افزایش کرایه ناوگان عمومی شیراز، قانونی یا غیرقانونی؟

شیراز-ایرنا- افزایش کرایه ناوگان حمل و نقل عمومی شیراز در روزهای اخیر با روشی خاص مسئله‌ای بود که حرف و حدیث زیادی را در جامعه و فضای مجازی در پی‌داشت و اینکه اقدامی قانونی یا غیرقانونی بوده است.

گرانی نرخ کرایه تاکسی،اتوبوس و مترو در شیراز در روزهای گذشته بی سرو صدا و با پرهیز از تبلیغاتی که معمولا در این موارد صورت می گیرد موجب نارضایتی شهروندانی شد که وسایل نقلیه عمومی را در این کلانشهر برای رفت و آمد خود برگزیده اند.

برخی نارضایتی ها هم بابت گرانی کرایه ها همچنین سرراست نبودن مبالغ تعیین شده است که مسئولان مربوط در شورای شهر شیراز آن را امری طبیعی و حتی هزینه تعیین شده را بسیار کمتر از نرخ واقعی آن می‌دانند.

طی هفته‌های اخیر خبرنگار ایرنا بارها با مسئولان فرمانداری شیراز تماس گرفت و جویای سرنوشت مصوبه شورای اسلامی این شهر مبنی بر افزایش کرایه ناوگان حمل و نقل عمومی شد اما پاسخی از آنان دریافت نکرد.

افزایش کرایه با مصوبه شورا و تایید فرمانداری شیراز

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز می گوید:‌ فرمانداری شیراز  این مصوبه را در روزهای گذشته تائید کرده و در پی آن برای اجرا به دستگاه‌های متولی ابلاغ شده است.

نواب قائدی چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: براساس مصوبه شورای شهر شیراز که به تائید فرمانداری این شهرستان نیز رسیده،کرایه اتوبوس درون شهری ۲۰ درصد افزایش داشته است و نرخ کرایه تاکسی‌های گردشی در شهر شیراز به ازای هر کورس از ۶۰۰ تومان به ۸۰۰ تومان افزایش پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: مابقی ناوگان تاکسیرانی شیراز شامل تاکسی های فرودگاه و ترمینال ها و ... نیز ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز در ادامه سخنان خود با تاکید مجدد بر تایید مصوبه افزایش نرخ کرایه ناوگان حمل و نقل عمومی توسط فرمانداری شیراز گفت: اعمال افزایش نرخ کرایه تاکسی‌های درون شهری از روزهای اخیر اجرایی شده است.

او عنوان کرد: نرخ هزینه جابجایی شهروندان شیرازی با مترو نیز براساس این مصوبه از ۷۰۰ تومان به ۹۰۰ تومان افزایش یافته است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز ، افزایش صورت گرفته در کرایه ناوگان حمل و نقل عمومی شیراز را با توجه به افزایش هزینه های رانندگان دانست و گفت: در ماه های اخیر برخی هزینه های استهلاک و ....خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی شیراز افزایش زیادی داشته که برای جبران بخشی از این هزینه ها کرایه ناوگان حمل و نقل درون شهری شیراز نیز افزایش پیدا کرد.

کرایه واقعی مترو ۴۸۰۰ تومان است

قائدی ضمن اشاره به اینکه پیشنهاد شهرداری شیراز برای گرانی نرخ کرایه ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری شیراز رقمی بیش از نرخ تعیین شده در شورای این شهر بوده است،افزود: هزینه تمام شده قیمت جابه جایی هر نفر با مترو برای شهرداری شیراز حدود چهار هزار و ۸۰۰ تومان است که براساس قانون این هزینه سه قسمت شده که یک سوم آن را باید شهروند بپردازد و دو قسمت دیگر را  باید دولت و شهرداری پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه دولت سهمی در این زمینه پرداخت نمی‌کند،گفت: هزینه یک سومی هم که پرداخت آن بر دوش شهروند است اکنون در شیراز حدود ۱۶۰۰ تومان می شود اما برای تشویق شهروندان برای استفاده از مترو این رقم به ۹۰۰ تومان کاهش داده شده است.

وی گفت: مبنای نرخ گذاری کرایه اتوبوس درون شهری و مترو شیراز کارت بلیت است و شهروندان بایستی کارت بلیت شهروندی را تهیه کنند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز با بیان اینکه پرداخت نقدی در بعضی کلانشهرهای کشور از جمله مشهد مقدس ممنوع اعلام شده است، افزود: در مترو شیراز بلیت تک سفره ۱۵۰۰ تومان تعیین شده تا همه شهروندان به تهیه کارت بلیت شهروندی ترغیب شوند و در حال حاضر نیز اغلب شهروندان اقدام به تهیه این کارت کرده اند.

کارت بلیت،‌ راهکار سفر ارزان با مترو اعلام شد

وی ادامه داد: هزینه جابجایی شهروندان شیرازی با مترو با استفاده از کارت ۹۰۰ تومان تعیین شده ضمن اینکه شورای فعلی شهر شیراز برای ترغیب شهروندان به استفاده از مترو و کمک به کسانی که از این وسیله نقلیه عمومی استفاده زیادی دارند اقدام به صدور کارت ۳ و ۶ ماهه و همچنین یکساله کرده است تا شهروندانی که استفاده زیادی دارند با استفاده از این کارت ها بخش قابل توجهی از سفرهای خود را بصورت کاملا رایگان انجام دهند.

قائدی اظهار  داشت: ملاک عمل تصمیم گیری مدیریت شهری شیراز بر مبنای حدود ۹۵ درصد شهروندانی است که اغلب بصورت مداوم از ناوگان حمل و نقل عمومی شیراز استفاده می کنند و کارت بلیت شهروندی را تهیه کرده اند و ملاک عمل، پنج درصد افرادی که کارت ندارند و بصورت اتفاقی از مترو و اتوبوس استفاده می کنند نیست.