۹ آبان ۱۳۹۸، ۱۳:۰۲
کد خبرنگار: 857
کد خبر: 83536591
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برداشت سویا از مزارع شمال استان اردبیل آغاز شد

۹ آبان ۱۳۹۸، ۱۳:۰۲
کد خبر: 83536591
برداشت سویا از مزارع شمال استان اردبیل آغاز شد

اردبیل- ایرنا- برداشت دانه روغنی سویا از سطح ۱۰ هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع شمال استان اردبیل در منطقه مغان آغاز شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: پیش‌بینی می شود امسال بیش از ۲۵ هزار تن محصول دانه روغنی سویا از سطح مزارع استان در سه شهرستان پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز برداشت شود.

احمد شهریار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: برای خرید محصول برداشت شده سویا پنج مرکز در شهرستان‌های پارس‌آباد و بیله‌سوار پیش‌بینی شده و خرید توسط شرکت غله و خدمات بازرگانی به عنوان مباشر خرید انجام می‌شود.

وی همچنین میانگین عملکرد دانه سویا در این شهرستان ۲.۵ تن در هکتار اعلام کرد و گفت: دانه روغنی سویا در منطقه مغان به صورت بهاره و تابستانه کشت می‌شود و در حال حاضر برداشت سویای بهاره و ارقام زودرس آغاز شده است.
شهریار با اشاره به اینکه روغن سویا حاوی اسیدلینولئیک بسیار بالا بوده و همچنین میزان پروتئین این محصول ۲ برابر سایر دانه‌های روغنی است، افزود: دانه روغنی سویا به علت قابلیت تثبیت نیتروژن خاک یکی از مهم‌ترین محصولات در تناوب با سایر محصولات بشمار می‌رود.

کشت دانه روغنی سویا از سال‌های دور در منطقه مغان رواج یافته و این محصول به عنوان محصول جایگزین و کشت دوم در مزارع غلات منطقه و پس از برداشت کلزا، گندم و جو انجام می‌شود.

سویا به عنوان یکی از مهم‌ترین گیاهان روغنی از ابعاد مختلف دارای اهمیت بوده و کشت این گیاه به دلیل تثبیت بیولوژیکی نیتروژن موجب تقویت خاک‌های زراعی شده و از لحاظ اکولوژیکی نیز نقش مهمی در پایداری اکوسیستم‌ مزراع دارد.

پروتئین دانه سویا نسبت به سایر دانه‌های روغنی ۲ برابر بیشتر و درصد روغن آن از سایر محصولات روغنی رایج کمتر است ولی روغن استخراج شده از دانه‌های سویا یکی از مهم‌ترین انواع روغن محسوب می‌شود.

وجود پروتئین زیاد در سویا باعث شده تا کنجاله روغن کشیده آن نیز برای تغذیه انسان بسیار مفید باشد.

استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با تولید بیش از ۶۰۰ هزار تن گندم، ۷۵۰ هزار تن سیب‌زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده‌ای در تامین نیاز به محصولات کشاورزی کشور را دارد.

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم محسوب می‌شود.

محصول گندم با ۲۹۵ هزار هکتار، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha