۲ آبان ۱۳۹۸، ۱۵:۰۶
کد خبرنگار: 1271
کد خبر: 83529493
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۴۵۰۰ کودک اشنویه سنجش بینایی می‌شوند

۲ آبان ۱۳۹۸، ۱۵:۰۶
کد خبر: 83529493
۴۵۰۰ کودک اشنویه سنجش بینایی می‌شوند

مهاباد- ایرنا- رییس اداره بهزیستی اشنویه با اشاره به آغاز طرح سراسری سنجش بینایی کودکان سه تا ۶ ساله گفت: با اجرای این طرح در قالب طرح پیشگیری از تنبلی چشم (آمبلیوپی)، بینایی چهار هزار و ۵۰۰ کودک در این شهرستان مورد سنجش قرار می‌گیرد.

فخرالدین پنهانی  روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این طرح با هدف پیشگیری از معلولیت‌های ناشی از بیماری تنبلی چشم در کودکان آغاز شده است و تا اواخر آذر ادامه می‌یابد.
وی با اشاره به اینکه این طرح در نقاط شهری و روستایی اشنویه اجرا می‌شود، گفت: والدین می‌توانند کودکان خود را برای سنجش بینایی به مهدهای کودک و مراکز بهداشت روستایی و اداره بهزیستی برده تا مورد سنجش بینایی لازم قرار بگیرند.
وی افزود: مشاوره ژنتیکی، غربالگری شنوایی در بدو تولد و طرح پیشگیری از تنبلی چشم کودکان از جمله اقداماتی است که بهزیستی برای جلوگیری از افزایش تعداد معلولان در جامعه اجرا می‌کند.
رییس اداره بهزیستی اشنویه اضافه کرد: شنوایی‌سنجی کودکان سه تا ۶ ساله نیز از اواخر شهریور شروع شده و کماکان ادامه دارد.

پنهانی افزود: سال گذشته حدود چهار هزار و ۲۵۰ کودک این شهرستان مورد سنجش بینایی قرار گرفتند که ۱۶۰ نفر از این کودکان در معاینه تخصصی دارای مشکل تشخیص داده شدند، برای ۱۱۰ نفر عینک تجویز شد و چهار نفر نیز تحت عمل جراحی قرار گرفتند.
وی افزود: بهزیستی برای درمان این قبیل کودکان، خدماتی شامل تامین عینک طبی و انجام عمل جراحی به صورت رایگان ارایه می‌دهد.

آمبلیوپی یا تنبلی چشم یک مشکل بینایی است که حدود ۲ تا سه درصد افراد جامعه گرفتار آن هستند و اگر به موقع درمان نشود باعث اثرات جدی بر زندگی آنان می‌شود.
در این بیماری یک چشم که به آن چشم تنبل یا آمبلیوپ می گویند، باعث می شود دید مرکزی به خوبی تکامل پیدا نکند.

اگر چه چشم آمبلیوپ ظاهری طبیعی و توانایی دیدن را دارد ولی مغز این چشم را خاموش می‌بیند و تنها چشم بهتر را برای دیدن انتخاب می‌کند در صورت عدم درمان آمبلیوپی، کاهش دید تا آخر عمر باقی می ماند.

پیشگیری از تنبلی چشم و اختلال های بینایی به عنوان یکی از اهداف سازمان بهداشت جهانی تا سال ۲۰۲۰ تعیین شده‌است.

در شهرستان ۷۴ هزار نفری اشنویه، یکهزار و ۸۰۰ خانوار با جمعیت سه هزار و ۶۰۰ نفر تحت پوشش خدمات حمایتی بهزیستی هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha