به گزارش روز یکشنبه وزارت صنعت، معدن و تجارت، «رضا رحمانی» در جلسه شورای معاونان این وزارتخانه به فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب در یوم الله ۱۳ آبان اشاره کرد و افزود: ضرورت دارد در تصمیمگیریها برای هر یک از واحدهای صنعتی و تولیدی کشور، مصالح نظام در نظر گرفته شود و همه عوامل موثر در این حوزه، خود را در قبال کشور مسئول بدانند.
رحمانی تاکیدکرد: همه مدیران ستادی و استانی وزارتخانه باید در این خصوص در سطح کشور پیشقدم باشند و پیش از اینکه واحدی دچار مشکل حاد شود موارد را پیگیری و موانع را تا حد ممکن رفع کنند.
به گزارش ایرنا، ۲۳ درصد از کل واحدهای صنعتی کشور غیرفعال هستند اما در سال ۹۷، یک هزار و ۷۲۶ واحد به چرخه تولید بازگشتهاند. تا آخر شهریور امسال نیز ۵۲۹ واحد صنعتی دوباره فعال شدهاند.
لزوم فعال سازی ظرفیت های مشترک همکاری با ازبکستان
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به جلسه پیش روی کمیسیون مشترک همکاریهای ایران و ازبکستان در بیستم آذرماه امسال گفت: در همین بازه زمانی طبق برنامهریزی انجام گرفته نمایشگاه اختصاصی ایران در تاشکند برگزار خواهد شد که انتظار میرود واحدهای حاضر در این نمایشگاه، ارائه تولیدات باکیفیت را در دستور کار خود قرار دهند.
وی ادامه داد: در مراودات تجاری و اقتصادی با کشورهای اطراف ایران از جمله ازبکستان، باید روی همه زمینهها و ظرفیتهای همکاری مشترک کار شود.
تکمیل ظرفیت خالی واحدهای تولیدی کشور با توسعه صادرات
رحمانی همچنین با اشاره به سفر اخیر خود به چین و حضور در نمایشگاه واردات شانگهای، خاطرنشان کرد: طبق آمار موجود، چین در سال گذشته میلادی افزون بر ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد دلار انواع کالا وارد کرده است که سهم ایران در تامین این اقلام کالایی بسیار ناچیز است.
وی اضافه کرد: توسعه بازارهای صادراتی نیازمند برنامهریزی هوشمندانه و هدفگذاری دقیق است و باید متناسب با نیازهای کشورهای مقصد صادراتی، روی کیفیت و کمیت کالاهای صادراتی خود کار کنیم.
این مقام مسئول گفت: با توجه به برخی فرصتهای صادراتی می توان به سهولت ظرفیتهای خالی واحد های تولیدی کشور را تکمیل کرد که این مهم نیازمند توجه ویژه، دریافت دقیق اطلاعات و برنامهریزی کاربردی است.
به گزارش ایرنا، سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران به شانگهای که به دعوت همتای چینی وی و به منظور دیدار و گفت وگو با مقامات این کشور و همچنین شرکت در آیین گشایش دومین نمایشگاه بینالمللی صادرات چین انجام شد، گام مهمی در تقویت روابط تجاری و توسعه صادرات میان دو کشور بود.
نظر شما