۱۹ آذر ۱۳۹۸، ۱۳:۱۴
کد خبرنگار: 2256
کد خبر: 83563215
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

تهدیدهای ترامپ بر افزایش تعرفه و سکوت چین

۱۹ آذر ۱۳۹۸، ۱۳:۱۴
کد خبر: 83563215
تهدیدهای ترامپ بر افزایش تعرفه و سکوت چین

پکن- ایرنا- در حالی که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در روزهای اخیر چندین بار تهدید به افزایش تعرفه ها علیه چین کرده است، رسانه ها و دولتمردان چینی تاکنون درقبال این تهدیدها جز سکوت واکنش دیگری نشان نداده اند موضوعی که نشان می دهد چین نمی خواهد وارد جنگ لفظی با واشنگتن شود.

رییس جمهوری آمریکا در چند روز گذشته دستکم دوبار اعلام کرده است که اگر دو کشور نتوانند به توافق مقدماتی مرحله اول دست یابند تعرفه روی کالاهای وارداتی ازچین را افزایش خواهد داد.

او تاکید کرده لازم است دو کشور از این مرحله عبور کنند باید به یک توافق مقدماتی دست پیدا کنند در غیر این صورت تعرفه بر روی کالاهای چینی بیشتر خواهد شد.

دو کشور نزدیک به ۱۷ ماه است که درگیر یک نبرد تجاری بزرگ هستند که به جنگ تعرفه ها شهرت پیدا کرده است و متقابلا میلیاردها دلار از کالاهای یکدیگر را مورد تعرفه های سنگین قرار داده اند.

آمریکا در ماه اکتبر قرار بود بخشی از تعرفه های ۲۵ درصدی بر روی ۲۵۰ میلیارد دلار کالای چینی را به ۳۰ درصد افزایش دهد اما با نظرداشت قول چین برای خرید ۵۰ میلیارد دلار محصولات کشاورزی از این کار خودداری کرد.

با این وصف به نظر می رسد که اختلافات عدیده میان آنها باعث شده است به رغم مذاکراتی که دو طرف بارها انجام داده اند نتوانند برای توافق مقدماتی به موافقت کامل دست پیدا کنند.

توئیت های ترامپ نشان می دهد مناقشات تجاری میان طرفین نه تنها حل نشده است بلکه دو طرف نتوانسته اند به توافقی مقدماتی نیز دست پیدا کنند این در شرایطی است که اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند، ترامپ نزدیک به ۱۶۰ میلیارد دلار دیگر از کالاهای وارداتی از چین را در ماه دسامبر مشمول تعرفه خواهد کرد.

رایزنی ها میان طرفین در جریان است اما معلوم نیست دو کشور چه زمانی و در چه مکانی می توانند سند توافق مقدماتی را امضا کنند فعلا رسانه های گروهی چین و مقام های این کشور دربرابر تهدیدهای ترامپ برای افزایش تعرفه ها جز سکوت کار دیگری نکرده اند.

ترامپ اما می گوید که چینی ها باید به توافقی که من مایل هستم تن بدهند و اگر این کار را نکنند تعرفه ها را افزایش خواهم داد و حتی این افزایش از قبل بیشتر خواهد بود.

البته ویلبر راس وزیر بازرگانی آمریکا تلاش کرده است تا اندازه ای تهدیدها را فروکش کند و گفته است اطمینان دارد توافق بدست خواهد آمد.

شرکت تحقیقاتی پالیسی ادوایزر در گزارشی آورده است که فصول تعطیلات در غرب و در چین نزدیک است و این می تواند برای آنها چندان خوشایند نباشد.

این موسسه خاطر نشان کرده است که اگر تعطیلات فرا برسد آن زمان برای دو کشور سخت است که بخواهد زمانی برای امضای توافق با دیدار رییسان جمهور دو کشور تعیین کنند.

سیسی جو خبرنگار هنگ کنگی می گوید که معلوم نیست توافق چه زمانی امضا می شود اما بعید نیست موضوع به ژانویه سال آینده میلادی کشیده شود وی تصریح کرد که البته حتی اگر هم این کار به سال بعد موکول شود باز هم مشخص نیست رییس جمهور چین تمایلی به سفر به آمریکا داشته باشد.

با نظرداشت اینکه آمریکا بتازگی ارتباطات با تایوان را بیشتر کرده و از اعتراضات معترضان درهنگ کنگ حمایت نموده و سنای این کشور طرح حمایت از دمکراسی و حقوق بشر هنگ کنگ را تصویب کرده است ممکن است زمان امضای چنین توافقنامه ای دیرتر از این دوره نیز باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha