"دکتر حسن جانفدا" روز سهشنبه به مناسبت روز جهانی یادواره قربانیان حوادث ترافیکی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این زمینه باید مطالبهگری و این درآمد در جای خود هزینه شود وگرنه اگر جاده ها ایمن نباشند نخستین اشتباه با آخرین اشتباه مساوی است زیرا بسیاری از جادههای کشور و استان از استانداردهای لازم برخوردار نیستند.
وی اظهار داشت: جادهها باید ایمن باشند اینکه اولین اشتباه ، آخرین اشتباه نباشد؛ بسیاری از جاده های ما دارای نقاط حادثه خیز هستند که باید رفع شوند.
جان فدا تصریح کرد: متاسفانه آمارها دال بر این است که علارغم تلاشهای دستگاههای مربوطه در حوزه حوادث ترافیکی ، تعداد فوتیها و مصدومان حوادث ترافیکی در ۶ ماهه سالجاری نسبت به سال گذشته رشد داشته که این خبر خوبی نیست.
مدیر گروه سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی با بیان اینکه حوادث ترافیکی در کمین است با تاکید بر تقویت حس خویشتن داری در افراد اظهار داشت: افراد جامعه باید تحت آموزش تقویت خویشتن داری قرار گیرند تا بر این حس خود غالب شوند.
وی خاطر نشان کرد: نهادینه کردن فرهنگ صحیح رانندگی نیاز به آموزش و برنامه ریزی همه جانبه دارد تا بدین ترتیب بتوان در مسیر کاهش تصادفات و اجرای قوانین و مقررات این حوزه حرکت کرد.
جان فدا ادامه داد: عامل انسانی به صورت مستقیم ۵۷ درصد و ۹۰ درصد به صورت غیر مستقیم در وقوع تصادف نقش دارند که با آموزش و رعایت نکات و قوانین ایمنی در هنگام رانندگی، می تواند این عامل کاهش یابد.
مدیر گروه سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی اظهار داشت: رعایت نکردن ایمنی و توجه نداشتن به قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی برخی رانندگان منجر به وقوع حوادث زیادی در جامعه میشود.
جان فدا خاطر نشان کرد: دلایل متعددی در بروز تصادفات دخیل است که میتوان به جاده، خطای انسانی و خودرو به عنوان مهمترین علتهای شناخته شده اشاره کرد ،البته عامل محیطی و عامل سیاستگذاری در حوزه حمل و نقل را باید به علتهای فوق اضافه کرد.
نماینده جامعه ایمن کشور در یزد تصریح کرد: البته جاده ایمن و خودرو ایمن هم در کاهش حوادث ترافیکی نقش مهم دارد متاسفانه برخی خودروهای کشور ما از لحاظ ایمنی حتی از یک ستاره ایمنی هم برخوردار نیستند بنابراین همه تقصیرها را نباید بر گردن انسانها انداخت.
وی افزود: جاده باید ایمن باشند اینکه اولین اشتباه، آخرین اشتباه نباشد، بسیاری از جاده ما دارای نقاط حادثه خیز هستند که باید رفع شوند.
جان فدا اضافه کرد: حوادث ترافیکی تبعات اجتماعی زیادی علاوه بر خسارتها در زمینه درمان بلکه برخی از افراد دچار معلولیت می شوند.
یزد در زمره استان هایی است که آمار تصادفات رانندگی در آن بالاست و یک پای اغلب تصادف موتورسواران هستند.
بیش از ۸۰ درصد موتورسواران از کلاه ایمنی استفاده نمی کنند که بی توجهی منجر به وارد شدن ضربه های شدید به سر و صورت و افزایش درصد مرگ و میرها آنان در حوادث شده است .
استان یزد بر پایه سرشماری آبان سال ۱۳۹۵، یک میلیون و ۱۳۸هزار نفر جمعیت دارد که ۸۵ درصد در ۲۱شهر و بقیه در روستاها و آبادی ها و مناطق عشایری زندگی می کنند.
ماهانه ۵.۵ تا ۶.۵ میلیون دستگاه خودرو از جاده های استان یزد تردد می کنند.
این استان نقش موثری در ارتباط استان های جنوبی - شمالی، شرقی و غرب کشور دارد.
نظر شما