریه شد و رئیس‌جمهوری آمریکا که با فشار جامعه جهانی، افکار عمومی و سناتورهای کنگره و مجلس نمایندگان کشورش روبه‌روست، در تغییر موضعی متناقض اعلام کرد ترکیه در یک مثلث گیر افتاده، یا باید با کردها به توافق برسد و مصالحه کند یا ما نیروی نظامی علیه او به منطقه اعزام می‌کنیم. با وضعیت پیش آمده، اگرچه ترکیه گفته تا شعاع۳۰کیلومتری و برای تامین امنیت مرزهایش این کارزار را انجام می‌دهد، ولی برای جامعه جهانی قابل قبول نیست و ادامه این روند قطعا به کشتار بی‌شمار غیرنظامیان و فاجعه و آپارتاید انسانی در شمال ‌شرق سوریه منجر خواهد شد و ترکیه درصدد تحقق همان مسئله ناهنجاری است که در شمال عراق به وقوع پیوست و این قضیه ناشدنی است و باید در نهایت به عقب‌ نشینی و خواست جامعه جهانی تن‌ بدهد.

خروج نیروهای آمریکایی از مرز ترکیه و سوریه

روزنامه اعتماد می نویسد: واکنش‌ها به دولت ایالات متحده آمریکا در مورد رها کردن متحدان منطقه‌ای این کشور در مقابل تهاجم نظامی یک قدرت دیگر، حتی از درون وزارت امور خارجه آمریکا هم ادامه دارد. یک دیپلمات ارشد آمریکایی که روز پنجشنبه در مورد واکنش واشنگتن به عملیات ترکیه، خبرنگاران را توجیه می‌کرد تاکید کرده است که این تهاجم نظامی می‌تواند متحدان ما در جنگ علیه تروریسم را به خطر بیندازد و می‌تواند باعث تضعیف تلاش‌های ما برای شکست داعش شود و با تغییر تمرکز نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) از جنوب به شمال باعث اختلال در جنگ با داعش خواهد شد و همچنین باعث می‌شود که نظامیان آمریکایی هم مجبور به تمرکز بر ابعاد نظامی این عملیات شوند. به گفته این مقام بدون نام آمریکایی این عملیات باعث ناامنی شدید در کل منطقه می‌شود. دیپلمات آمریکایی همچنین در واکنش به سوالی در مورد انتقاد پادشاهی سعودی و رژیم اشغالگر سرزمین فلسطین، در مورد این اقدام آمریکا گفت: آنها به‌شدت مضطرب شده‌اند. من هم به‌شدت مضطرب شده‌ام، در واقع وضع من هم مانند بی‌بی نتانیاهو و سعودی‌هاست. این یک اشتباه بزرگ است و آثار بسیار شدید بر امنیت همه ما باقی خواهد گذاشت. من هیچ کسی را نمی‌شناسم که از این تصمیم عصبانی نشده‌باشد. شرایط بسیار بسیار دراماتیک و خیلی خطرناک شده است.

روزنامه شرق در یادداشتی ذیل عنوان بشار اسد؛ پیروز واقعی خروج نیروهای آمریکایی از سوریه آورد: تصمیم یکشنبه‌شب دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات ‌متحده، مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از مرز ترکیه و سوریه و اجازه‌دادن به نیروهای ترکیه برای ورود به سوریه، این احساس را به کردها داد که مورد خیانت قرار گرفته‌اند؛ اما برنده واقعی، بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، است. این‌بار داستان متفاوت است. او بدون مبارزه در حال پیروزی است. دشمنانش پیروزی را به او تقدیم خواهند کرد.

محکوم کردن حملات ترکیه

دنیای اقتصاد در گزارشی نوشت: بسیاری از کشورهای جهان با حمله ترکیه به شمال سوریه مخالفت کردند. امانوئل مکرون روز پنج‌شنبه در جریان یک نشست خبری در شهر لیون درباره عملیات نظامی ترکیه علیه کردهای سوریه گفت: من با قاطعیت حمله نظامی یک‌جانبه در سوریه را محکوم می‌کنم و ترکیه را به توقف هر چه سریع‌تر این عملیات فرامی‌خوانم. وی افزود: این خطر وجود دارد که این حمله به بازآفرینی خلافت داعش کمک کند و بنابراین ترکیه باید مسوولیت آن را بپذیرد. از سوی دیگر، نشست غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنج‌شنبه ۱۸ مهرماه درباره حمله ترکیه به سوریه بدون نتیجه برگزار شد. اما کشورهای اروپایی عضو این شورا در بیانیه‌ای خواستار توقف عملیات نظامی آنکارا شدند. آلمان، بلژیک، فرانسه، لهستان، بریتانیا و استونی بیانیه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کردند که با مخالفت آمریکا و روسیه مواجه شد. این کشورهای اروپایی پس از نشست غیرعلنی شورای امنیت بیانیه خود را منتشر کردند. کشورهای اروپایی عضو شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه خود از ترکیه خواسته‌اند تا عملیات نظامی یک‌جانبه در شمال سوریه را  متوقف کند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، دیده‌بان حقوق بشر تلاش ترکیه برای ایجاد منطقه امن در سوریه را مورد انتقاد قرار داد و اعلام کرد، سرانجام این تلاش شکست و ناکامی است. ترکیه از سال ۲۰۱۱ تاکنون ۴۳۰ آواره سوری فراری را کشته است. لما فقیه، معاون مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان دیده‌بان حقوق بشر گفت، طرح ترکیه برای ایجاد "منطقه امن در سوریه برای اسکان یک میلیون آواره سوری متأسفانه گمراه‌کننده و خطرناک بوده و محکوم به شکست است. "

احتمال بازگشت داعش

روزنامه اعتماد در سرمقاله خود نوشت: در فضای به وجود آمده پس از حمله ترکیه به مواضع کردهای سوریه، داعش بار دیگر بتواند در این منطقه خود را بازیابی کند، زیرا وقتی که کردها تضعیف شوند شرایط به سمت بازسازی داعش وجود دارد. از طرفی دیگر شاید اگر این عملیات تنها معطوف به عمق ۳۰ کیلومتری خاک سوریه باشد و آمریکایی‌ها در کنار کردها در منطقه شرق فرات باقی بمانند و کردها نیز با آمریکا ادامه همکاری داشته باشند شاید اجازه قدرت گرفتن داعش بار دیگر داده نشود، اما یک سوءظنی که وجود دارد این است، شاید ترک‌ها از ابزار داعش برای فشار و تضعیف کردها استفاده کنند.

واکنش ایران

به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگویی که روز جمعه از شبکه تی‌آرتی ورلد ترکیه پخش شد، گفت: هرچند ما مطالبه ترکیه برای بهبود وضعیت امنیتی را قبول داریم، اما باور نداریم که این امنیت از طریق تجاوز و تهاجم به سوریه به دست می‌آید. ما گزینه‌های بهتری داریم و گزینه‌های بهتری در مقابل دوستان ترک‌مان قرار داده‌ایم. ظریف در توضیح گزینه‌هایی که ایران به طرف ترکیه‌ای پیشنهاد داده است به توافق آدانا اشاره کرد و گفت: توافق آدانا همچنان معتبر است، ما می‌توانیم کردها، دولت ترکیه و دولت سوریه را گرد هم بیاوریم و اداره امنیت مرزها را به ارتش سوریه با همکاری دولت ترکیه بگذاریم. این راهکار بهتری برای دست یافتن به امنیت است.

نگاه کردها به خارجی ها

روزنامه ایران نوشت: کردهای سوریه که حسن رامو می‌گوید هرگز چنین خیانت‌ها و حملاتی را ندیده بودند، بعد از ناامید شدن از آمریکا، با وجود واکنش هفته قبل دمشق مبنی بر این‌که آغوش وطن همیشه به روی آنها باز است، دست کمک به سوی جهان دراز کردند. به گزارش اسپوتنیک، الهام احمد، از رؤسای شورای سوریه دموکراتیک، در پارلمان اروپا از اروپاییان خواست، سفرای خود از ترکیه را فرابخوانند. او هشدار داد، کردها دیگر نمی‌توانند تعهدی درباره زندانیان داعشی بدهند. این در حالی است که روز پنجشنبه خبرها حاکی از آن بود، کردها دو زندانی مهم داعشی که بدلیل حضور در گروه چهار نفره داعشی های انگلیسی، بیتلز نامیده می‌شدند، تحویل آمریکایی‌هایی داده‌اند که در حال حرکت از سوریه به سمت شمال عراق بودند. این دو داعشی مسئول اعدام جیمز فولی و استیون سوتلوف دو روزنامه‌نگار، پیتر کاسیگ امدادگر و همچنین کایلا مولر یک داوطلب مبارزه با داعش بودند. این در حالی است که شماری از زنان داعشی که در اردوگاه الهول در شمال سوریه به سر می‌بردند، با حمله به نگهبانان از این اردوگاه گریختند. آمریکا نیز اعلام کرده‌است اگر در این حملات زندانیان داعش فرار کنند، مداخله نخواهد کرد.

رسانه‌های اصولگرا

چراغ سبز آمریکا به ترکیه

روزنامه جوان گزارش داد: کاخ سفید این هفته بعد از گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد که نیروهای آمریکایی از مناطق نزدیک به نوار مرزی سوریه و ترکیه عقب‌نشینی می‌کنند. بسیاری، این اقدام را چراغ سبز واشنگتن به آنکارا برای انجام عملیات علیه شبه‌نظامیان کرد در این مناطق تفسیر کرده‌اند. در بیانیه کاخ سفید عنوان شده بود که ترکیه پذیرفته چند هزار عضو داعش را که در ماه‌های گذشته اسیر شده‌اند و حالا در اختیار آمریکا و کردها قرار دارند، تحویل بگیرد. اغلب این افراد اتباع اروپا هستند، اما با وجود درخواست مکرر ترامپ، سران کشورهای اروپایی از پذیرش و محاکمه آن‌ها خودداری کرده‌اند.

انتقادها از سیاست ترامپ درباره کردهای سوری

به گزارش این روزنامه، تصمیم اخیر ترامپ مبنی بر رها کردن کردها و مجوز دادن به ترکیه برای حمله به هم‌پیمانان آمریکا، انتقادها از وی را تقویت کرده است. رایس روز چهار شنبه در گفتگو با شبکه خبری سی. ان. ان با اشاره به انتقاد رییس جمهوری از کردها گفت: ترامپ چه مخدری مصرف می‌کند؟ سناتور چاک شومر، رییس اقلیت مجلس سنای آمریکا هم گفته است که ترامپ با اقدامات اخیر خود امنیت ملی آمریکا را به خطر انداخته است. وی افزود: امروز می‌خواهم درباره تصمیم شتابزده و ناشی از دمدمی مزاج بودن وی، درباره شمال سوریه صحبت کنم. تصمیم تازه‌ای که رییس‌جمهوری ترامپ اعلام کرد کردهای سوریه را در مرز ترکیه تنها می‌گذارد نمونه دیگری است که نشان می‌دهد سیاست خارجی رییس‌جمهوری ترامپ چقدر شتابزده است و بازتابی از سیاست‌های شتابزده وی در عرصه سیاست داخلی در آمریکا است. وی حتی دوستان خود را هم در داخل و هم در خارج تنها می‌گذارد. همچنین لیندسی گراهام، نماینده مجلس سنای آمریکا هم رفتار دولت این کشور با کردهای سوریه را بی‌شرمانه توصیف کرد. وی در حساب کاربری خود در توئیتر، با اشاره به گزارش‌ها درباره آغاز عملیات نظامی ترکیه در سوریه نوشت: اگر گزارش‌های رسانه‌ای دقیق باشد و ترکیه وارد شمال سوریه شده باشد، فاجعه‌ای در شرف وقوع است.

سرانجام عملیات آنکارا علیه کردها در شمال سوریه

روزنامه جوان در مطلبی نوشت: آنچه در نهایت نصیب ترکیه می‌شود دادن تلفات انسانی و صرف میلیون‌ها دلار هزینه نظامی است که در صورت شکست می‌تواند مخالفت‌های داخلی را در ترکیه به همراه داشته باشد. همچنان‌که از هم‌اکنون زمزمه مخالفت با عملیات در سوریه بین جریان‌های مخالف دولت ترکیه بلند شده است.

روزنامه خراسان در تحلیلی نوشت: پیشروی زمینی ترکیه به دو عامل بستگی دارد: یکی میزان مقاومت نیروهای کردی و دیگری میزان جدیت آمریکا در خارج ساختن نیروهایش از شمال و شرق سوریه و آمادگی‌اش برای تخلیه پایگاه‌های خود؛ مانند کاری که در تل ابیض انجام داد. یکی از تحلیل‌های رایج درباره چراغ سبز یا موافقت آمریکا با عملیات ترکیه، این است که واشنگتن با این کار خود در واقع به دنبال کشاندن پای آنکارا به یک باتلاق است. حال باید منتظر ماند و دید آیا ترکیه وارد یک باتلاق و جنگ فرسایشی شده است یا نه و منطقه امن مدنظر خود را ایجاد خواهد کرد؟ به هر حال، بعید است ترکیه به این آسانی تن به یک جنگ فرسایشی بدهد و اگر در ادامه عملیات متوجه شود که اوضاع به این سمت می‌رود، به احتمال زیاد دنبال راه خروجی از این وضعیت می رود و دامنه عملیات خود را محدود و از پیشروی خودداری می کند.

هزینه های عملیات نظامی ترکیه در سوریه برای اروپا

روزنامه سیاست روز می نویسد: ترکیه با ادعای مبارزه با تروریسم عملیات نظامی علیه سوریه را طی روزهای اخیر آغاز کرده که دهها هزار آواره برجای گذاشته است در حالی که روند تحولات نشان می دهد که اروپا به دلیل بحران آوارگان و نیز خروج تروریست‌ها با بحران‌های گسترده‌ای مواجه خواهد شد و شاید به همین دلیل است که برخلاف حمایت‌های گسترده‌ای که طی ۸ سال گذشته از تروریست‌ها و حامیانشان در سوریه داشته رویکرد انتقادی به ترکیه را در پیش گرفته و از این عملیات ابراز نارضایتی کرده است. رویکردی که تحقق آن نه صرفا با انتقاد از ترکیه بلکه با رویکرد تعاملی و صادقانه به نظام سوریه به ریاست بشار اسد به عنوان پیشگام مبارزه با تروریسم و ضامن یکپارچگی سوریه قابل اجراست. اروپا در صورت عدم اجرای چنین سناریوی باید منتظر پیامدهای طراحی آمریکا علیه سوریه که در صال علیه اروپا و برای باج گیری از این کشورهاست باشند که هزینه‌های بسیاری برای اروپا خواهد داشت.

واکنش هشدارآمیز ترکیه به تحریم‌های احتمالی آمریکا

به گزارش خبرگزاری فارس، وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور هرگونه اقدام علیه تلاش‌هایش برای مبارزه با تروریسم را تلافی می‌کند.  وزارت امور خارجه ترکیه شامگاه جمعه اعلام کرد که آنکارا هرگونه اقدام علیه تلاش‌های خود برای مبارزه با تروریسم را تلافی خواهد کرد. در بیانیه وزارت خارجه ترکیه آمده است: ترکیه در حال مبارزه با سازمان‌های تروریستی است که تهدیدی برای امنیت ملی‌اش ایجاد کرده است. در ادامه این بیانیه آمده است:هیچ کسی نباید تردیدی کند که هرگونه اقدامی که علیه تلاش‌های ترکیه انجام شود تلافی خواهد شد.

واکنش چهره ها و شخصیت های سیاسی ایران

این خبرگزاری گزارش داد: خطیب جمعه تهران تاکید کرد که موضع نظام جمهوری اسلامی ایران ناصحانه و توقف فوری حملات و خروج نظامیان از خاک سوریه است. آیت الله سیداحمد خاتمی خطیب جمعه تهران، در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به لشکرکشی ترکیه به شمال سوریه تحت عنوان عملیات چشمه صلح، عنوان کرد:‌ این کار ترکیه تجاوز به یک کشور مستقل است.

تظاهرات در حمایت از دمشق
کیهان نوشت: شماری از ساکنان شهر حسکه دیروز با اجتماع مقابل ساختمان دادگستری این شهر و میدان السبع بحرات شهر قامشلی، علیه نیروهای متجاوز ترکیه شعار دادند و مراتب اعتراض خود را به اقدامات شبه‌نظامیان کُرد نیز اعلام کردند. به گزارش سانا، معترضان با در دست داشتن پلاکاردهایی، از شبه‌نظامیان کرد خواستند که یا به آغوش میهن بازگردند یا بروند.  
برخی از کارکنان شورای شهر حسکه نیز بنرهایی آماده و تأکید کردند که باید تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه حفظ شود و ساکنان حسکه هم بر این مسئله اصرار دارند. برخی از معترضان نیز پلاکاردهایی حاوی شعارعلیه اردوغان در دست داشتند.
علاوه بر سوریه، بسیاری از کشورها نیز حمله ارتش ترکیه به خاک سوریه را محکوم کرده‌اند.

حمایت رژیم اسراییل و پاکستان از ترکیه

خبرگزاری تسنیم گزارش داد: رژیم صهیونیستی در جریان بحران سوریه اهداف مختلفی را در سوریه مورد نظر داشت که این اهداف با تعریف مقابله با مقاومت هدف قرار می گرفتند. در آن شرایط منافع ترکیه و رژیم صهیونیستی به دلیل مقابله با نظام سوریه در یک راستا قرار داشت. اما با تغییر میدان در سوریه و قدرت گرفتن نظام سوریه، ترک ها اولویت خود را از مقابله با نظام به مقابله با قدرت گرفتن و استقلال طلبی کردها تغییر دادند. اما کردها تنها گروهی هستند که صهیونیست ها امیدوار بودند بتوانند با آنها هم پیمان شوند و سوریه و دیگر کشورهای کردنشین را با کمک آنها تجزیه کنند. حال با حملات ترکیه که در راستای مقابله با استقلال طلبی کردها و عدم تجزیه سوریه رقم می خورد منافع صهیونیست ها به دلیل ضربه خوردن کردها در خطر قرار گرفته است. به همین دلیل آنها به شدت از کردها حمایت می کنند و اعلام کرده اند هرگونه کمکی که بتوانند به آنها ارائه خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، عمران خان نخست وزیر پاکستان در گفتگو با رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه از حملات اخیر علیه شمال شرق سوریه حمایت کرد. دفتر نخست وزیر پاکستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده تماس تلفنی عمران خان با اردوغان برای اعلام حمایت و همبستگی با ترکیه صورت گرفته است.

چرایی خروج ناگهانی سربازان آمریکایی از شمال سوریه

مشرق نیوز گزارش داد: محمد عبدالهی فعال رسانه ای در یادداشتی نوشت: هدف اصلی آمریکا درگیری و بحران دائمی در منطقه و توازن قدرت برای سلطه و هژمونی خود و اسراییل است و چه بهتر که این بی ثباتی بدون بار مالی بر آمریکا صورت پذیرد. خروج آمریکا، سوریه را که در حال رفتن به آرامش و مرحله پسابحران بود دوباره درگیر جنگ ترکی کردی و تحرک تکفیری ها می کند و مجددا صلح مسلح کنونی را به جنگ مبدل میکند. آمریکا منافع خود را با هیچ گروهی گره نمیزند، از این رو گاه میشود هم پیمان کردها، گاه شریک ترکیه، گاه هم منجی تکفیری ها و منفعت آمریکا یعنی جنگ دائمی اضلاع مختلف درگیر در سوریه و خاورمیانه.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha