۲۵ آبان ۱۳۹۸، ۱۳:۴۰
کد خبرنگار: 1270
کد خبر: 83556660
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

مسابقات «جورابین» جام وحدت در بوکان پایان یافت

۲۵ آبان ۱۳۹۸، ۱۳:۴۰
کد خبر: 83556660
مسابقات «جورابین» جام وحدت در بوکان پایان یافت

مهاباد - ایرنا- رییس هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی بوکان گفت: مسابقات جورابین جام وحدت این شهرستان با قهرمانی تیم «نیووکەمپ» به پایان رسید.

ابراهیم نادری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: جشنواره مسابقات «جورابین» هفته وحدت با حضور ۵۰ تیم و ۱۵۰ ورزشکار از استان‌های آذربایجان‌غربی و کردستان به صورت تک حذفی برگزار شد.

وی ادامه داد: در پایان جشنواره تیم‌های «نیووکه‌مپ» و «سردار» به مرحله فینال و تیم‌های «نالشکینه» و «نوروز» نیز مرحله رده‌بندی راه پیدا کردند که در نهایت تیم نیووکه‌مپ از بوکان به مقام نخست دست پیدا کرد و تیم‌های سردار و نالشکینه نیز هر دو از این شهرستان به ترتیب در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه مسابقات با حضور ورزشکاران شهرهای مهاباد، سقز و بوکان برگزار شد، اضافه کرد: به تیم‌های اول تا سوم این دوره از مسابقات جایزه نقدی، لوح تقدیر و تندیس جشنواره که به نشان هفته وحدت مزین شده است، اهدا شد.

این جشنواره هر ساله به مناسبت گرامیداشت هفته وحدت به میزبانی این شهرستان برگزار می‌شود.

مسابقات بومی- محلی جورابین که به آن در اصطلاح‌ محلی «گوروی بازی» گفته می‌شود، از بازی‌های سنتی و تفریح‌های قدیمی مردم آذربایجان‌غربی به خصوص مناطق کردنشین این استان است؛ جورابین در چند سال گذشته در قالب مسابقه ورزشی در شهرهای این استان برگزار می‌شود.

این بازی نقش موثری در افزایش قدرت تصمیم‌گیری، ایجاد روحیه همکاری و درک اهمیت مشورت بازیگران دارد و بیشتر در مناطق روستایی و با استفاده از ‎ ۱۰لنگه جوراب بزرگ و یک تیله یا هرچیز گوی مانندی شبیه به آن برگزار می‌شود.

جورابین رایج‌ترین نوع بازی و سرگرمی جوانان و نوجوانان و حتی افراد بزرگسال مناطقی از کردستان است که بیشتر در شب‌های زمستان اجرا می‌شود.

‌دوازدهم تا هفدهم ربیع‌الاول سالروز ولادت حضرت رسول اکرم‌(ص) به روایت اهل سنت و تشیع در تقویم رسمی کشور هفته وحدت است.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha