تفاهمنامه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و تحویل تاکسی مطابق ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و استفاده از تسهیلات قرضالحسنه صندوق کارآفرینی امید بین ایران خودرو و سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران به امضا رسید.
در این مراسم که در محل شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو (ساپکو) برگزار شد، فرشاد مقیمی مدیر عامل ایران خودرو گفت: امروز ۵۰۰ دستگاه تاکسی تولیدی ایران خودرو آماده تحویل به رانندگان است.
وی در بحث خودروهای تجاری سنگین نیز اعلام کرد: ایران خودرو آمادگی دارد تولید اتوبوس را به هفتهای پنج دستگاه افزایش دهد.
مقیمی با اشاره به تردد هفت هزار دستگاه ون فرسوده در شهر تهران خاطرنشان کرد: موتور ef۷ دوگانه سوز روی ونها در حال تست است و به زودی طی تفاهمنامه با شهرداری تهران این محصول جدید را به بازار ارائه خواهیم کرد.
وی همچنین در موضوع نوسازی خودروهای فرسوده حاضر در شبکه حمل و نقلی کشور گفت: مطابق تفاهمی با شهرداریهای مختلف کل کشور، با صرف هزینه های اندک و با استفاده از ظرفیتهای داخلی حدود ۶ هزار خودرو در این سیستم نوسازی خواهند شد.
در ادامه "پورسیدآقایی" معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران یادآور شد: اگر به دنبال افزایش استفاده مردم از حمل و نقل عمومی هستیم باید خدمات اجتماعی مناسبی به مردم ارائه کنیم و در این میان منابع مالی نقش کلیدی ایفا میکنند.
وی یادآور شد: سال گذشته ایران خودرو تنها ۶۰۰ دستگاه برای نوسازی تاکسی های فرسوده تهران تحویل داد و امروز ۵۰۰ دستگاه تحویل تاکسیرانان می شود.
پورسیدآقایی ابراز امیدواری کرد که تا پایان امسال ۱۰ هزار دستگاه تاکسی از سوی ایران خودرو به تهران و سایر شهرها تحویل شود.
وی همچنین از قرارداد تولید هزار دستگاه اتوبوس با ایران خودرو دیزل از محل منابع اوراق مشارکتی که وزارت کشور اختصاص میدهد خبر داد و تاکید کرد: علاوه بر توسعه استفاده از ون در تهران و دیگر شهرها، مینیبوس رانی نیز باید به شهر بازگردد.
در این مراسم مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی کشور گفت: در سالهای گذشته با استفاده از ظرفیت شرکت ایران خودرو ۷۵ هزار دستگاه تاکسی فرسوده در کشور از رده خارج شد که ۶۴ هزار دستگاه آن به صورت اسقاط جایگزین شد.
" مرتضی ضامنی" بیان داشت: در دو سال گذشته به دلیل افت تولید و همچنین افزایش ۱۰۰ تا ۱۱۰ درصدی قیمت خودرو، فرآیند نوسازی کند شد.
وی با اشاره به ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر یادآور شد: تنها راهی که می توان نوسازی ناوگان فرسوده تاکسیرانی را ادامه داد استفاده از این ماده قانونی برای پوشش اضافه پرداخت های ایجاد شده آن هم با تمرکز بر خودروی سمند پایه گاز سوز است.
ضامنی ادامه داد: در برخی کلان شهرها مثل مشهد و تهران تسهیلات چهار درصدی برای نوسازی فراهم شده اما رانندگان توان تامین مالی جایگزینی تاکسی های فرسوده را ندارند.
این مسئول خاطرنشان کرد: اکنون ۱۵۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده در کشور فعال است که تا پایان سال این آمار به ۱۹۲ هزار دستگاه و تا سال ۱۴۰۰ به ۲۴۲ هزار دستگاه (معادل ۷۵ درصد ناوگان فعال حاضر) خواهد رسید.
فعالیت ۲۵ هزار دستگاه تاکسی فرسوده در تهران
در ادامه "علیرضا قنادان" مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران افزود: در شهر تهران ۷۰ هزار دستگاه تاکسی فعالیت دارند که متوسط سن این ناوگان هفت سال است.
وی بیان داشت: تا پایان سال گذشته ۲۵ هزار دستگاه تاکسی شهر تهران در سن فرسودگی به سر میبردند که این آمار تا پایان امسال به ۳۵ هزار دستگاه افزایش خواهد یافت.
این مسئول اظهار داشت: هفت هزار دستگاه از این تاکسیها ون هستند که همگی بالای ۱۰ سال بوده و فرسودهاند، بر این اساس یکی از نیازهای جدی تهران نوسازی خودروهای ون است.
وی با بیان اینکه روزانه به طور متوسط در هر تاکسی ۶۰ نفر سوار و پیاده می شوند، ابراز امیدواری کرد ظرفیت تولید تاکسی از سوی شرکتهای خودروساز افزایش یابد.
قنادان با اشاره به امضای تفاهمنامه امروز خاطرنشان کرد: برای نخستین بار برای تاکسیها از تسهیلات ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر استفاده می شود و هر دستگاه تاکسی ۴۰ میلیون تومان وام با بهره چهار درصد دریافت خواهد کرد.
نظر شما