۷ آذر ۱۳۹۸، ۱۴:۳۰
کد خبر: 83572579
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چهره نزدیک به آمریکا استاندار نینوا شد

۷ آذر ۱۳۹۸، ۱۴:۳۰
کد خبر: 83572579
چهره نزدیک به آمریکا استاندار نینوا شد

بغداد – ایرنا – به دنبال جنجال سیاسی ناشی از برکناری استاندار سابق نینوا که به نزدیک بودن به الحشد الشعبی معروف بود، شورای این استان برخلاف مصوبه پارلمان این کشور، یک چهره نزدیک به آمریکا را به عنوان استاندار جدید نینوا برگزید.

رییس جمهوری عراق نیز امروز (پنجشنبه) در حکم ریاستی، سرلشکر بازنشسته «نجم عبدالله الجبوری» را به عنوان استاندار جدید نینوا معرفی و انتخاب اعضای شورای استان نینوا را تایید کرد.

این درحالیست که «منصور المرعید» استاندار برکنار شده که به نزدیکی به الحشد الشعبی معروف است، همچنان اصرار دارد که جلسه شورای استان غیر قانونی بوده و او همچنان استاندار نینوا است.

اصرار المرعید بر غیرقانونی بودن جلسه شورای استان نینوا از آنجا ناشی می شود که پارلمان عراق در ۲۸ اکتبر گذشته (۶ آبان ماه) در جلسه ای رسمی در عمل به خواست اعتراضات اجتماعی در این کشور، کل شورای های استانی را در عراق منحل کرد.

این درحالیست که جلسه برکناری المرعید در ۱۹ نوامبر گذشته (۲۸ آبان) برگزار شده و طبق گفته حقوقدانان برجسته عراقی عملا به دلیل انحلال قانونی کلیه شوراهای استانی قبل از این تاریخ در عراق، اصل جلسه برکناری المرعید نیز غیر قانونی است.

شورای منحل شده استان نینوا در ۲۴ نوامبر گذشته (۳ آذرماه) سرلشکر بازنشسته نجم عبدالله الجبوری را به عنوان استاندار جدید این استان شمالی عراق برگزیده است.

نجم عبدالله الجبوری فرمانده سابق عملیات امنیت استان نینوا و یکی از فرماندهان مبارزه با داعش در این استان به شمار می رود که به دلیل رسیدن به سن قانونی در هشتم خردادماه گذشته از فعالیت نظامی بازنشسته شد.

رسانه های عراقی و منطقه همواره از نجم عبدالله الجبوری به دلیل داشتن شناسنامه آمریکایی و وجود اعضای خانواده اش در آمریکا و نزدیکی که این فرمانده با نظامیان آمریکایی دارد، از او به عنوان ژنرال آمریکایی در عراق یاد می کنند.

الجبوری متولد ۱۹۵۶ اصالتا از اهالی استان نینوا است که در جریان اقدام وزارت دفاع عراق به بازنشستگی اش، فرماندهی نیروهای آمریکایی موجود در عراق به شدت به این تصمیم اعتراض کردند.

الجبوری در حالی به عنوان استاندار جدید نینوا انتخاب شده که در حال حاضر استان های جنوبی و مرکزی عراق که عموما خاستگاه شیعیان است، در ناآرامی ناشی از اعتراضات اجتماعی به سر می برند.

برخی رسانه های عراقی در برهه ای که الجبوری فرمانده عملیات نینوا بود، رابطه بین فرماندهی الحشد الشعبی در استان نینوا و الجبوری را توام با تنش گزارش کرده بودند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha