به گزارش روابط عمومی معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، علی الهیار ترکمن در پاسخ به این پرسش که چرا قانون استخدام معلمان حقالتدریس اجرا نمیشود، افزود: قانونی که شهریور سال ۹۷ در مجلس تصویب شد، مقرر کرد کمیتهای برای تدوین آییننامه استخدام تشکیل شود و در این کمیته دو نماینده مجلس شورای اسلامی، نمایندگان سازمان برنامه و بودجه، اداری و استخدامی و آموزش و پرورش حضور داشتند که آیین نامه استخدام معلمان حقالتدریس را تدوین کردند. این آیین نامه در دولت تصویب و به آموزش و پرورش ابلاغ شد و هم اکنون منتظر اعلام نظر هیات تطبیق مصوبات دولت در مجلس است و در صورتی که مغایرتی اعلام نکنند تا دو ماه آینده جذب و استخدام نیروهای حقالتدریس انجام میشود.
الهیار ترکمن گفت: طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی فرصت به کارگیری معلمان حقالتدریس تا پایان برنامه ششم توسعه یعنی سال ۱۴۰۰ است و هم اکنون در انتظار اعلام نظر هیات تطبیق مصوبات دولت در مجلس است.
وی با اشاره به اینکه وظیفه ذاتی این وزارتخانه پوشش تحصیلی حداکثری جمعیت لازمالتعلیم کشور است، اظهار داشت: برای این کار قوانین مشخصی در حوزه نیروی انسانی هست و در قانون مدیریت خدمات کشوری برای معلمان رسمی مطالب مشخصی وجود دارد.
وی افزود: پراکندگی کشور و ضرورت ارائه خدمات آموزشی و پرورشی ما را ناچار به استفاده از نیروهای پارهوقت می کند که تبلور آن معلمان حقالتدریس است که براساس شرایطی در آموزش و پرورش به کار گرفته میشوند و بخشی از وظایف تعلیم و تربیت را انجام میدهند.
الهیار ترکمن در برنامه تلویزیونی تهران ۲۰ گفت: از سال ۸۸ هر فردی سابقه حقالتدریس در آموزش و پرورش را داشت، به استخدام درآمد و تا سال ۸۹ تمام افراد حقالتدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی استخدام شدند و تعداد آنها صفر شد، اما نیاز به نیروی انسانی صفر نمیشود و در سالهای بعد مجددا از نیروهای حقالتدریس استفاده شد.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: هماکنون برای ارائه خدمات آموزشی و پرورشی از ۳۲ هزار معلم حقالتدریس آزاد استفاده میشود. تعداد معلمان کشور ۵۷۰ هزار نفر است و بر این اساس کمتر از ۱۰ درصد آنها حقالتدریس هستند.
انتقال ۱۲۰۰ میلیارد تومان مطالبات سال ۹۷ به ۹۸
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش با کسری مزمن بودجه مواجه است و این مساله در سال های اخیر اتفاق نیفتاده و شاید ریشه آن به پنج دهه گذشته باز میگردد. البته کل کشور باید برای حل این مسئله کمک کند. در شروع سال جاری، یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از مطالبات پرداخت نشده سال ۹۷ وجود داشت که هم اکنون بخش زیادی از آن پرداخت شده و ۱۳۰ میلیارد تومان باقی مانده است.
مطالبات حقالتدریس فروردین و اردیبهشت ۹۸ معلمان با حقوق مهر واریز میشود
وی با تاکید بر اینکه یکی از اقدامات انجام شده ورود به ساز و کارها و ظرفیتهای بودجه بود و بر این اساس بنده «ک» تبصره ۱۲ بودجه مدنظر قرار گرفت، مطرح کرد: بر این اساس تمام موارد غیر از حقوق که حکم حقوق را دارد، از جمله حقالتدریس معلمان ماهانه پرداخت خواهد شد. با ابلاغیه ۱۰ روز قبل مطالبات حقالتدریس معلمان رسمی تا اسفند سال ۹۷ به طور کامل تسویه شد و مطالبات مربوط به فروردین و اردیبهشت ۹۸ با حقوق مهر ماه پرداخت می شود تا پرونده مطالبات حقالتدریس سال ۹۷ بسته شود.
الهیار ترکمن با اشاره به اینکه از آبان ماه نیز حقالتدریس معلمان رسمی ماهانه پرداخت خواهد شد، درباره کلاسهای بدون معلم، گفت: در ساماندهی نیروی انسانی چند ظرفیت مورد توجه است؛ از جمله ساعات موظف معلمان، ساعات حقالتدریس شاغلان به میزان ۲.۵ میلیون ساعت در هفته، ۳۲ هزار معلم حقالتدریس آزاد، سرباز معلمان، نیروهای خرید خدمت و مجوز ۱۴ ساعت تدریس هفتگی معلمان بازنشسته.
هیچ استانی گزارشی از کلاسهای خالی اعلام نکرده است
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، ادامه داد: ماده ۶۳ قانون برنامه ششم توسعه ورود نیرو به آموزش و پرورش را از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی تعیین کرده است، از سوی دیگر ضوابط اجرایی بودجه سال ۹۸ به کارگیری نیروی حقالتدریس جدید را ممنوع کرده است و به همین دلیل آموزش و پرورش مجبور به استفاده از سرباز معلمان و افراد بازنشسته است. همچنین هر دو روز یک بار از ۳۲ اداره کل آموزش و پرورش استانها گزارش گیری می شود که تا به امروز هیچ استانی گزارشی از کلاسهای خالی اعلام نکرده است. ظرفیتهای تدریس براساس تعداد دانشآموزان برآورد و به استانها ابلاغ شده که براساس نیاز، نیرو را برای به کارگیری در اختیار دارند.
وی اضافه کرد: در ستاد آموزش و پرورش باید از طریق ادارات کل متوجه کلاسهای بدون معلم شویم. وقتی گزارشی نمیدهند چگونه امکان کسب اطلاع هست. برخی مثالی را بیان میکنند و آن را به کل کشور تعمیم میدهند، در شهرستانهای تهران مناطقی وجود دارد که معلم حاضر نیست برای تدریس به آنجا برود. از سوی دیگر نباید سیاهنمایی شود که تمام کلاسهای درس ناایمن است.
الهیار ترکمن با اشاره به این که تشکلهای معلمی در لحظه تصمیم میگیرند و گذشته و آینده مشکلات را نمیبینند، گفت: مواردی در برخی مناطق معلم میگوید به کلاس درس نمیرود و ناگزیر به تامین حق التدریس به جای او شده ایم. تشکلهای معلمان تا به امروز برای بهبود شرایط آموزش و پرورش چه پیشنهاداتی ارائه کردهاند؛ کار ساماندهی نیروی انسانی سال ۹۸ در بازه زمانی تیر تا شهریور انجام شد و نمیتوان کل مشکلات آموزش و پرورش را در این مدت حل کرد؛ چرا تشکلها مشکلات را منعکس نکردند.
مگر استعفای بطحایی مشکلات را حل کرد
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، با اشاره به اینکه اگر از تراکم بالای کلاسهای درس و شرایط دشوار کار معلمان صحبت شود، این موارد معلول است نه علت، افزود: راهکارهای احساسی مانند استعفای وزیر در فصل بودجه، مسائل آموزش و پرورش را حل نمیکند. مگر استعفای آقای بطحایی مشکلات را حل کرد؟ تشکلهایی که علیه او کار میکردند امروز باید بیایند و جواب دهند. همکاران در امور اداری وزارت آموزش و پرورش بیش از ۱۸ ساعت در روز کار میکنند و گاه ساعت ۲ نیمه شب به خانه میروند.
وی درباره دریافت پول از خانوادهها توسط مدارس گفت: دهها بار اعلام شده که این مسئله داوطلبانه است و راهکارهای برخورد با آن نیز اعلام شده است، همچنین نظر رئیس جمهور این نیست که آموزش و پرورش خصوصی یا پولی شود. هر برنامه ریزی در ستاد هر برنامهریزی، در درجه اول از سوی تشکلها مورد نقد قرار میگیرد و فرصتهای بسیاری از دست میرود.
الهیار ترکمن درباره رتبهبندی معلمان نیز اظهار کرد: رتبهبندی به زودی در صحن دولت تصویب میشود و هر زمان که ابلاغ شد اجرای آن از مهرماه محاسبه خواهد شد.
نظر شما