نگاه ساده؛‌ مهمترین شاخصه تولید تئاتر برای خردسالان

تهران- ایرنا- یکی از کارگردانان حاضر در بخش خردسال بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک ونوجوان همدان مهمترین ویژگی تولید تئاتر برای خردسالان را ساده نگاه‌کردن دانست و گفت: زمانی که برای کودکان و نوجوانان کار می‌کنید می‌توان یافتن پاسخ بسیاری از سوالات را بر عهده مخاطب گذاشت اما هنگام کار برای خردسالان باید دقت کنید که سوالی بی‌جواب نماند.

جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان از سه سال پیش (دوره بیست و سوم) در راستای همسویی با جریان نوین تئاتر کودک و نوجوان جهان، بخش تئاتر خردسال را نیز به دیگر قسمت های این رویداد افزود.

هر چند در گام نخست بیشتر آثار حاضر در این بخش از آثار هنرمندان خارجی بود؛ اما طی دو دوره اخیر، شاهد فعالیت هنرمندان داخلی در حوزه تئاتر خردسال هستیم. هنرمندانی که شاید نخستین تجربه های خود را در این بخش نوپا و نوظهور نه تنها در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان که در بطن فعالیت های تئاتری کشورمان تجربه می کنند؛ اما توانسته اند با خلاقیت و نگاه متفاوت خود آثاری را خلق کنند که هم مورد توجه داوران و منتقدان هنر نمایش کشورمان قرار گیرد و هم مخاطبان خاص خود را به این گونه جدید نمایشی جلب کنند.

دیگر ویژگی متفاوت آثار بخش خردسال در جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان متوجه این نکته است که نمایش های حاضر در این بخش برخلاف آثار دو بخش کودک و نوجوان، به تولیداتی باز می گردند که ویژه این جشنواره تولید شده اند و تا پیش از آن سابقه اجرای عمومی نداشته اند. همین مساله بر جذابیت تماشای این آثار می افزاید.

بیست و ششمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان در بخش خردسال خود میزبان نمایش مارمولک بد ادا از نمایشنامه های منوچهر اکبرلو از نمایشنامه نویسان شناخته شده کشورمان با کارگردانی پگاه معصومی از هنرمندان تئاتر استان همدان است.

جذابیت؛ عنصر مهم تولید نمایش خردسال

پگاه معصومی در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در مورد ویژگی‌هایی که در نمایش گروه سنی خردسالان باید مورد توجه قرار گیرد تا بتواند ارتباطی درست با مخاطبان هدف خود برقرار کند، گفت: مخاطبان ما خردسالان ۳ تا ۵ سال هستند. با توجه به این گروه سنی در کنار آنکه اثرمان باید آموزشی باشد، باید از جذابیت بالایی هم برخوردار باشد تا بتواند خردسالان را به دیدن این نمایش بکشاند.

وی با تاکید بر آنکه توجه به رنگ و لعاب اثر باید در کنار محتوا و مضمونی که برای خردسالان بازگو می‌شود قرار بگیرد تا تصویرسازی درستی به خردسالان ارائه دهد ادامه داد: با توجه به تجربه شخصی خود از تدریس نمایش خلاق در مقطع پیش‌دبستانی و مهدکودک ها دریافتم خردسالان در این مقطع سنی به راحتی وارد بازی‌هایی می‌شوند که می‌توان با نمایش خلاق به راه انداخت و شاهد مشارکت فعالانه آنها بود.

توجه به عدم وجود نکته ای بی پاسخ

نکته‌ای که هنگام تولید نمایش مارمولک بد ادا بیشترین توجه خود را به آن معطوف کردم؛ ساده نگاه کردن بود. کسانی که پیش‌تر در حوزه تئاتر کودک و نوجوان فعالیت کرده‌اند و نخستین بار است که اثری را برای خردسالان تولید می‌کنند ناچارند همواره به خود تذکر دهند که چیزی را مبهم باقی نگذارند.

به گفته معصومی زمانی که برای کودکان و نوجوانان کار می‌کنید می‌توانید پاسخ دادن به بسیاری از سوالات و یافتن جواب‌شان را بر عهده مخاطب بگذارید اما هنگام کار برای خردسالان باید دقت کنید که سوالی بی‌جواب نماند و علامت سوالی ایجاد نشود که خردسال نتواند پاسخش را بیابد.

داستان مارمولک بد ادا

معصومی درباره داستان نمایش مارمولک بد ادا گفت: خاله عنکبوت برای هدیه عروسی دخترش قالی می‌بافد و مارمولکی زشت می‌خواهد آن را بخرد. خاله عنکبوت موافقت نمی‌کند و مارمولک سعی می‌کند به هر شیوه‌ای شده فریبش دهد اما خاله عنکبوت فریب نمی‌خورد. مارمولک به تهدید متوصل می‌شود و خاله باید برای نجات پیدا کردن از دست او راهی پیدا کند که این دست از اتفاقات خط داستانی نمایش مارمولک بد ادا را شکل می دهند.

وی در مورد شیوه اجرایی مارمولک بد ادا توضیح داد: من تنها بازیگر و همزمان عروسک‌گردان این اثر هستم و چهار عروسک اسفنجی، پارچه‌ای و دستکشی نیز روی صحنه خواهیم داشت.

ویژگی رقابتی جشنواره، ایجاد انگیزه و مشوق برای هنرمندان

معصومی در مورد غیررقابتی یا رقابتی بودن جشنواره که هر کدام موافقان و مخالفان خود را دارد گفت: موافق رقابتی بودن جشنواره هستم و احساس می‌کنم اگرچه جایزه‌ها از لحاظ مالی مبالغی آن چنانی نیستند اما می‌توانند از نظر روانی انگیزه‌های بسیار خوبی محسوب شوند تا افراد بهترین کاری را که می‌توانند روی صحنه ببرند تولید کنند.

این هنرمند همدانی در مورد احتمال اجرای عمومی بعد از حضور در جشنواره هم گفت: ما در همدان اجراهای بسیار محدودی در زمینه تئاتر خردسال را شاهد هستیم اما تلاش می کنیم با کسب مجوزهای لازم شرایط اجرای عمومی این نمایش را مهیا کنیم.

بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان از ۱۶ تا ۲۱ آبان به دبیری مجید قناد در شهر همدان در حال برگزاری است. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha