۲۳ مهر ۱۳۹۸، ۹:۲۱
کد خبرنگار: 1287
کد خبر: 83517745
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دیده نشدن مهمترین دغدغه نابینایان

شهرکرد- ایرنا- بی چشم‌ داشت، هیچ چشمداشتی از کسی ندارد، نه از خیابان‌های ناهموار که همواره پر از چاله‌های کوچک و ریز است، نا از ساختمان‎های بی‌مسوولیت که پر است از پله‌ها بلند و نه از راننده‌ای که ماشین رانده شده خود را درست روی خط سپید عابر پیاده نگهداشته است.

بی چشم داشت، هیچ چشمداشتی به روشنایی شهر با پایه‌های فلزی و سیمانی چراغ‌های برق در شب ندارد، تنها تکیه‌گاهش در این ناهموارهای معماری شهر، همین عصای است که او را با ضربانگ دلخواه خودش پیش می‌برد.

بی چشم داشت، امیدش به همین سر انگشتان خویش است که خط به خط بریل را روی ریل خوانش ناخوادگاه خویش می‌راند و برای نقاشی فرزندش یواشکی " چشم چشم دو ابرو را " می‌خواند.

حالا " من چشم از او چگونه توانم نگاه داشت - کاول نظر به دیدن او دیده‌ور شدم "، حالا این عصای سپید در " افتادن - نیفتادن " روی زمین ، قدم آهسته‌تر بر می‌دارد و او را میکشاند، آنجا که دلخواه اوست. 

 ۱۵ اکتبر مصادف با ۲۳ مهرماه به مناسبت تصویب قانون عصای سفید در یونسکو به عنوان روز بزرگداشت نابینایان و عصای سفید نامگذاری شده است.

قانون عصای سفید، تصویری جدید از نابینایان را در جامعه ترسیم کرده است تا افراد نابینا به منظور پشتیبانی از منافع خود، از تمام مفاد این قانون مطلع باشند.

حق استفاده از تمامی امکانات رفاهی معمول در جامعه از سوی نابینایان، تشویق نابینایان به مشارکت در امور دولتی و اشتغال توسط دولت و رعایت کامل حقوق نابینایان به هنگام عبور و مرور از سوی رانندگان وسایل نقلیه از جمله مفاد این قانون است.

مهمترین دغدغه نابینایان در جامعه کنونی، ضعف و ناتوانی در دیدن نیست بلکه دیده نشدن از سوی مردم و مسوولان است که منجر به  افزایش مشکلات این قشر در جامعه شده است.

به مناسبت روز جهانی نابینایان تعدادی از نابینایان استان چهارمحال و بختیاری، دیده نشدن و حمایت نشدن از سوی مسوولان و اجرا نشدن قانون جامع حمایت از معلولان برای این قشر را مهمترین مشکل جامعه معلولان به خصوص نابینایان عنوان کردند.

یکی از نابینایان استان چهارمحال و بختیاری می‌گوید: نادیده گرفتن توانمندی معلولان به خصوص قشر نابینا، از مشکلات این قشر است که زمینه حضور نابینایان در عرصه‌ها مختلف اجتماعی، اقتصادی، اشتغال را کم کرده است.

حمیرا ، بانوی نیمه بینا که هم‌اکنون در کتابخانه نابینایان استان مشغول فعالیت است، افزود: اجرا نشدن قانون جامع حمایت از معلولان دغدغه اصلی معلولان است که به خوبی در سطح کشور اجرا نمی‌شود و بیشترین خسارت و ضربه را از اجرا نشدن این قانون جامعه نابینا می‌بینند.

به گفته وی، بسیاری از معلولان با داشتن توانمندی‌های بالا و همچنین داشتن مدرک تحصیلی به دلیل رعایت نشدن قانون ۳ درصدی استخدامی از سوی ادارات و شرکت ها و دستگاه‌های دولتی بعد از قبول شدن در آزمون از پذیرش آنها در شغل های مختلف جلوگیری می‌شود.

وی اظهار داشت: در ادارات و دستگاه‌های اجرایی، فقط از نابینایان برای تلفنچی استفاده می‌شود بدون توجه به استعدادهای این قشر دارند از پذیرش آنها در تصدی‌های دیگر خودداری می‌شود.

یکی دیگر از نابینایان چهارمحال و بختیاری گفت: مناسب سازی نشدن اماکن عمومی، پیاده روها و پارک‌ها از دیگر دغدغه‌های جامعه معلولان است که این امر باعث بروز برخی ترحمها  از سوی مردم به جامعه نابینایان شده است.

علی‌رضا افزود: در فضا و مبلمان شهری مناسب‌سازی درستی اجرا نشده است، به گونه‌ای که در برخی اماکن عمومی تردد برای افراد سالم نیز امکان پذیر نیست.

به گفته وی، برخی سنگ‌فرش‌ها و مناسب‌سازی‌های انجام شده به دلیل رعایت نشدن استاندارد و رعایت اصول و یا حتی بی‌توجه برخی کسبه و مردم این سنگ چینی‌ها به جوی و جدول و یا در برخی معابر به سمت وسایل چیده شده از سوی کسبه در پیاده‌روها منتهی می‌شود.

وی گفت: نبود چراغ هوشمند گویا در میادین و خیابان های پرتردد، مناسب‌سازی نشدن وسایل عمومی از جمله اتوبوس‌ها از دیگر مشکلات جامعه هدف است.

سرپرست بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به توانمندی جامعه نابینا در سطح استان و دستیابی به مدارج علمی، فرهنگی، هنری و ورزشی در سطح ملی و بین‌المللی افزود: از مجموع ۳۲ هزار معلول شناسایی شده در استان ۳ هزار و ۳۸ معلول نابینا، کم بینا در سطح استان زیرپوشش سازمان بهزیستی قرار دارند.

معصومه محمدی در گفت وگو با ایرنا به مناسبت روز جهانی عصای سپید افزود: از این تعداد یکهزار و  ۶۰۰ دانشجو و دانش‌آموز زیر پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند و از خدمات مختلف به خصوص کمک هزینه تحصیل و شهریه دانشجویی بهره‌مند می‌شوند.

وی گفت: در راستای حمایت از جامعه نابینایان استان خدمات مختلف از جمله پرداخت مستمری ماهانه، کمک هزینه‌های موردی، هزینه درمان، ایاب و ذهاب دانش‌آموزان، شهریه دانشجویی و کمک هزینه تحصیلی، کمک به بحث مسکن و اشتغال انجام می‌شود.

محمدی، با اشاره به توانمندی معلولان به خصوص نابینایان در عرصه‌های مختلف تحصیل، آموزشی و فرهنگی افزود: قانون ۳ درصدی اشتغال برای جامعه هدف بهزیستی از سوی دستگاه‌های اجرای و آزمون‌های استخدامی رعایت نمی‌شود.

محمدی ادامه داد: قشر نابینا در استفاده از این قانون از بقیه به دلیل ناتوانایی به دسترسی به سامانه‌های کامپیوتری ضعیف‌تر هستند.

وی اظهارداشت: در استان ۲ انجمن و تشکل نابینایاندر شهرکرد و بروجن فعال است.

به گزارش ایرنا، روز عصای سپید فرصتی از برای بازنگری در رفتارهای شهری و شهرسازی برای جامعه نابینایان تا کمی در مبلمان شهری با آنها مهربان بود.

۷۳۶۰/۲۰۹۷

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha