تاخیر در تحویل خودروهای ثبت نامی، در یکی دو سال گذشته به یک رفتار معمول خودروسازان کشور تبدیل شده است؛ در پاره ای موارد، خودروی مدنظر مشتریان تحویل داده نشد و با خودرو یا خودروهایی دیگر جایگزین شد؛ قسمت دردناک قصه اما اینجاست که خودروسازان در پرداخت جریمه دیرکرد تحویل خودرو نیز تعلل نشان میدهند و این رویه صاحبان خودروها را کلافه، سردرگم و مستاصل کرده است.
«فرشاد دیندار» یکی از مشتریان سایپا است که برای خرید یک دستگاه «ساندرو» ثبت نام کرد اما بعد از اعمال تحریمها و محدود شدن تیراژ تولید این خودرو، در طرح تبدیل خودرو شرکت کرد. او بعد از گذشت دو سال از زمان ثبت نام، فرمی را امضا کرد که بر اساس آن بهجای خودروی ساندرو، سه دستگاه خودروی کوئیک، ساینا و تیبا تحویل بگیرد.
وی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا میگوید: مقرر بود خودروی کوئیک ۳۰ روزه تحویل شود، اما در نهایت ۷۵ روزه تحویل شد و اگرچه پایین سند رسمی و فاکتور فروش آن قید شده بود جریمه تاخیر یک ماهه واریز می شود، اما اکنون چهار ماه از تحویل خودرو گذشته و خبری از پرداخت جریمه نیست.
دیندار ادامه داد: همچنین طبق قرارداد مقرر بود خودروی تیبا در مرداد ماه و ساینا شهریورماه تحویل شود، اما تا نیمه دوم آبان ماه خبری از تحویل آنها نشد.
وی که در روزهای پایانی آبان خودروهای تیبا و ساینای خود را دریافت کرد، گفت: مطابق تجربه خودروی کوئیک، انتظار میرود جریمه تاخیر این خودروها نیز حداقل با تاخیر چهار تا پنج ماهه واریز شود.
وی همچنین گفت:گرچه مقرر بود جریمه را نقدی به حساب مشتری واریز کنند، اما ابتدا پیامک مربوطه به تلفن همراه مشتری ارسال می شود و پس از آن مشتری باید با این پیامک در بانک صادرات حاضر و حتما در این بانک حساب داشته باشد تا بتواند جریمه را دریافت کند.
دیندار، همچنین از بلاک شدن شماره تلفن همراه خود در پی تماسهای مکرر برای دریافت مطالبات و خودروهای خود با شرکت سایپا از سوی این گروه خودروسازی خبر داد.
«راحیل برومند» یکی دیگر از مشتریان سایپاست که مردادماه پارسال نسبت به خرید نقدی یک دستگاه ال.۹۰ و دریافت حداکثر ۳۰ روزه آن اقدام کرد، اما در نهایت خودرو اواخر دی ماه همان سال تحویل وی شد.
وی به خبرگار ایرنا گفت: مبلغ در نظر گرفته شده جریمه دیرکرد این خودرو چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود که مسئولان نمایندگی سایپا صحبت از پرداخت حداکثر یک ماهه آن، آن هم پس از دریافت پیامک مربوطه میکردند.
برومند ادامه داد: در نهایت هیچ خبری از پرداخت جریمه نشد و با پیگیری موضوع از طریق یکی از آشنایان که در شرکت سایپا مشغول به کار بود، مهرماه امسال و پس از گذشت ۱۰ ماه این جریمه به حساب بانک صادرات واریز و قابل برداشت شد.
در این زمینه ضمن تماس با سامانه «۰۹۶۵۵۰» مرکز تماس گروه سایپا از روال کار و چگونگی پرداخت جریمه دیرکرد کسب اطلاع شد.
کارشناس سامانه یاد شده در این زمینه به ایرنا گفت: بهطور معمول بین یک تا سه ماه پس از تاریخ فاکتور شدن خودروها، پیامک دریافت جریمه دیرکرد برای مشتریان ارسال می شود.
وی بیان داشت: در صورتی که در این مدت پیامک ارسال نشود، آنگاه مشتریان ضمن تماس با همین سامانه باید نسبت به ارسال مدارک خود از طریف فاکس اقدام کنند.
این اپراتور، دلیل زمان حدود سه ماهه پرداخت جریمه دیرکرد را سیستمی بودن فرآیند و ارسال نوبتی پیامکها، همچنین بدی وضعیت مالی سایپا عنوان کرد.
به گفته وی، پیامک ارسال شده حاوی شماره حوالهای برای مشتری است که باید به یکی از شعب بانک صادرات مراجعه و پس از نشان دادن آن، پول خود را از بانک دریافت کند.
این کارشناس یادآور شد: گاهی اوقات برای برخی مشتریان، این زمان طولانیتر نیز میشود، اما از سوی شرکت سایپا اعلام شده که به درخواستهای پیش از سه ماه مشتریان پاسخی ندهند.
همچنین کارشناس سامانه تلفنی «۰۹۶۴۴۰» ایران خودرو در این زمینه به ایرنا گفت: ۱۰ تا ۱۵ روز پس از تحویل خودرو به مشتری، جریمه دیرکرد ایران خودرو محاسبه می شود و ۴۰ تا ۶۰ روز کاری پس از اینکه حساب مُعین مشتری در سیستم بارگذاری شود، حواله آماده خواهد شد.
وی بیان داشت: خود مشتری نخستین کسی است که از طریق پیامکی از آماده شدن حواله خود باخبر می شود و پس از آن با مراجعه به یکی از شعب بانکهای سپه یا صادرات میتواند جریمه دیرکرد را دریافت کند.
این اپراتور، دلیل زمانبر شدن دریافت پرداخت این جریمه را معوقههای زیاد ایران خودرو در یکی دو سال گذشته اعلام کرد.
نظر شما