۵ آذر ۱۳۹۸، ۱۱:۴۶
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 83569485
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مخالفت احزاب دانمارک با فشار آمریکا برای خرید جنگنده اف۳۵

تهران-ایرنا- آمریکا، دانمارک را تحت فشار قرار داده تا جت های جنگنده اف۳۵ بیشتری را از این کشور خریداری کند؛ موضوعی که با مخالفت برخی از احزاب دانمارکی مواجه شده است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، «کارلا سندز» سفیر آمریکا در  دانمارک، مقام های کپنهاگ را تشویق به خرید این نوع از جنگنده ها از آمریکا کرده است.

تاکنون دانمارک ۲۷ جنگنده اف ۳۵ را از آمریکا خریداری کرده  اما دستکم ۵ فروند از این تعداد به طور دائمی در آمریکا مستقر خواهند بود.

سندز به روزنامه دانمارکی «یولاندس پوستن/ Jyllands-Posten» گفت: برخی از از هواپیماهای دانمارکی در آمریکا مستقر می مانند زیرا خلبانان دانمارکی آموزش دیده آریزونا هستند و حدود ۲۲ فروند از جنگنده ها به دانمارک انتقال خواهند یافت.  

سفیر آمریکا در دانمارک افزود: این تعداد در مقایسه با ۳۸ تا ۴۰ فروندجنگنده اف ۱۶ که  دانمارک اکنون در اختیار دارد تعداد زیادی نیست.

با این حال وزارت دفاع دانمارک گفته است که فقط ۳۰ فروند هواپیمای اف ۱۶ اکنون استفاده می شوند.

سندز با اشاره به ناکافی بودن توان نظارتی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در منطقه شمالگان از کپنهاگ خواست به  وعده ای که سه سال پیش داده بود عمل کرده و عملیات دفاعی و نظارتی خود را در این منطقه تقویت کند.

مساله بودجه نظامی یکی از مسائل حساس در روابط آمریکا و دانمارک است به ویژه این که واشنگتن، اعضای ناتو را تحت فشار قرار داده تا بودجه دفاعی خود را دستکم به میزان ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود افزایش دهند.

دانمارک با افزایش بودجه نظامی خود از ۱.۳۵ تا ۱.۵ درصد تولید ناخالص داخلی تا سال ۲۰۲۳ میلادی موافقت کرده است.

واشنگتن از کشورهای عضو ناتو خواسته است در زمان برگزاری اجلاس سران ناتو در لندن در تاریخ ۱۲ و ۱۳ آذر برنامه خود را درباره افزایش بودجه نظامی و رساندن آن به سطح هدف تعیین شده اعلام کنند اما هنوز معلوم نیست اگر کشوری نتواند طبق این ضرب الاجل عمل کند، پیامدهای آن چه خواهد بود.

وزیر دفاع دانمارک گفته کشورش فعلا قصد ندارد جنگنده های بیشتری را خریداری کند و «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا نباید از کپنهاگ انتظار داشته باشد برنامه ای را برای افزایش بودجه دفاعی در اجلاس لندن ارائه دهد.

دو حزب سوسیال دموکرات و حزب راست گرای «مردم» گفته اند سفیر آمریکا در دانمارک در دستور دادن به این کشور درباره نحوه هزینه کردن بودجه دفاعی خود زیاده روی کرده است.

«سورن اسپرسون» سخنگوی خارجی حزب مردم دانمارک به روزنامه «التینگت/Altinget»  گفت: امکان پذیر نیست که سفیر آمریکا به دولت دانمارک بگوید چه چیزی را باید بخرد

دانمارک به طور کلی ۲۷ فروند جنگنده اف ۳۵ ساخت شرکت آمریکایی مارتین لاکهید را بین سالهای ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ دریافت خواهد کرد. این جنگنده ها قبلا بحث های سیاسی مبسوطی را در دانمارک برانگیخته بود و مشکلاتی در رابطه با آلودگی صوتی داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha