می رود تا شروع اش را اینبار از آنجایی آغاز کند که آستان مهر بی انتهاست، همو که بهنگام یاس و ناامیدی و رنج محبس، آنجا که در برزخ ناچاری، ناداری، گرفتاری در بند بود، گره گشایش شد چون همیشه که وقتی دستها را بر پنجره فولادش قفل می زد اینبار هم دل بر ضریح نور بست و دراین گرفتاری دل شکسته را روانه آستان حضرت کرد .
آرزو کرد کاش آهویی می شد و خورشید غریب، ضامنش و چه نزدیک بود آرزو.
رخ تو در دلم آمد ، مراد خواهم یافت / چرا که حال نکو در قفای فال نکوست
اینک او به شکرانه این رهایی، پای پیاده تا آستان جانان می رود و در مسیر مهر ، خدمت می کند زائران حضرت را ؛ کودک خسته رابه دوش می گیرد ؛ ویلچر جوان قطع نخاعی را ساعتها به پیش می راند ، بادگیرش را حفاظ نوزادی در برابر باران می کند و عصای دست پیرمردی می شود که این مسیر را به عشق می پیماید .
با پاهای تاول زده اما استوار گام برمی دارد و درمسیر امام مهربانی ها؛ عشق و مهر نثار می کند تا به وادی مقدس می رسد ، اینک در دروازه شهر بر تپه ای مشرف بر این خاک مقدس "تپه سلام " ایستاده و سلام می دهد : سلام علی آل طه و یاسین ،سلام علی آل خیر النبیّین.
با تنی خسته و روحی تکیده از رنج روزگار در آستانه این حریم کبریایی در میان صحن و سراهای بهشتی نجوا کنان اذن دخول می خواهد و مسحور این فضا پا به درون می گذارد.
"أَللَّهُمَّ إِنّی وَقَفْتُ عَلی بابٍ مِنْ أَبْوابِ بُیُوتِ نَبِیِّکَ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَالِهِ، وَقَدْ مَنَعْتَ النَّاسَ أَنْ یَدْخُلُوا إِلّا بِإِذْنِهِ، فَقُلْتَ «یا أَیُّهَا الَّذینَ امَنُوالاتَدْخُلُوا بُیُوتَ النَّبِیِّ إِلّا أَنْ یُؤْذَنَ لَکُمْ»."
در میان شکست نورمقرنس های میناکاری و آیینه کاریها می شکند و بیخود از خود با سیل جمعیت عاشق می رود تا پای ضریح مطهر.
من به شفا آمده ام ، تا جان را به نور هشتم شفا و تطهیر بخشم و دل از هر چه غیر است ، صافی کنم و نگاهم و دستانم را از ناپاکی ها بشویم و در حریم حرمت یار خود را بار دیگر بازیابم.
او تنها نیست و چون او بسیارند و هر کسی به حاجتی بر در خانه مهر آمده است.
اما همه آمده اند با دیدگانی آرزومند و دستانی مملو از آرزوها و دعاهایی که با نجوا و زمزمه در سرزمین اعجازهای بهشتی درسایه مهر و رافت امام مهربانی ها تا عرش می رود، تا بر فرش زمین روا شود.
هر آنکه توانسته به هر شکل پا در این مسیر نهاده از آنکه فقط با یک پا مسیر می پیماید تا آنکه به دل می پوید ، هر یک به عشق و نذری در مسیر عصمت هشتم غریب الغربا پیاده راهی شده اند از شیعه و سنی ؛ کرد و ترک و بلوچ و فارس حتی زائران افغان و پاکستانی هم هستند.
اما نه امام هشتم غریب الغربا نیست که او آشنای قریبی است که درهر جا مصداق این بیت است "سر ما و آستان حضرت دوست / که هر چه برسرما می رود ، ارادت اوست "
اما عشاق حضرت فقط زائرانش نیستند بلکه آنان که بی ریا و خالصانه خدمت این زوار می کنند هم آمده اند تا در سایه مهر هشتم ، خاک پای زائران را طوطیای چشم کنند.
از آن کودک واکسی که با جثه ای ظریف و کوچک اما دلی بزرگ بر تکه ای مقوا با ذغال نوشته "واکسی رایگان "و با عشق تمام کفشهای مملو از خاک و گل زائران را تمیز کرده و واکس می زند تا آن کارخانه دار که با خانواده و پرسنل اش کمر به خدمت زائران در محوطه کارخانه و سوله آماده شده بسته ، همه جلوه هایی از عشق به ولایت است .
آنجا که اهالی روستای اهل سنت جمالده درمسیر نیشابور - مشهد از روزها قبل ، حتی قبل از آنکه هر مجموعه ، نهاد و دستگاهی خدمت به زائران پیاده را آغاز کنند درهای منازلشان را به روی زوار پیاده امام گشوده و با رویی گشاده و پرمهر زن و مرد و پیر و جوان کمربه خدمت زائران امام مهربانی ها می بندند.
همانند این روستا، هستند مناطق سنی نشین که در مسیر تربت جام – فریمان و سرخس اینگونه خدمت زوار امام می کنند و یا هیاتی ازعراقی های مجاور امام که چون اربعین در این روزها با داشته هایشان از قهوه تا میوه و شیرینی زوار امام را پذیرایی می کنند.
تا یک هزار ماساژور که پاهای تاول زده و بی رمق زوار را ماساژ می دهند و صنف خیاط ها و کفاش ها که کمرهمت بسته و در طول مسیرها و ایستگاه های صلواتی تعمیرات لباس و کفش های زوار را انجام می دهند ، همه می خواهند اثبات کنند که شایسته میزبانی امام مهربانی ها و میهمانانش هستند.
عده ای با خودرو سواری شان هر آنچه که نذری دارند در طول مسیرها از شیرکاکائو تا شله زرد و ظرف های شله و حلیم و عدسی و بسته بندی های میوه و شیرینی تاجوراب،لباس ،دمپایی و شلوار ورزشی و مانند آن توزیع می کنند.
آنانی که صدها ایستگاه صلواتی را در طول مسیرهای زائران برپا کرده اند ایستگاه هایی که با پس انداز دو جوان در طول یک سال گذشته ، اینگک برپا شده یا آنها که به وسعت چند کیلومتر با امکانات متعدد از خدمات بهداشتی و درمانی تا اسکان و تغذیه کامل زوار، همه خود شاهدی بر عشق به شمس الشموس است.
سامان دهندگان کاروان های زوار از مبدا و برنامه ریزی برای آنها تا مقصد و نیز مدیریت ایستگاه های صلواتی که سالهاست در قالب مجموعه ای 20 هزار نفری از خادمان زوار امام از سالها قبل در قالب جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده رضوی فعالیت می کنند همه نمونه های این دلدادگی هستند.
حضور بسیج جامعه پزشکی و پرستاری و بیمارستان های خیریه و بیمارستان های صحرایی ارتش ، سپاه پاسداران ، هلال احمر و اورژانس و سایر دستگاه های دیگر نیز که خدمات تکمیلی رابه زوار امام هشتم می دهند ، تکمیل کننده این حب ولایی است.
خدمت به زوار به نوعی عشقی ماندگار و برکت سفره زندگی و عمر مجاوران حضرت است که باید همچنان مردمی بماند و نمادی از مهر و محبت مجاوران حضرت باشد که به پاس مجاورت و تنفس در سرزمین روح الامین،امام رئوف ، خورشید تابان خراسان باید ادا کرد.
باشد تا قبول درگاه حق افتد.
1906
نظر شما