سردار مجید شجاع عصر یکشنبه در دومین نشست شورای راهبری تصادفات استان که به ریاست استاندار خراسان جنوبی برگزار شد افزود: کاهش آمار حوادث رانندگی و تلفات ناشی از آن نیازمند نقشه راه است که باید با کمک دستگاههای اجرایی تهیه شود.
وی گفت: انتظار میرود مصوبات این نشستها و کارگروههای مربوطه الزامآور باشد نه توصیهای و به نحوی برای اجرای آن تاکید شود که بتوانیم تا چند ماه آینده با کمک سایر دستگاهها نقشه راه برای کاهش تصادفات تهیه کنیم.
وی افزود: آمار و ارقام نشان میدهد که تعداد تلفات و مجروحان حوادث رانندگی در استان خراسان جنوبی به نسبت جمعیت بیشتر از میانگین کشوری است.
فرمانده انتظامی خراسان جنوبی با اشاره به نقش عوامل انسانی در بروز حوادث رانندگی، عدم توجه به قوانین را در آن موثر دانست و گفت: شرایط دیگر مثل زیرساختها هم نقش قابل توجهی در بروز این حوادث دارند.
وی ادامه داد: برخی زیرساختها به خاطر عقب ماندگیهایی است که از گذشته به ارث بردهایم که با توجه به گذشت سالها از استقلال استان علیرغم کمبودها انتظار میرود این مشکلات رفع شود.
سردار شجاع با اشاره به بروز برخی حوادث ناگوار در نقاط حادثه خیز شناسنامهدار گفت: اشکال بسیاری از این نقاط بعد از دوباند سازی محورها رفع شده است.
وی با تاکید بر نقش بسزای فرهنگ سازی در حوزه رعایت قانون گفت: علیرغم اقدامات پلیس در حوزه افزایش جریمهها، توقیف و حضور در محورها اما باز هم بروز حوادث رانندگی و فوت افراد بعد از این حوادث جای سئوال دارد.
فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی نقش تامین زیرساختهای بیمارستانی و اورژانسی در کاهش مرگ و میرهای ناشی از تصادفات را مهم برشمرد و گفت: اینکه ۴۷ درصد مجروحان در بیمارستانها فوت میکنند از جمله ابهاماتی است که برای آن پاسخی پیدا نکردهایم.
وی تصریح کرد: علاوه بر خسارتهای مالی که تصادفات به کشور تحمیل میکند باید به خسارتهای روانی آن نیز توجه کرد که بازماندگان این حوادث چه تاثیری از مرگ عزیزان خود میگیرند.
شجاع گفت: بسیاری از افرادی که در حوادث رانندگی فوت میکنند متخصص، نخبه و از سرمایههای کشور محسوب میشوند که باید برای جلوگیری از بروز چنین حوادثی چارهاندیشی کرد.
فرمانده انتظامی خراسان جنوبی با بیان اینکه پلیس در کنار وظیفه سلبی به فرهنگسازی نیز ورود پیدا کرده است گفت: ارتباط با جمعیتهای مختلف موجب شده که بتوانیم بحثهای ترافیکی را منتقل کنیم تا منجر به نجات جان انسان شود.
وی با اشاره به وجود کمبودهای اعتباری در حوزه انتظامی استان ادامه داد: همه اقدامات مربوط به حوزه اعتبارات نیست لذا باید به دنبال اقدامهای دیگر باشیم.
سردار شجاع با اشاره به اجرای طرح چهارراههای هوشمند در شهر مشهد گفت: این طرح ابتدا در خراسان جنوبی و مرکز استان مطرح شد که شهرداری به دلیل کمبود اعتبارات نتوانست اجرا کند اما اکنون در خراسان رضوی اجرا میشود.
وی با تاکید بر اینکه همه دستگاههای اجرایی در کاهش تصادفات باید نقش ایفا کنند افزود: اگر پیست مناسب موتورسواری یا اتومبیلرانی در شهر وجود داشت شاهد حرکات خطرساز در خیابانها نبودیم و این پیستها میتواند مکانی برای تخلیه انرژی جوانان باشد.
رئیس پلیس راه خراسان جنوبی نیز از فوت ۲۱۱ نفر در حوادث رانندگی استان از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۷ درصد رشد داشته است.
سرهنگ علیرضا رضایی افزود: محور زاهدان - نهبندان و بیرجند جزو محورهای اصلی پرتصادف استان در سال جاری بوده است.
وی عدم توجه به جلو، تخطی از سرعت مطمئنه، تجاوز و انحراف به چپ را از جمله علتهای حوادث رانندگی در جادهها ذکر کرد و گفت: سهم کشور از علت واژگونی ۳۸ درصد بوده در حالی که سهم استان خراسان جنوبی از واژگونی و خروج از جاده ۵۰ درصد است.
رئیس پلیس راه خراسان جنوبی با اشاره به وجود ۵۱ نقطه حادثه خیز شناسنامهدار در این استان گفت: ۱۸ مورد از این نقاط در حوزه برون شهری و درون شهری اصلاح شده و ۳۳ مورد باقی مانده است.
نظر شما