۲ آذر ۱۳۹۸، ۹:۰۴
کد خبر: 83563587
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گام‌های شتابان توسعه و تحول در کرمان

۲ آذر ۱۳۹۸، ۹:۰۴
کد خبر: 83563587
گام‌های شتابان توسعه و تحول در کرمان

کرمان - ایرنا - به دنبال پایلوت اقتصاد مقاومتی قرار گرفتن استان کرمان در دولت یازدهم تاکنون اقدامات چشمگیری در حوزه های زیرساختی با تقویت شاخص های توسعه بخصوص در بخش اقتصاد ، سلامت و گردشگری به عنوان سه محور کلیدی توسعه ، بخوبی می‌توان شاهد نتایج مثبت گام های شتابان دولت تدبیر و امید در این استان بود.

حضور پر تعداد سفرهای وزرا و مسئولان ارشد کشوری به نقاط مختلف استان کرمان و ثمرات هر باره این سفرها در دولت تدبیر و امید که با ایجاد و خلق فرصت های شغلی جدید و پایدار همراه بود موجبات امید به آینده بهتر و رضایتمندی مردم این دیار را در پی داشته است .

گام های شتابان دولت تدبیر و امید در کرمان بخصوص طی سال گذشته  و امسال که نشان از به بار نشستن برنامه ریزی های تدارک دیده شده سال های قبل یعنی از ابتدای دولت یازدهم تاکنون دارد موجبات تحول و جهش را در وضعیت اقتصادی منطقه و به تبع ان وضعیت مردم منطقه به دنبال داشته است .

یکی از سیاست های اقتصادی دولت تدبیر و امید توجه  و میدان دادن به بخش خصوصی بوده که استان کرمان به عنوان الگوی موفق در این بخش توانسته با بکارگیری  بیش از ۲۵معین (یاور ) اقتصادی از جمله بنیاد مستضعفان ، مس ایران ، میدکو ، هواپیمایی ماهان ، گل گهر و  بانک رسالت گام های ارزشمندی را در راستای ایجاد اشتغال و تقویت زیرساخت های مختلف بخصوص در مناطق دور افتاده این استان بردارد طوری که شهرستان قلعه گنج واقع در ۴۵۰کیلومتری جنوب کرمان به عنوان شهر نمونه اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری معرفی و از آن نام برده می شود.

بهره برداری و آغاز عملیات اجرایی بیش از ۲۰هزار میلیارد تومان طرح اقتصادی در کرمان 

در ۱۲بهمن ۹۶  با حضور رئیس جمهوری در سیرجان به صورت ویدئو کنفرانس پروژه های مجتمع معدنی و صنعتی گل گهر و طرح ‌های اقتصادی و زیربنایی استان کرمان با اعتبار بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان به بهره ‌برداری رسید و عملیات اجرایی بیش از ۱۰هزار میلیارد تومان دیگر بطور همزمان آغاز شد.

خط ۷ تولید کنسانتره سنگ آهن به ظرفیت ۲ میلیون در سال  از جمله این طرحها بود  که برای ساخت این مجموعه ۷۰۰ میلیارد ریال سرمایه ‌گذاری ریالی و ۴۹ میلیون یورو هزینه شده بود .
دکتر روحانی پس از افتتاح خط ۷ تولید کنسانتره سنگ آهن گل گهر دیگر طرح‌های مجتمع صنعتی، معدنی گل گهر، طرح‌های اقتصادی و زیربنایی استان کرمان را به طور همزمان با ارتباط ویدئو کنفرانس راه اندازی و دستور آغاز اجرای برخی پروژه ‌ها را صادر کرد.
همچنین در این ارتباط ویدئو کنفرانسی، دکتر روحانی دستور افتتاح طرح مگا مدول اول کارخانه تولید آهن اسفنجی فولاد گل گهر با ظرفیت تولید ۱.۷ میلیون تن آهن اسفنجی گرم و سرد در سال را صادر کرد.
یک هزار و ۷۱۹ طرح در زیربخش‌های آب و خاک، صنایع تبدیلی، دامپروری و باغبانی، واحدهای گازی یک و دو نیروگاه سیکل ترکیبی شهید کاظمی گل گهر، فازهای یک و ۲ نیروگاه سیکل ترکیبی سیرجان، آب‌رسانی به شهر بهرمان، آب‌رسانی به شهر خورسند، آب‌رسانی به رودبار جنوب، بخش جراحی قلب باز بیمارستان پیامبر اعظم، طرح ارتقای هتلینگ بیمارستان دکتر غرضی و مجموعه ورزشی راور از جمله طرح‌ها و پروژه‌های حوزه‌های جهاد کشاورزی، نیرو و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود که به طور همزمان و با ارتباط ویدئو کنفرانس توسط رئیس جمهوری افتتاح و به بهره‌برداری رسید.
همچنین با حضور رئیس جمهوری و به صورت ویدئو کنفرانس همچنین آغاز عملیات اجرایی راه آهن مسیر سیرجان - بردسیر به کرمان به طول ۲۵۶ کیلومتر آغاز شد.

۳ هزار و ۵۲۰میلیارد تومان ارزش پروژه ای افتتاحی مس سرچشمه در یک روز 

متعاقب این سفر در ۱۴بهمن ۹۶ باز شاهد افتتاح ۱۳پروژه عظیم مربوط به مجتمع مس سرچشمه ، خاتون آباد و سیرجان با سرمایه‌ای بالغ بر سه هزار و ۵۲۰ میلیارد تومان بودیم که این تعداد پروژه معدنی، صنعتی و عمرانی شرکت مس در استان کرمان  با حضور شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت و به‌صورت ویدئوکنفرانسی با رئیس‌جمهوری در شورای اداری استان کرمان افتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

این طرح‌ها شامل پروژه راه‌اندازی کوره فلاش (تغییر تکنولوژی ذوب مجتمع سرچشمه از فرآیند ریورب به فلش) به ظرفیت ۲۸۲ هزار تن مس آندی در سال به همراه چرخ ریخته‌گری وکوره‌های آند با ۱۸۲ میلیون یورو سرمایه‌گذاری ارزی و ۲۴۶ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ریالی و مجموع ۹۷۴میلیارد تومان، کارخانه پالایشگاه خاتون آباد به ظرفیت سالانه ۲۰۰هزار تن مس کاتدی با ۱۴۳ میلیون یورو سرمایه‌گذاری ارزی و ۶۴میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ریالی و مجموع ۶۳۶ میلیارد تومان، فاز اول و دوم نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۰۰ مگاواتی سیرجان با ۲۸۵ میلیون یورو سرمایه‌گذاری ارزی و ۷۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ریالی و مجموع یک هزار و ۲۱۰ میلیارد تومان، طراحی، ساخت و نصب سیستم جدید انتقال گاز خروجی کوره‌های کنورتر سرچشمه با هزینه ۱۹ میلیون یورو سرمایه‌گذاری ارزی و ۱۵۴ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ریالی و مجموعا ۲۳۰ میلیارد تومان، افتتاح رسمی باند دوم محور سرچشمه – شهربابک به طول ۸۰ کیلومتر با هزینه ۸۰ میلیارد تومان که پیش از این باند دوم جاده رفسنجان به سرچشمه به طول ۶۵ کیلومتر و با هزینه ۱۳۶ میلیارد تومان توسط شرکت مس راه‌اندازی شده بود.

پروژه احداث انبار کنسانتره جدید خاتون آباد به ظرفیت ۶۰هزار تن کنسانتره مس و پروژه احداث کارخانه آبگیری و بشکه پرکنی مولیبدن به ظرفیت خشک کنی ۲۷۰۰ تن کنسانتره مولیبدن که برای این دو پروژه مجموعا ۷۹ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.

پروژه نصب و راه‌اندازی ماشین کاتدشویی پالایشگاه سرچشمه (CSM) با هزینه مجموع ۱۰۰ میلیارد تومان، پروژه ارتقا و افزایش ظرفیت پذیرش و انبارش آهک پخته به میزان ۱۲۵۰تن با هزینه ۱۱ میلیارد تومان و کارخانه مواد ناریه سرچشمه به ظرفیت تولید ۱۲ هزار تن امولایت با هزینه ۱۲ میلیارد تومان، توسعه کارخانه اسید سرچشمه از ۱۰۰ هزار تن به ۳۰۰ هزار تن با ۳ میلیون یورو سرمایه‌گذاری ارزی و ۵۸ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ریالی و مجموع ۷۰ میلیارد تومان، پروژه احداث پست ۱۳۲/ ۴۰۰ میمند- شهربابک با ۱۵ میلیون یورو سرمایه‌گذاری ارزی و ۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ریالی و در مجموع ۷۰ میلیارد تومان و پروژه احداث پست‌های نه‌گانه تغذیه‌کننده فلش، کارخانه‌های اسید و اکسیژن و مولیبدن همراه با مرکز توزیع با هزینه در مجموع ۴۸ میلیارد تومان می‌باشند.

از دستاوردهای این سفرها که در نوع خود به رشد و تقویت زیرساخت های استان در حوزه تولید و اشتغال پایدار می انجامد  سفر برخی اعضای کابینه هیات دولت به شمال و جنوب استان پهناور کرمان در ماه ها و روزهای پایانی سال ۹۷، روند توسعه این خطه مهم کشور را شتاب ویژه بخشیده است.

در طول ۶ سال گذشته مردم استان کرمان شاهد حضور پر تعداد و چشمگیر مقامات ارشد دولتهای یازدهم و دوازدهم جهت افتتاح، بهره برداری، کلنگ زنی و پیگیری و سرکشی طرح ها و پروژه ها و بررسی حل مسائل و معضلات بوده اند که نتایج مطلوبی را برای مردم منطقه به دنبال داشته است .
 سفر معاون اول رئیس جمهوری به کرمان


معاون اول رئیس جمهوری عصر دوشنبه اول بهمن ۹۷ برای سفری ۲ روزه وارد فرودگاه جیرفت شد و پس از استقبال گرم مردم جیرفت، طرح های گاز رسانی، برق رسانی و آبرسانی جنوب کرمان به ارزش هفت هزار میلیارد ریال به طور همزمان به بهره برداری رسید.
همچنین در دومین روز از سفر اسحاق جهانگیری به کرمان پروژه های ملی فولادسازی بردسیر با تولید سالانه یک میلیون تن محصول شمش فولادی و کارخانه ۲میلیون و ۵۰۰ هزار تنی گندله سازی بوتیای ایرانیان افتتاح شد.
حضور نوبخت در جنوب کرمان
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور روز پنجشنبه ۲۷دیماه سال ۹۷ به منظور بازدید از زیرساخت های عمرانی جنوب کرمان وارد فرودگاه جیرفت شد.
محمدباقر نوبخت در این سفر ضمن بازدید از بیمارستان ۱۲۰ تختخوابی و پروژه تکمیل راهسازی و ابنیه محور گمرکان - امجز در شهرستان عنبرآباد، تالاب جازموریان، مجتمع دامداری بزمورسیا، کارخانه شیر لبنیات پاک شهرستان قلع‌ گنج، هتل خشت گلی و قلعه منوجان، پروژه آبرسانی به قلعه‌گنج را افتتاح کرد.


رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در این سفر در جمع خبرنگاران گفت: برای توسعه بیش از پیش جنوب کرمان ۱۶ پروژه در نظر گرفته که افزون بر ۶۸۶ میلیارد تومان اعتبار برای این طرح ها مصوب شده و همه این پروژه ها طی امسال و سال آینده به بهره برداری می رسد.
پیگیری استمهال تسهیلات کشاورزان، اختصاص ۳۰ میلیارد تومان اعتبار به عنوان هدیه به خانواده های تحت پوشش کمیته امداد نیز از دیگر رهاوردهای سفر یکروزه معاون رئیس جمهوری به استان کرمان بود.
حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در شهربابک
وزیر صنعت، معدن و تجارت(صمت) و هیات همراه صبح روز سه شنبه آخرین روز بهمن ماه ۹۷به شهرستان شهر بابک سفر کرد و پس از حضور و ادای احترام در گلزار شهدای این شهر از چند طرح صنعتی و معدنی در شهرستان های شهربابک و رفسنجان بازدید کرد.
آغاز طرح بیمارستان ولیعصر (عج) شهربابک، بازدید از معدن چاه فیروز و کارخانه اسید مجتمع مس سرچشمه و کلنگ زنی کنستانتره مس ایجو، از برنامه های سفر یکروزه رضا رحمانی به استان کرمان بود.
رهاورد پربار سفر وزیر نیرو در جنوب کرمان
رضا اردکانیان وزیر نیرو به منظور افتتاح چندین طرح عمرانی روز دوم اسفند ۹۷ طریق فرودگاه جیرفت وارد جنوب کرمان شد و مورد استقبال استاندار و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی قرار گرفت.
افتتاح و بهره برداری از طرح های برق رسانی به ۴۰ روستای شهرستان های بم، نرماشیر، ریگان، ارزوئیه، بردسیر، بافت، سیرجان، جیرفت و عنبرآباد و توسعه شبکه برق رسانی در ۱۶ شهرستان و طرح آبرسانی به ۴۵ روستای شهرستان های جنوبی و تامین آب آشامیدنی شهر جبالبارز از برنامه های وزیر نیرو در جنوب کرمان بود.

افتتاح طرح های عمرانی و زیربنایی توسط معاون وزیر نیرو در سیرجان
عملیات اجرایی ساخت راه آهن سیرجان به کرمان روز دوشنبه ۲۹ بهمن با حضور معاون وزیر نیرو و جمعی از مسئولان در سیرجان آغاز شد.
همچنین بهره برداری از سه طرح آبرسانی شهری و روستایی و افتتاح نیروگاه خورشیدی آراد شهرستان سیرجان از دیگر برنامه های معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان ساتبا (سازمان انرژی های تجدید پذیر )در استان کرمان بود.

همچنین عملیات اجرایی طرح احداث راه آهن جیرفت - بم در ۲۴ آبان ماه سال گذشته به طول ۲۷ کیلومتر با حضور وزیر راه و شهرسازی، استاندار کرمان، نمایندگان مجلس و جمعی از مسئولان کشوری و استانی در جنوب استان کرمان آغاز شد.

از ابتدای کلنگ‌زنی این خط آهن که با ۶ ایستگاه به شبکه ریلی کشور متصل می‌شود ،  سه میلیارد تومان فعالیت در این بخش انجام شده  و امسال نیز با حمایت دولت ۱۰ میلیارد تومان اعتبار به خط ریلی جیرفت اختصاص یافت.

حضور میدکو در کرمان به اشتغال پایدار کمک کرده است 

مدیرعامل میدکو با اشاره به اقدامات خوبی که از ابتدای دولت یازدهم تاکنون در مناطق مختلف استان کرمان از زرند گرفته تا سیرجان و بردسیر اظهار داشت : ایجاد کارخانه در زرند موجب شده که حدود یک سوم جمعیت زرند را تحت پوشش کاری قرار دهیم که این اشتغال پایدار نقش مهمی در معیشت و توقیت اقتصادی خانوارها داشته است .

علی اصغر پورمند به طرحهای توسعه ای این شرکت در نقاط مختلف کشور از جمله کرمان اشاره کرد و اظهار داشت تنها برای تکمیل و افتتاح سه پروژه گندله سیرجان، گندله بوتیا و فولاد سازی بردسیر که دوم بهمن ماه ۹۷ به بره برداری رسیدند در مجموع ۳هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شدهو برای ۱۲هزار نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده است.
پورمند بیان داشت: گندله سازی بوتیا و سیرجان هرکدام ۲.۵ میلیون تن ظرفیت و فولادسازی بردسیر با یک میلیون تن ظرفیت تولید به بهره برداری رسید.
افزایش  یک میلیارد تنی ذخایر اکتشاف شده معدنی کرمان 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت : این سازمان در دولت تدبیر و امید توانست با استفاده از دانشگاه ها، افراد با توان فنی و مالی مناسب و استفاده از ظرفیت و تکنولوژی روز، ۴۰ منطقه مستعد معدنی در این استان را شناسایی کند و ذخایر قطعی معدنی اکتشاف شده استان را از ۴.۷ میلیارد تن به ۵.۷ میلیارد تن افزایش دهد.

مهدی حسینی نژاد افزود: برنامه ریزی و فعالیت برای اکتشافات معدنی در استان کرمان با قدرت دنبال می شود و در این راستا ذخایر معدنی در نقاطی با ظرفیت بیشتر،  شناسایی شده است.

شکوفایی کشاورزی استان کرمان در دولت تدبیر 

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان با اشاره به حمایت های خوب در دولت تدبیر و امید به این حوزه برخی از اقدامات شاخص انجام گرفته را شامل توسعه سیستم های نوین ابیاری ، افزایش سطح زیرکشت گلخانه ای ، توسعه کشت های کم آب، فراهم نمودن تسهیلات سرمایه گذاری برای صادرات محصول پسته ، و توسعه صنایع فرآوری برشمرد .

عباس سعیدی گفت : توسعه سیستم های نوین آبیاری از ۹۸هزار هکتار تا سال ۹۲در دولت تدبیر و امید با افزایش ۶۸درصدی به ۱۵۰هزار هکتار رسیده و سطح زیرکشت گلخانه ای نیز در مدت یاد شده با رشد ۶۰درصدی از ۱۵۱۰هکتار به بیش از ۲۴۲۰هکتار رسیده است .

وی اضافه کرد : همچنین توسعه کشت های کم آب در بازه زمانی یاد شده از ۳۶۰۰هکتار با افزایش ۳۴۰درصدی اینک به ۱۶هزار هکتار رسیده و توسعه صنایع فرآوری و بسته بندی در این استان از ۲۴۰۰هزار تن سال ۹۲با اختصاص  تسهیلات بانکی و حمایت متقاضیان افزایش ۵۰درصدی داشته و به مرز ۳۶۰۰هزارتن ارتقا یافته است .

سعیدی همچنین گفت : برای اولین بار در دولت تدبیر و امید از سال ۹۴تاکنون قریب ۴۵۰۰میلیاردریال تسهیلات سرمایه در گردش برای  کمک به صادرات محصول پسته این استان صورت گرفته است .

۸۵ واحد ذخیره‌سازی محصولات کشاورزی در جنوب کرمان احداث شد

 به گفته امرالله ارجمند مدیر صنایع سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان ۸۵ واحد ذخیره سازی محصولات باغی و زراعی با تکنولوژی متفاوت و ظرفیت ۱۰۰ هزار تن در این منطقه احداث شده است.

انبارداری  و ذخیره سازی، یکی از ضروریات اصلی و اساسی در بازاریابی محصولات کشاورزی است که در نظم بخشی، تنظیم و تعادل بازار نقش مهمی ایفا می‌کند .

همچنین مجوز احداث ۴۵ کارخانه فرآوری محصولات کشاورزی در جنوب استان کرمان صادر شده و با پیشرفت ۶۰ درصدی در حال تکمیل هستند.

طرح انتقال آب از خلیج فارس به استان کرمان

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان با اشاره به تنش آبی ایجاد شده در این استان گفت : دولت برای مقابله با این تنش آبی با کمک بخش خصوصی اقدامات در خور توجهی را طی چند سال اخیر در این استان آغاز کرده  که طرح عظیم انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی و استان کرمان از جمله این اقدامات زیربنایی است.

علی رشیدی با بیان اینکه این طرح محوری و اساسی با سرمایه گذاری بخش خصوصی، کمک دولت و تسهیلات صندوق توسعه ملی در حال انجام است و فاز نخست این پروژه اکنون به سیرجان رسیده و آب مورد نیاز شرکت گل گهر را تامین می کند.

به گفته رشیدی شیرین سازی آب دریا در کنار خلیج فارس انجام می شود و با ۷۰۰ کیلومتر خط لوله، آب برای مصرف صنایع و آب شرب استان های یزد و کرمان تأمین می شود.

وی در خصوص انتقال آب خلیج فارس به سیرجان هم گفت : تا سال آینده شاهد بهره برداری و افتتاح این طرح بزرگ آبرسانی و ملی هستیم و این طرح آب را به استان کرمان می رساند.

انتقال آب از سد صفارود به کرمان

رشیدی همچنین با اشاره به اینکه  دولت با نگاه اینده نگرانه برای حل مشکل کم آبی شهر  کرمان همزمان با طرح انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس به این استان طرح دیگری نظیر انتقال آب از سد صفا رود به شهر کرمان را مد نظر قرار داده است، اضافه کرد: پروژه انتقال آب از سد صفارود رابر به کرمان با پیشرفت فیزیکی ۴۳.۴۳ درصد برای تامین آب شرب شهر کرمان، از روز ۶ خرداد سال ۹۴ آغاز شده و پس از پنج سال به بهره برداری خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان گفت: این طرح آب را به میزان ۲ متر مکعب بر ثانیه از سد صفارود به کرمان منتقل می کند و با اجرای این پروژه برای انتقال آب از دریای عمان به فلات مرکزی ایران ظرفیت سازی می شود.

رشیدی بیان کرد: تصفیه آب ذخیره شده در مخزن سد صفارود جهت مصرف آب آشامیدنی شهر کرمان بمیزان ۶۰ میلیون متر مکعب در سال تا افق سال ۱۴۱۵ شمسی در نظر گرفته شده است که محل تأمین اعتبار آن ملی و از نوع منابع عمومی دولت است.

انتقال آب از سد نساء به بم و بروات

رشیدی  ادامه داد : پروژه انتقال آب از سد نساء به بم و بروات (خط انتقال، ایستگاه پمپاژ و تصفیه خانه) از دیگر طرحهای آبرسانی در استان کرمان است که  با هدف تامین آب شرب مورد نیاز شهرهای  شرق استان از جمله بم، بروات، فهرج، ریگان، نرماشیر و ۱۴۲ روستای تابعه به میزان ۳۹ میلیون مترمکعب در سال و تامین آب مورد نیاز صنعت در ناحیه صنعتی ارگ جدید بم به میزان ۱۰ میلیون مترمکعب در سال را در برنامه دارد که  اینک  با ۴۹.۳ درصد پیشرفت فیزیکیبا سرعت در حال انجام است.

شکوفایی بخش سلامت استان کرمان 

به گفته حمیدرضا رشیدی نژاد رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در دولت تدبیر و امید اقدامات شاخصی در راستای تقویت بخش سلامت انجام گرفته که بخشی از در کرمان از جمله افتتاح ساختمان جدید بیمارستان شهید باهنر اولین و بزرگترین مرکز حوادث جنوب شرق کشور با حدود ۳۰ هزار مترمربع زیر بنا در شش طبقه و با ۳۵۰ و اعتباری بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان بوده که روزانه بیش از ۵۰۰ نفر به بیمارستان شهید باهنر کرمان مراجعه می‌کنند و در بخش اورژانس به طور متوسط به بیش از ۲۶۰ بیمار با پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها و کارآمد ترین کادر پزشکی و پرستاری به صورت سرپایی و بستری ارائه خدمت می‌شود.
وی گفت : با اقدامات انجام گرفته طی بازه زمانی یاد شده در حوزه آموزش مطابق آخرین رتبه بندی راد در بین دانشگاه  ها و دانشکده  های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی کشور رتبه پنجم را دارا می باشیم و کرمان بعنوان مرکز یکی از ۱۰کلان منطقه آموزش عالی سلامت درکشور است.
رشیدی نژاد همچنین از  تدوین سند امنیت غذایی و آب استان کرمان با تولیت استانداری،  تدوین سند کارگروه مقابله با بیماری های متاثر از عوامل اجتماعی فرهنگی ، تدوین برنامه استراتژیک سیاست های جمعیتی ابلاغی مقام معظم رهبری جهت دفتر سلامت خانواده وزارت متبوع ، تدوین برنامه استراتژیک کرمان شهر دوستدار برنامه های پیشگیری از HIV/AIDS و آغاز مراحل عملیاتی مجری طرح های پایلوت کشوری در حوزه بهداشت از جمله طرح PEN  در شهرستان بافت به عنوان یکی از چهار شهر در کشور،طرح تحول نظام سلامت روان در شهرستان بردسیر به عنوان یکی از سه شهر کشور،  ۶۵ یونیت دندانپزشکی جایگزین یونیت های فرسوده مراکز بهداشتی درمانی ،احداث دو پایگاه سلامت دهان و دندان با کمک خیرین در شهر کرمان ، تجمیع و راه اندازی  ۱۹ پایگاه بهداشتی جدید در شهرهای تابعه دانشگاه ، تجهیز آزمایشگاههای مراکز بهداشتی درمانی  ۱۶۹ پروژه بهداشتی احداث شده و در حال احداث با اعتباری نزدیک به ۸۰ میلیارد تومان و  تشکیل پرونده الکترنیک سلامت برای بیش از ۹۸ درصد از  خانوارهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی کرمانبه عنوان بخشی از اقدامات انجام شده در دولت تدبیر بوده است .

به گفته مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان همزمان با اقدامات زیرساختی که از طریق دانشگاه علوم پزشکی و حوزه های درمانی تامین اجتماعی انجام گرفته و موجبات خدمات رسانی مطلوب به بیماران را داشته، در بخش بیمه سلامت هم با همکاری سایر حوزه های درمانی تلاش کرده ایم که جرای نسخه نویسی الکترونیکی، استحقاق سنجی درمان، ارجاع الکترونیک و حذف اسناد کاغذی از پرونده های بستری چهار پروژه الکترونیک بیمه سلامت استان کرمانداشته باشیم  که به هم اکنون نحو مطلوب در حال انجام هستند.

محمد جعفری،  با بیان اینکه خاستگاه سه مورد از این طرح ها از سوی استان کرمان بوده و به استان های دیگر تعمیم داد شد تصریح کرد: با حذف اسناد کاغذی از پرونده های بستری صرفه جویی زیادی در مصرف کاغذ انجام می شود.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان بیان داشت: از مردادماه جاری از هر دانشگاه علوم پزشکی در استان یک بیمارستان به صورت پایلوت کار حذف اسناد کاغذی بستری آغاز شده و امیدواریم با پیشرفت کار، تا دی ماه امسال بتوانیم اجرای این طرح را به همه بیمارستان ها تعمیم بدهیم.

جعفری صرفه جویی در کاغذ، بایگانی و انبار، شفافیت داده های درمانی بیماران و اطلاعات به روز بستری و بخش سرپایی را از مزیت های اجرای طرح حذف اسناد کاغذی از پرونده های پزشکی برشمرد.

وی تصریح کرد: اجرای این اقدامات، دورنمای پازل های الکترونیک، کشور را به سمت تله مدیسین (پزشکی از راه دور) پیش می برد و گام اساسی و بزرگی در پرونده سلامت الکترونیک ایرانیان با تکمیل این پروژه ها برداشته می شود.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان با بیان اینکه نقشه راه این مسیر می تواند به تله مدیسین ختم شود که در این فضا ویزیت و درمان از راه دور انجام می شود بیان داشت: تله مدیسین (پزشکی از راه دور) در تشخیص به موقع بیماری ها کمک می کند و تلاش می شود در سال ۹۹ در این حوزه با ارتقاء کیفیت درمان با استفاده از ابزارهای الکترونیک گام برداریم.

وی گفت: یکی از اقدامات مهم و کاربردی طی یکسال گذشته در حوزه جلوگیری از اسراف در زمینه کاغذ، دارو و زمان و البته افزایش دقت در تجویز دارو اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک و حذف دفاتر بیمه است که در کرمان اجرا شد.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان با اشاره به اینکه استفاده از دفترچه بیمه سلامت در این استان کرمان از گردونه بخش بستری حذف شد اظهارداشت : برنامه حذف دفترچه بیمه در بخش بستری با تلاش و همراهی بیمه سلامت و حوزه آی تی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عملیاتی شد و از امروز مردم برای مراجعه به مراکز بستری نیازی به دفتر بیمه ندارند.

وی گفت: چرخه سلامت الکترونیک در بازار سلامت با حذف دفترچه کامل شد و این حرکتی تحول گرایانه در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی و بهینه سازی منابع است.

  پیش بینی ۲۰۰ پروژه برای تقویت حوزه بهداشت و درمان جنوب کرمان 

دولت یازدهم و دوازدهم ۲۰۰ پروژه برای حوزه بهداشت و درمان جنوب کرمان پیش بینی کرده که در حال حاضر ۶۰ درصد این پروژه ها به بهره برداری رسیده است.
رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی جیرفت گفت: بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی کهنوج با زیربنای ۱۸ هزار مترمربع و اعتبار اولیه ۹ میلیارد ریال برای خدمت رسانی به ساکنان این نقطه محروم و دورافتاده احداث می شود.

اصغر مکارم با اشاره به اینکه این بیمارستان جایگزین بیمارستان ۱۲ فروردین کهنوج خواهد شد و تعداد ۵۰۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار می دهد  اظهار داشت : میانگین تعداد تخت در جنوب کرمان، هفت دهم بوده  که سیاست وزارت بهداشت، توسعه زیرساخت های درمانی در مناطق محروم است.
رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی جیرفت به بیمارستان ۹۶ تختخوابی شهرستان عنبرآباد اشاره کرد و گفت: این بیمارستان با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال در حال ساخت است.

وی همچنین به کلینیک تخصصی و فوق تخصصی ولایت جیرفت اشاره کرد و گفت: این کلینیک با زیربنای سه هزار و ۱۳۱ متر مربع به بهره برداری رسید.
مکارم افزود: این کلینیک با اعتبار ۷۲ میلیارد ریال احداث شده و با ۴۵ مطب، بیش از ۶۸۷ هزار نفر را پوشش خواهد داد و عملیات اجرایی این طرح سال ۹۷ به اتمام رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم‌ پزشکی جیرفت به افتتاح زایشگاه جدید بیمارستان آیت الله کاشانی شهرستان جیرفت اشاره کرد و گفت: این طرح با زیربنای یکهزار و ۳۸۰ متر مربع به بهره برداری رسید و این مجموعه با اعتبار ۲۳ میلیارد ریال راه اندازی و به ۱۳ تخت بیمارستانی مجهز شده و با راه اندازی این زایشگاه، تعداد ۶۸۷ هزار نفر تحت پوشش قرار خواهند گرفت.
مکارم به سفر اخیر وزیر بهداشت به جنوب کرمان اشاره کرد و گفت: در این سفر ۱۳۱ میلیارد ریال پروژه بهداشتی و درمانی در جیرفت مورد بهره برداری قرار گرفت.
وی تصریح کرد: افتتاح بلوک زایمانی بیمارستان آیت الله کاشانی با زیربنای یکهزار و ۳۸۰ متر مربع، افتتاح کلینیک تخصصی و فوق تخصصی ولایت با زیربنای سه هزار و ۱۳۱ مترمربع، افتتاح سی سی یو ۲ بیمارستان امام خمینی (ره) و افتتاح مرکز جامع بیماری های خاص - دیالیز با زیربنای ۵۷۴ مترمربع با مجموع اعتباری بالغ بر ۱۳۱ میلیارد ریال از جمله طرح های افتتاحی سفر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به شهرستان جیرفت بود.

براساس این گزارش راه اندازی بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی پیامبر اعظم (ص) کرمان، راه اندازی ام ار ای، آنژیوگرافی، جراحی قلب باز در بیمارستان پیامبراعظم(ص)، اجرای طرح هتلینگ در بیمارستان های تحت پوشش تامین اجتماعی استان کرمان، احداث درمانگاه تامین اجتماعی در شهرستان راور ، آغاز به کار عملیات ساخت بنای جدید پلی کلینیک رفسنجان، توسعه بخش های بستری در بیمارستان دکتر غرضی سیرجان و امام علی(ع) زرند، اجرای نسخه الکترونیک در واحدهای درمانی و مراکز طرف قرارداد، توسعه خدمات الکترونیکی در واحدهای درمانی تامین اجتماعی استان کرمان، کسب موفقیت در جشنواره شهید رجایی برای ۲ سال، دستگاه نمونه در اجرای منشور حقوق شهروندی شاخص‌ترین خدمات حوزه درمان تامین اجتماعی در دولت تدبیر و امید است.

نگاه دولت تدبیر به ورزش کرمان 

اقدامات در خور توجهی در آستانه چهل سالگی انقلاب و به همت دولت در حوزه ورزش استان کرمان رخ داده که راه اندازی پیست دوچرخه سواری خاتم الانبیاء پس از ۲۳ سال و زورخانه بین المللی شهیدان منگلی زاده پس از ۱۰ سال به بهره برداری رسیده است.

این استان در سال ۹۶ در ساماندهی امور جوانان با ۴۰۰ درصد پیشرفت نسبت به سال های قبل از آن، مقام نخست کشور را کسب کرده است و  اولین دوره انتخابات هیات رئیسه مجمع ملی سازمان های مردم نهاد کشور در استان کرمان برگزار شد.

به گفته متولیان امر، ورزش و جوانان استان کرمان در سال ۹۶ نسبت به ۹۵ در کشور  رشد ۱۵ پله ‌ای داشت.

توجه دولت به رونق گردشگری کرمان 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان  با اشاره نگاه نو دولت به جایگزینی درآمد گردشگری بجای نفت به اقدامات شاخص این حوزه در دولت  تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: ۳۰۰ واحد بومگردی در ۲ سال اخیر در استان کرمان راه اندازی شده که در حال حاضر ۳۶۲ اقامتگاه بومگردی با اشتغالزایی حدود سه هزار نفر فعالیت دارند.

فریدون فعالی افزود: در ۲ سال گذشته توفیقات جهانی و ملی در حوزه صنایع دستی کرمان به دست آمده که ثبت جهانی گلیم شیرکی پیچ و انتخاب سیرجان به عنوان شهر جهانی گلیم و ثبت ملی گلیم چهل ماشوله روستای بیدکردوئیه بافت از جمله دستاوردهای این حوزه بشمار می رود.

وی تصریح کرد: ۱۳۷ پروژه سرمایه‌گذاری با سرمایه گذاری ۶۰۰ میلیارد تومان در بخش گردشگری در سطح استان در حال اجراست که ۱۵ مورد آن هتل، ۶۰ پروژه بوم‌گردی و ۶۲ مورد مجتمع و مرکز تفریحی هستند و ۱۵۰ میلیارد تومان تسهیلات برای پروژه ها معرفی شده اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان اظهار داشت: تهیه طرح جامع گردشگری استان و راه اندازی دائمی ستاد تسهیلات سفر از اقداماتی است که در راستای رونق گردشگری استان کرمان انجام شده است.

وی با اشاره به وجود هزاران اثر باستانی و تاریخی در استان کرمان افزود: هم اکنون ۶۰ کارگاه مرمتی در سراسر استان کرمان فعالیت دارند و در ۲ سال گذشته اماکنی همچون کاروانسرای وکیل کرمان، خانه حاج آقا علی رفسنجان و بخش اصلی ارگ بم مرمت و به چرخه گردشگری وارد شده اند.

فعالی گفت:  ۱۲ اثر ناملموس استان در سال ۹۷  به ثبت ملی رسید که در حال حاضر تعداد آثار ثبتی استان کرمان در حوزه میراث فرهنگی ناملموس کشور به ۷۰ اثر رسیده است.

شکوفایی حوزه فرهنگ در استان کرمان 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان به عملکرد دولت تدبیر و امید طی چند سال اخیر به حوزه فرهنگ این استان اشاره کرد و  گفت: برگزاری ۲ رویداد مهم جشنواره موسیقی نواحی و شعر رضوی در این استان ادامه دارد و در ۲ سال گذشته دبیرخانه این جشنواره ها در کرمان تثبیت شده است.

محمد رضا علیزاده افزود: در راستای تعاملات بین المللی با موزه هنرهای معاصر ۲ نمایشگاه از آثار هنرمندان بین المللی همچون تونی کرگ و گونتر اوکر در سال ۹۷ و ۹۸ در موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان برگزار شد.

وی بیان کرد: برای نخستین مرتبه ارکستر ملی ایران در اردیبهشت ماه سال جاری در مجموعه گنجعلیخان کرمان به اجرای برنامه پرداخت و همچنین اپرای عروسکی خواجوی کرمانی نیز توسط بهروز غریب پور در دست اقدام است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان اظهار داشت: از هفت سال سینما در سال ۹۴ به ۱۴ سالن سینما رسیده ایم و  تعداد صندلی های سینما از ۲ هزار و ۲۰۰ صندلی به بیش از چهار هزار صندلی در ۲ سال گذشته افزایش پیدا کرده که رشد ۱۰۰ درصدی را نشان می دهد.

وی افزود: طی تفاهمنامه بین استانداری کرمان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ساخت پنج پلاتو در کرمان در دستور کار قرار دارد که سه پلاتو در شهرهای مختلف استان در سال گذشته به بهره برداری رسیده است و چند پلاتو نیز توسط بخش خصوصی نیز تاسیس می شود.

علیزاده بیان کرد: مرمت و بازسازی تئاتر شهر کرمان با ۱۵ میلیارد تومان اعتبار، تسریع در احداث تالار مرکزی کرمان و ساخت نخستین پردیس سینمایی در شهرستان بم از مهمترین اقدامات حوزه فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در ۲ سال گذشته بوده است.

وی با اشاره به حمایت از تشکل های فرهنگی و هنری در دولت تدبیر و امید بیان کرد: راه اندازی خانه هنرمندان و تشکل تخصصی خانه سینما، موسسات فرهنگی غیر دولتی و تشکل های صنفی از جمله اقدامات دولت در استان کرمان بوده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان افزود: در حوزه ترویج کتاب سال ۹۷ تعداد ۵۰۰ عنوان کتاب در کرمان مجوز چاپ دریافت کردند که رکورد قابل توجهی است و طرح های نظیر جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان، روستاها و عشایر دوستدار کتاب و غیره توسط این اداره جهت ترویج و تشویق کتابخوانی در کرمان اجرا شده است.

افتتاح ۱۴هزار میلیارد تومان پروژه سبب روند شتابان توسعه استان کرمان شده است 

 

 استاندار کرمان با اشاره به سومین سفر رئیس جمهوری و برخی اعضای هیات دولت در روزهای دوشنبه و سه شنبه ۲۰و ۲۱آبانماه امسال  به این استان گفت: پروژه های افتتاح شده و طرح هایی که عملیات اجرایی آنها در سفر رئیس جمهوری به این استان آغاز شد با سرمایه گذاری بخش خصوصی و دولتی افزون بر ۱۴ هزار میلیارد تومان با ایجاد چهار هزار و ۷۰۰شغل بود که در ادامه اقدامات انجام گرفته ازآغاز دولت تدبیر گام بزرگی در توسعه کرمان بشمار می رود.

محمد جواد فدائی با بیان اینکه سفر سوم رئیس جمهوری به کرمان ۲ هدف اصلی داشت،  افزود: دیدار با مردم رفسنجان و افتتاح برخی طرح ها و آغاز عملیات اجرایی برخی پروژه های دیگر اهداف سفر رئیس جمهوری به استان کرمان بود.

وی تصریح کرد: دیدار دکتر روحانی با مردم رفسنجان بسیار خوب برگزار شد و مردم این شهرستان استقبال شایسته ای از رئیس جمهوری و دولت تدبیر و امید داشتند.

استاندار کرمان  ضمن تشکر از حمایت و شور و اشتیاق مردم رفسنجان از دولت تدبیر و امید اظهار داشت: این شهرستان زادگاه آیت الله هاشمی رفسنجانی است و رییس جمهوری سابقه دوستی دیرینه با این بزرگ مرد داشته و حضور در این شهرستان به نوعی به معنای یادآوری این سوابق بود.

فدائی با اشاره به اینکه طی چند سال اخیر پروژه های خوبی در استان کرمان به بهره برداری رسیده است بیان کرد: در بخش های کشاورزی، راه، مسکن، مس و فولاد طرح های خوبی داشته ایم و تعدادی طرح های مهم نیز آماده آغاز عملیات اجرایی بودند از جمله پروژه فاضلاب شهر کرمان که طرح بسیار مهم و بزرگی است و پروژه فاضلاب زرند و چند پروژه دیگر.

استاندار کرمان تصریح کرد: رئیس جمهوری در این سفر پروژه های آماده بهره برداری را افتتاح و دستور آغاز عملیات اجرایی برخی طرح های دیگر را نیز صادر کرد.

وی با بیان اینکه سفر دکتر روحانی به کرمان سفر استانی نبود بیان کرد: سفر استانی دولت یازدهم به کرمان در سال ۹۵ و دولت دوازدهم نیز در سال ۹۶ انجام شده است.

راه اندازی پارک علم و فناوری در رفسنجان 

استاندار کرمان ادامه داد: از این نظر نمی شد پروژه های مشخصی را به تصویب برسانیم اما در عین حال چند پروژه را پذیرفتند که یکی از این طرح ها تصویب پارک علم و فناوری رفسنجان و هدیه دولت به مردم رفسنجان بود.

تاکید دولت در تکمیل خط انتقال آب از خلیج فارس 

وی گفت: مورد دوم پروژه تامین آب آشامیدنی شهرهای کرمان و یزد و (سیستان و بلوچستان برای سال آینده) بود که رئیس جمهوری تاکید کرد این مهم مورد توجه دولت قرار می گیرد و به اجرای این طرح سرعت داده می شود.

راه اندازی شهرک نوآوری در کرمان 

فدائی با بیان اینکه سفر رئیس جمهوری به یزد، استانی بود تصریح کرد: در عین حال قرار شد طرح شهرک نوآوری که در یزد تصویب شده بود در کرمان نیز راه اندازی شود و این سه طرح مهم با وجود اینکه سفر استانی نبود به استان کرمان اختصاص داده شد.

وی تاکید کرد: قرار بود شورای توسعه استان را در استان برگزار کنیم اما به دلیل طول کشیدن سفر در شهرستان سیرجان، فرصت برگزاری این نشست نشد و قرار شد در فرصت مناسب و البته نزدیک در تهران برگزار شود و برخی سرمایه گذاری های بخش خصوصی که مشکلاتی دارند مورد بحث قرار گیرد و در مورد آنها تصمیم گیری شود.

استاندار کرمان از رییس جمهوری و هیات همراه برای حضورش در کرمان تقدیر کرد و اظهار امیدواری کرد که نتایج این سفر منشا خیر و برکات جدید برای مردم استان باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha