«وینسنت کوشتل» نماینده ویژه کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در امور مرکز مدیترانه در گفتوگوی نشریه آلمانی «ولت ام زونتاگ» این مطلب را گفته و یادآورشده، فرض ما بر این است که تعداد افراد جان باخته در مسیر رساندن خود به دریای مدیترانه در مقایسه با مرگ در دریا، دستکم ۲ برابر است.
وی با تاکید بر اینکه رقم دقیق ممکن است بیش از این باشد، گفت: نمیتوان به آمار دقیق جان باختگان دست یافت؛ هرچند که همین تعداد نیز یک فاجعه است.
براساس اعلام سازمان بینالمللی مهاجرت، «وقوع حوادث در زمان جابجایی، از دست رفتن آب بدن، خشونت، گرسنگی و بیماری» دلایل اصلی مرگ مهاجرانی است که در سال ۲۰۱۸ مسیر زمینی را برای مهاجرت خود انتخاب کردهاند.
براساس گزارش کمیسیاریای عالی پناهندگان سازمان ملل، در 9 ماهه سال جاری میلادی، بیش از یک هزار مهاجر و پناهجو در مسیر عبور از دریای مدیترانه جان خود را از دست دادهاند. این برای ششمین سال متمادی است که بیش از یک هزار نفر برای رسیدن به خاک اروپا در دریای مدیترانه جان میبازند. از میان تلفات یکهزار نفری، بیش از ۶۵۰ مورد از مسیر مرکز مدیترانه به سمت ایتالیا و جزیره مالت در حرکت بودند.
براساس این گزارش، در مجموع بیش از ۶۸ هزار پناهجو تلاش کردند در ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۹، از مدیترانه عبور کنند که ۹ هزار نفر از این تعداد فقط در ماه سپتامبر اقدام به عبور از این مسیر کردهاند.
این نهاد همچنین مجموع آمار مرگ یا مفقود شدن افراد در سال ۲۰۱۸ را ۲ هزار و ۲۷۷ نفر برشمرد.
سازمان بینالمللی مهاجرت نیز خبر داد که نزدیک به ۱۹ هزار نفر از سال ۲۰۱۴ تا پایان ماه اکتبر (۹ آبانماه)، هنگام عبور از دریای مدیترانه جان باختهاند. با این حال، ۲ نهاد یادشده یادآور شدند موارد گزارش نشده از مرگ و میر مهاجران ممکن است رقم کلی این افراد را از آمار موجود افزایش دهد.
کشورهای عضو اتحادیه اروپا در زمینه چگونگی پذیرش پناهجویان در کشورهای خود دچار اختلاف شدهاند.۹۱۰۹
کشورهای ساحلی همچون ایتالیا و مالت، دیگر کشورها را متهم کردهاند که در پذیرش مهاجران همکاری لازم را ندارند. این کشورها راهاندازی سیستم خودکار سهمیهبندی مهاجران را در سطح اتحادیه اروپا خواستار شدهاند؛ اما کشورهایی همچون فنلاند و اتریش، هرگونه معیار الزامآور در این زمینه را رد کردهاند.
2023
نظر شما