برگزیت چگونه انگلیس را به سمت انتخابات زودهنگام سوق داد؟

تهران – ایرنا – بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس پس از آنکه نتوانست در موعد مورد نظرش لندن را از اتحادیه اروپا خارج کند برگزاری انتخابات زودهنگام را به عنوان راه مطمئنی به منظور تحقق برگزیت پیش روی انگلیسی‌ها قرار داد.

نمایندگان مجلس عوام انگلیس سه‌شنبه موافقت خود را با طرح جانسون برای برگزاری انتخابات زودهنگام در تاریخ ۱۲ دسامبر (پنجشنبه ۲۱ آذر) موافقت کردند.
این چهارمین تلاش جانسون برای برگزاری انتخابات پیش از موعد است و برای آنکه وارد فاز عملیاتی شود باید مجلس اعیان نیز آن را تایید کند.
به احتمال قریب به یقین مجلس اعیان این طرح را تایید خواهد کرد و بدین ترتیب سومین انتخابات سراسری انگلیس طی پنج سال اخیر به زودی برگزار خواهد شد.

ارتباط برگزیت و انتخابات زودهنگام
هدف جانسون از این انتخابات «عملی کردن برگزیت» یعنی اجرای برنامه خروج انگلیس از اتحادیه اروپاست. اما انتخابات زودهنگام چه ارتباطی به برگزیت دارد و آیا در تحقق آن موثر خواهد بود؟
جانسون به عنوان رهبر حزب محافظه‌کار هنوز نتوانسته خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را عملی کند. بنابراین او گفته که برای پایان دادن به این وضع «رخوت» باید انتخابات زودهنگام برگزار شود. پس از آنکه اتحادیه اروپا موافقت کرد که برگزیت تا ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ (یازدهم بهمن ۱۳۹۸) به تاخیر بیفتد «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر هم با برگزاری انتخابات زودهنگام موافقت کرد.
طبق نظرسنجی‌ها حزب محافظه‌کار بیشترین رای را به دست خواهد آورد و حزب کارگر با ده درصد کمتر در جایگاه دوم خواهد ایستاد. جانسون قصد دارد با افزایش کرسی‌های حزبش پارلمانی را در کنار خود داشته باشد که با طرح وی محالفت کمتری می‌کند.
پارلمان انگلیس هفته آینده منحل شده و آینده برگزیت به نتیجه انتخابات ۱۲ دسامبر بستگی خواهد داشت.

نتیجه انتخابات پارلمانی برگزیت را محقق می‌کند؟
نه لزوما.
به گزارش بی. بی. سی، طرح توافقی جانسون و اتحادیه برای اجرای برگزیت همچنان در تلعیق است زیرا نمایندگان با جدول زمانی سه‌روزه‌ای که برای تصویب این طرح تعیین شده است، مخالفت کرده‌اند.
شاید افزایش شمار نمایندگان حزب محافظه‌کار کمکی خوبی به جانسون برساند اما انتخابات زودهنگام خطرهایی نیز برای نخست وزیر و حزبش دارد.
جانسون قول داده بود در صورت رسیدن به نخست وزیری، انگلیس را تا ۳۱ اکتبر (نهم آبان) از اتحادیه اروپا خارج می‌کند. اما نتوانست به وعده‌اش عمل کند. بنابراین احتمال می‌رود که رای‌دهندگان به ویژه هواداران برگزیت وی را مجازات کنند.
اگر جانسون در پارلمان بعدی هم اکثریت را نداشته باشد این بدان معناست که او هیچ دستاوردی نداشته است.

همه‌پرسی تازه امکان‌پذیر است؟
یک همه‌پرسی دیگر درباره عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا می‌تواند بن‌بست موجود را بشکند. اما کارشناسان «بخش قانون اساسی در دانشگاه کالج لندن» می‌گویند برگزاری یک رای‌گیری جدید دستکم ۲۲ هفته به طور می‌انجامد.
علاوه بر این، دولت نمی‌تواند به تنهایی در این باره تصمیم‌گیری کند و لازم است که موافقت اکثریت اعضای مجلس عوام و اعیان را هم جلب کند.
به گفته «دونالد توسک» رئیس شورای اروپا، در صورت فراهم شدن شرایط، لندن می‌تواند پیش از موعد یعنی در تاریخ اول دسامبر (دهم آذر) یا اول ژانویه (یازدهم دی) اتحادیه را ترک کند.
این در صورتی خواهد بود که دو طرف به توافق برسند. اما آیا احتمال دارد که باز هم توافقی حاصل نشود؟ بله.
تمدید مهلت خروج انگلیس از اتحادیه به معنای آن نیست که در این فرصت باقیمانده قطعا توافقی حاصل خواهد شد. جانسون در پارلمان جدید تلاش خواهد کرد تا پروژه برگزیت را به پیش ببرد. اگر موقف به کسب موافقت نمایندگان شود یعنی اینکه قمار او برای برگزاری انتخابات زودهنگام نتیجه‌بخش بوده است. اما این احتمال نیز وجود دارد که نمایندگان با مفاد توافقنامه خروج موافقت نکرده و برگزیت بدون انجام توافق عملی شود. حتی احتمال می‌رود که باز هم توافقی به دست نیاید و برگزیت دوباره با تاخیر مواجه شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha