به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی «محمدعلی حسنزاده» درباره برنامههای توسعهای که برای بندر چابهار در نظر گرفته شده است، گفت: بندری که نزدیک به مسیرهای اصلی قرار دارد، زمان و هزینه کمتری را برای تجارت دریایی در پی خواهد داشت.
حسن زاده با اشاره به اینکه سازمان بنادر و دریانوردی بر اساس دانش حملو نقل به ظرفیت بالای اقتصادی چابهار واقف است، بیان کرد: برخی تصور میکردند چابهار ظرفیت و پتانسیل سرمایهگذاری زیادی ندارد، اما به مرور زمان از نظر طراحی، تجهیزات، عمق دسترسی و سایر موارد به خوبی نشان داد که در تراز بنادر بین المللی دنیا قرار دارد.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه آنچه اهمیت دارد نقش پررنگ چابهار در عرصه حمل و نقل و ترانزیت کشورهای شمال شرقی ایران و آسیای میانه است، اظهار کرد: باید ارتباط با پسکرانه بندرچابهار از طریق راه آهن و جاده به خوبی ایجاد شود تا از این طریق بتوانیم به خوبی از ظرفیتهای بالای اقتصادی، ترانزیتی و جغرافیایی بندر شهید بهشتی چابهار استفاده کنیم.
وی با اشاره به دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر اجازه برداشت از محل صندوق ذخیره ارزی به منظور بهرهبرداری از شبکه ریلی چابهار و اتصال آن به شبکه سراسری، بیانکرد: تا دو سال آینده شاهد عملیاتی شدن این پروژه خواهیم بود و همزمان در حوزه جادهای نیز فعالیتها در حال پیشبرد است.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: امیدواریم با اقدامات صورت گرفته تجار و دستگاههای مختلف بخشی از کالای صادراتی و وارداتی خود را از طریق چابهار عبور دهند و در این رابطه سازمان بنادر و دریانوردی تسهیلات ویژه ای را برای خطوط کشتیرانی و سرمایهگذاران در نظر گرفته است تا تخلیه و بارگیری از طریق بندرچابهار انجام شود.
حسنزاده به مصوبه هیات دولت در ارتباط با اینکه هزار کامیون با پلاک منطقه آزاد میتوانند از بندرچابهار به زاهدان و سایر نقاط کالا جابجا کنند، گفت: عزم خوبی در سطح کشور برای رونق چابهار شکل گرفته است و خوشبختانه شرایط مساعدی برای فعالیت های تجاری در این راستا وجود دارد.
وی با تأکید بر اینکه فرصتهای سرمایهگذاری در بندر شهید بهشتی چابهار شناسایی شده است و در سال گذشته قراردادی معادل یک هزار میلیارد تومان به منظور سرمایهگذاری در چابهار مدنظر قرار گرفت، اظهارکرد: نکته بسیار مهم این است که سرمایه گذاران تصمیم گرفته اند علاوه بر سرمایه گذاری در سایر بنادر کشور در بندر شهید بهشتی چابهار نیز سرمایه گذاری کنند و امیدوار هستیم با ایجاد زیربناهای عملیاتی مناسب و امکانات لازم در این بندر شاهد بهبود وضعیت سرمایه گذاری باشیم.
حسن زاده در ارتباط با آخرین وضعیت کمیته پیگیری موافقتنامه سه جانبه چابهار، گفت: کارگروهی متشکل از مسوولان سه کشور ایران، هند و افغانستان در این رابطه تشکیل شده است و سال گذشته بر اساس موارد مندرج، اولین جلسه آن در چابهار برگزار شد و در سال جاری نیز قرار است دومین جلسه در هند برگزار شود و در سال آینده نیز سومین جلسه در افغانستان برگزار خواهد شد.
به گفته معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی یکی از دستور کارهای کمیته پیگیری موافقتنامه سه جانبه چابهار، شناسایی چالشها در حوزه حملو نقلی و تجارت بین سه کشوراست و امیدوار هستیم با حل چالشها شاهد بهبود وضعیت در این بخش باشیم.
نظر شما