به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش، «محمدجواد صالحی» امروز در نهمین کنفرانس ملی انجمن جمعیت شناسی ایران با ارائه مقاله ای با عنوان آموزش مهارتی و سرمایه انسانی در ایران اظهار داشت: سرمایه انسانی که به معنای نهادینه شدن دانش نیروی کار است، از راه های مختلفی ایجاد می شود که مهم ترین آنها آموزش و تجربه است. سرمایه انسانی بر رشد اقتصادی، درآمدهای فردی و آثار غیر بازاری سرمایه انسانی نقش دارد.
این عضو هیات علمی افزود: آموزش های فنی و حرفه ای به دلیل توام کردن نظر و عمل، توانایی بسیاری در ایجاد سرمایه انسانی و تربیت کارگر دانشی دارند.
صالحی معتقد است که نیروی انسانی براساس امکانات، مهارت ها، دانش و نگرشی که از مهارت آموزی کسب کرده می تواند موجب افزایش بهره وری که خود نوعی سرمایه انسانی است، شود.
وی با اشاره به اینکه این مقاله بر آن است تا ۲ دسته از دانشجویان کشور یعنی دانشجویان فنی و حرفه ای و علمی کاربردی را به عنوان آموزش های مهارتی مورد توجه قرار دهد، گفت: این دانشجویان باید از صور مختلف مانند تفکیک دوره تحصیلی، دوره های آموزشی و غیره مورد ارزیابی قرار گیرند.
به گفته این عضو هیات علمی، فقدان آشنایی دانش آموختگان با بازار کار پیش از انتخاب رشته، بیگانگی دانش آموختگان با پدیده خود اشتغالی و فقدان پیش بینی دقیق نیازهای نیروی انسانی در مناطق مختلف از جمله مهم ترین چالش های پیش روی آموزش های مهارتی است.
صالحی ضمن ارائه پیشنهاداتی برای رفع چالش ها و بهبود این نوع آموزش گفت: با پیچیده شدن مشاغل بر اهمیت آموزش کارکنان بویژه آموزش های مهارتی افزوده می شود. همچنین بهتر است یک دفترچه اطلاعاتی کامل در مورد نیاز انواع شغل ها و کارگاه ها تهیه و در اختیار مراجعان گذاشته شود./
نظر شما