۱۴ آبان ۱۳۹۸، ۱۴:۱۴
کد خبر: 83543417
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

سموم کشاورزی منابع خاکی قم را در معرض نابودی قرارداده‌است

قم‌ - ایرنا – مدیرکل حفاظت محیط زیست قم،‌کشاورزی را از مهمترین حوزه‌های تاثیرگذار بر محیط زیست دانست وگفت: استفاده غیراصولی از سموم کشاورزی درقم اقدامی زیانبار برای منابع خاکی این استان به شمار می‌آید.

سید رضا موسوی روز سه شنبه درهمایش حفاظت خاک در سالن اجتماعات جهاد کشاورزی حومه قم اظهار داشت: وجود خاک‌های آلوده  شرایط مخاطره آمیزی را برای سلامت جامعه رقم می‌زند.

وی با بیان اینکه بقایای این سموم چیزی نیست که بتوان از آن غفلت کرد، گفت: هنوز درقم هنوز یک سایت پذیرش پسماند ویژه نداریم، و اگر این موضوع محقق شود بخش قابل توجهی از آلودگی منابع خاکی این استان را رفع می‌کنیم‌.

مدیرکل محیط زیست قم همچنین تجاوز به خاک را نیز از شایع ترین علل فرسایش آن بر شمرد و گفت:هرچه شرایط اقتصادی بدتر می‌شود، بیشتر شاهد این اقدام می‌باشیم، تا جایی که برای تولید یک تن گندم، خاک را خلاف جهت آن شخم می‌زنیم.

وی همچنین عدم مدیریت صحیح پسماندهای عادی را نیز از عوامل مهم تخریب منابع خاکی قم ذکر کرد و گفت: در کشور ما یکی از ضعیف‌ترین مدل‌ها برای مدیریت پسماند مورد استفاده قرار می‌گیرد، که شیرابه‌های حاصل از این مدیریت نادرست، در بسیاری از مواقع تاثیرهای سوء خود را به لحاظ بهداشتی نشان می دهد.

وی با اذعان اینکه برغم توصیه‌های موکد به حفظ منابع آبی ولی مساله حفظ منابع خاکی به حاشیه رفته است، تصریح کرد:کثرت منابع خاکی در استان و همچنین کل کشور باعث شده تا به خاک به عنوان یک ماده بی ارزش نگاه شود.

موسوی با بیان اینکه تاکنون نبودن سازو کارلازم برای مدیریت منابع خاکی از خلاءهای بزرگی در حوزه خاک بوده است، یادآور شد:خوشبختانه در سالجاری پس از سالها انتظار قانون مربوطه تصویب شد، که این امر زمینه اتخاذ یک رویکرد علمی و جامع به مقوله خاک را فراهم کرده‌است.

وی با تاکید بر اینکه این موضوع استانداردهای لازم را در چهار چوب قانون به وجود می‌آورد، گفت: این قانون زمینه همکاری مشترک سه دستگاه اجرایی دانشگاه علوم‌ پزشکی، حفاظت محیط زیست و جهاد کشاورزی را امکانپذیر نموده و برای نخستین بار به ارزش اقتصادی خاک توجه شده‌است.

موسوی همچنین افزایش مطالبه های زیست محیطی شهروندان قمی طی سالهای اخیر را مورد توجه قرار داد وگفت: معضل گرد و غبار و ریزگردها و استمرار آن و تهدیدی که برای سلامتی جامعه بویژه گروه‌های خاص ایجاد کرده‌است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم نیز در این جلسه با بیان اینکه عرصه های منابع طبیعی قم ۹۷۶ هزار هکتار از مساحت یک میلیون و ۱۲۳ هزار هکتاری کل این استان را تشکیل می‌دهد، گفت: مساحت زمین‌های کشاورزی این استان ۱۰۵ هزار و ۷۳۰ هکتار است که ۴۶ صدم درصد زمینهای کشاورزی کشور را تشکیل می دهد.

سید محمد تقی سجادی یادآور شد: ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی قم مستعدد بیابانی شدن است، و ۱۷۶ هزار هکتار نیز به بیابان تبدیل شده و ۱۰۵ هزار از آن کانون های تولید ریزگرد است.

وی گفت: روزهای نفوذ گرد و غبار در قم به حدود یکصد روز در سال افزایش پیدا کرده و مناطق شرقی قم با تولید روزانه ۵۰۰ تن ریزگرد بحرانی ترین نقاط میباشند.

مدیرکل منابع طبیعی قم همچنین بیان کرد: دولت در راستای مقابله با پدیده های مختلف مانند سیلاب و ریزگرد از طرح های آبخیزداری و احیای پوشش گیاهی که توسط بخش خصوصی ارائه شود حمایت های لازم را انجام می‌دهد.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha