۲۳ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۴۵
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 83554604
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

۱۷۸ هزار تن پیاز در خراسان شمالی برداشت شد

۲۳ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۴۵
کد خبر: 83554604
۱۷۸ هزار تن پیاز در خراسان شمالی برداشت شد

بجنورد- ایرنا- ۱۷۸ هزار تن پیاز از سطح سه هزار و ۴۳۰ هکتار از کشتزارهای خراسان شمالی برداشت شد که این میزان از میانگین کشوری تولید آن بالاتر است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی روز پنجشنبه اظهار داشت: میانگین عملکرد تولید پیاز در کشور ۴۲ تن در هکتار است که این رقم در خراسان شمالی با ۱۰ تن افزایش متوسط برداشت، ۵۲ تن در هکتار است.

محمدنقی کاظمیان افزود: عمده کشت پیاز در کشتزارهای این استان از بهمن به صورت بذری صورت گرفته بود و در حدود ۱۵۰ هکتار نیز از اواخر فروردین به صورت نشاء ریشه‌لخت کشت شده بود.
وی گفت: عملکرد پیاز زودکشت در مقایسه با کشت نشائی از بالاتر است و زودتر نیز به بازار فروش می رسد.
وی ارقام پیاز قابل کشت در این استان را شامل زرد یا طلایی، سفید یا استرلینگ و رقم قرمز یا آذرشهری عنوان کرد و افزود: ۸۷ درصد پیاز کشت شده در استان متعلق به رقم زرد است و این رقم به علت وزن مناسب،  خاصیت ماندگاری دارد.
وی در خصوص مشخصات فنی و ظاهری پیاز زرد گفت: این رقم رشد خوبی دارد، دارای پوست چندلایه، اندازه متوسط و طعمی ملایم است که خاصیت انبارمانی زیادی دارد.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: رقم سفید یا استرلینگ که سطح زیرکشت آن حدود ۱۰ درصد کشتزارهای استان را شامل می شود، عمدتا در مازندران و گلستان به فروش می رسد و رقم قرمز یا آذرشهری نیز که عملکرد آن در مقایسه با دو رقم دیگر کمتر است، مزه تندتری دارد و در سال‌های گذشته قسمت عمده آن به کشورهای عربی از جمله عمان صادر شده است.
کاظمیان گفت: رقم قرمز یا آذرشهری بیشتر در شهرستان جاجرم، گرمه و مانه و سملقان کشت می شود و سطح زیر کشت آن حدود سه درصد کل مزارع پیاز استان را شامل می شود.
وی افزود: بیشترین سطح زیر کشت پیاز در استان مربوط به شهرستان مانه و سملقان با سطحی حدود ۲ هزار هکتار است.
کاظمیان اظهار داشت: علاوه بر سهم سرانه استان، حدود ۱۲۵ هزار تن پیاز مازاد در منطقه تولید می شود که به دلیل قابلیت انبارمانی مناسب در دیگر استان‌ها به فروش می رسد و مقداری نیز در کارخانه های کالباس سازی فرآوری می شود.

خراسان شمالی با جمعیت ۸۶۳ هزار نفری، ۳۴۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار زراعت و ۴۴ هکتار باغ است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha