۲۲۸ بسته مشکوک به شیشه در گمرک شهید رجایی کشف شد

بندرعباس-ایرنا- ماموران گمرک بندر شهید رجایی کامیون حامل ۲۲۸ بسته مواد مخدر مشکوک به شیشه را در بازرسی از یک کانتینر خالی کشف کردند.

ناظر گمرکات استان هرمزگان اعلام کرد: این بسته های مشکوک به شیشه توسط ماموران ایکس ری، در یک کانتینر خالی که از مبدا افغانستان به مقصد امارات از گمرک شهید رجایی تزانزیت می‌شد، کشف شد.

ابوالفضل اکبرپور روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: این مواد به صورت ماهرانه‌ای در این کانتینر جاسازی شده بود که توسط کارکنان گمرک شهید رجایی کشف و تحویل مقامات مربوطه شد.

در راستای پیشگیری از قاچاق کالا و برای ایجاد امنیت خاطر در فعالان اقتصادی و جلوگیری از فعالیت سوءاستفاده کنندگان از شرایط ویژه کشور، نخستین یگان پلیس امنیت اقتصادی ۳۱ شهریور امسال در گمرک شهید رجایی مستقر شد.

 در شرایطی که روزانه حدود ۳هزار کانتتینر کالا فقط از بندر شهید رجایی خارج می‌شود نمی‌توان بدون استفاده از تجهیزات بر روند ورود و خروج کالا نظارت موثر داشت.

 هم اکنون تنها یک دستگاه ایکس ری در بندرشهید رجایی مستقر است که در صورت فعالیت کامل، روزانه می‌تواند ۲۰۰کانتینر را کنترل کند.

از ۷۱ بندرتجاری وصیادی هرمزگان ۳۲ بندر آن ازجمله شهید رجایی، شهیدباهنر، شهید ذاکری قشم کاوه، شهیدحقانی، بندرلنگه، سیریک، کلاهی، کریان، تیاب، جاسک، چارک، آفتاب، قشم و جوادالائمه با داشتن گمرک فعال است.

مجتمع بندری شهید رجایی به عنوان بزرگ ترین بندر تجاری ایران دارای ظرفیت تخلیه وبارگیری با ظرفیت سالانه ۱۰۰ میلیون تن کالا، بزرگترین و مهم ترین بندر جمهوری اسلامی ایران است که به تنهایی ۵۸ درصد عملیات کالاهای غیرنفتی، ۴۳ درصد عملیات جا به جایی فرآورده های نفتی و ۸۵ درصد از عملیات کانتینری بنادر کشور را بر عهده دارد.

رییس قوه قضاییه ۱۱ مهرماه امسال نیز در بدو ورود به استان هرمزگان به صورت سرزده از گمرک شهید رجایی بندرعباس بازدید کرد.

برخی از مصادیق نفوذ مفسدان در اسکله شهید رجایی، شامل تبانی و قاچاق سازمان یافته کالاهای ممنوعه همچون مشروب الکلی با همکاری برخی کارکنان، کشف ۳۴ کانتینر گازوییل قاچاق به وزن ۴۷۴ تن، شناسایی ۲۷ کانتینر کالای قاچاق شامل ۱۳کانتینر یخچال فریزر ساید بای ساید، کشف خودروهای خارجی قاچاق، ۶ کانتینر لوستر و ۸ کانتینر ظروف سرامیک، ظروف چینی، شیشه، آلومینیومی و استیل و کشف بزرگترین محموله سوخت شامل ۱۷ میلیون لیتر که مخازن اسکله شهید رجایی، بارانداز قاچاقچیان بوده است.

گمرگ شهید رجایی بندرعباس بزرگترین گمرک کشور شناخته می‌شود که راه اندازی آن در سال ۱۳۷۶ توسط هیات وزیران تصویب شد، این گمرک به تنهایی بیش از ۵۵ درصد صادرات و واردات و ۷۰ درصد ترانزیت کشور را برعهده دارد.

همچنین سالانه حدود ۱۰۰ میلیون تن کالا در بندر این گمرک تخلیه و بارگیری می‌شود که بعد از ترخیص در تمام نقاط کشور توزیع می‌شود. این رقم شامل تخلیه ۹۰ درصد بارگیری کالاهای کانتینری کشور می‌شود.

محدوده عملیاتی و همچنین پس کرانه بندر گمرک شهید رجایی حدود ۴ هزار و ۸۰۰ هکتار است که در فاصله ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha