بازدیدهای سرزده از مراکز درمانی چه حُسنی دارد؟
عکس تزیینی است.

تهران - ایرنا - مدیرکل دفتر ارزیابی عملکرد، بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: حُسن بازدیدها و بازرسی‌های سرزده از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این است که مردم راحت‌تر و بی‌واسطه می‌توانند با مسوولان نظام سلامت صحبت کرده و مشکلات خود را مطرح کنند.

محمد حسین حیدری روز یکشنبه در گفت‌ وگو با خبرنگار سلامت ایرنا درباره انجام بازدیدها و بازرسی‌های سرزده از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی افزود: بازدیدها و بازرسی‌های سرزده از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، علاوه بر بازرسی‌های برنامه ریزی شده و جامع، یکی از برنامه‌های مدون حوزه بازرسی محسوب می‌شود و وزیر بهداشت نیز بر انجام بازرسی‌های سرزده تاکید دارد.

وی ادامه داد: وزیر بهداشت نیز بازدیدهای سرزده بسیاری از مراکز درمانی داشته است، زیرا اگر از قبل اعلام شود که از کدام بیمارستان بازدید می شود، امکان دارد که شرایط به شکلی نشان داده شود که واقعیت ندارد. البته خبر بسیاری از بازرسی ها و بازدیدها از مراکز درمانی چه در تهران و چه در شهرستان ها منتشر نمی شود.

سعید نمکی وزیر بهداشت نیز پیش از این درباره بازدیدهای سرزده از مراکز درمانی به ایرنا گفته بود: به صورت هفتگی هم خودم و هم معاونان وزارت بهداشت از بیمارستان‌های کشور به صورت سرزده بازدید می کنیم و اگر در بیمارستان‌ها تخلف یا کاستی‌هایی مشاهده شود، بررسی و برخورد می‌شود.

بیشترین شکایت مردمی، اتلاف وقت است

مدیرکل دفتر ارزیابی عملکرد، بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت درباره بیشترین موارد شکایت‌های مردمی از مراکز درمانی بیان کرد: با وجود اقدامات مختلفی که برای بیماران در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی انجام می‌شود، ممکن است به علت اینکه توضیح کمتری از اقدامات انجام شده برای آنها داده شود، مردم حس کنند وقت آنها در حال تلف شدن است. این در حالیست که اگر توضیح کافی به بیمار یا همراه او داده شود، این حس در مردم ایجاد نمی‌شود. در این زمینه تذکر لازم به همکاران خود داده‌ایم.

ارجاع بیمار به خارج بیمارستان هنوز هم گزارش می‌شود

حیدری درباره ارجاع بیمار به خارج بیمارستان برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی اظهار داشت: موضوع ارجاع بیمار به خارج از بیمارستان برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی همچنان به ما گزارش می‌شود و با این موضوع به شدت برخورد می‌کنیم. برخی از این موارد از طریق سامانه ۱۹۰ به وزارت بهداشت گزارش شده و برخی دیگر از این موارد در بازدیدها مشخص می‌شود.

مردم از بخش بستری بیشتر رضایت دارند

وی درباره بازدید از بخش‌های بستری بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نیز گفت: در بازدیدهایی که از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی داریم، علاوه بر بخش اورژانس، از بخش بستری نیز بازدید می‌کنیم. به خصوص از بخش‌های «آی سی یو» و «سی سی یو» نیز بازدید کرده و تلاش می‌کنیم مشکلات موجود در بخش‌های بستری نیز بررسی و برطرف شود.

مدیرکل دفتر ارزیابی عملکرد، بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت افزود: میزان رضایت مندی مردم از بخش‌های بستری بیمارستان‌ها بالاتر است. یکی از دلایل این موضوع این است که بیماران پس از بستری شدن، به شرایط پایداری رسیده‌اند و درگیر تنش‌های موجود در بخش اورژانس نیستند. پزشکان در بخش‌های بستری سر وقت بر بالین بیمار حاضر می‌شوند و آرامش فکری بیماران در این حوزه بیشتر است.

حیدری ادامه داد: به هر حال میزان تنش‌ها در بخش اورژانس بیمارستان‌ها بالاتر است و به طور مثال امکان دارد بیمار بگوید که من را در اورژانس رها کرده و رفته‌اند، اما این در شرایطی است که شاید پرستار در همان لحظه در اتاق «سی پی آر» بوده و بیمار دیگری با شرایط اضطراری به کمک بیشتری نیاز داشته باشد.

مشکلات دانشجویان پزشکی در بیمارستان‌ها پیگیری می‌شود

مدیرکل دفتر ارزیابی عملکرد، بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت درباره مشکلات دانشجویان پزشکی در مراکز درمانی آموزشی گفت: روند تازه‌ای در حوزه بازرسی آغاز شده که مشکلات دانشجویان پزشکی و رزیدنت‌ها را در بیمارستان‌های آموزشی بررسی کنیم. به شدت اعتقاد داریم که دانشجویان پزشکی باید در آرامش روانی مناسبی باشند تا بتوانند وظایف خود را در بیمارستان‌های آموزشی به درستی انجام بدهند.

وی بیان کرد: البته بحث معرفی خود به بیمار در بیمارستان‌ها بسیار اهمیت دارد و به طور مثال در بیمارستان‌های آموزشی باید دانشجویان پزشکی که بیمار را ویزیت می‌کنند، خود را معرفی کرده تا بیمار بداند توسط چه کسی ویزیت می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha