اولین سفرخارجی رییس‌جمهوری سریلانکا و دریافت ۴۵۰ میلیون دلار از هند

دهلی نو-ایرنا- در سفر «گوتابایا راجاپاکس» رییس‌جمهوری جدید سریلانکا به دهلی نو، دولت هند یک خط اعتباری ۴۵۰ میلیون دلاری برای گسترش روابط اقتصادی و مبارزه با تروریسم به این کشور اختصاص داد. این نخستین سفر خارجی راجاپاکس پس از پیروزی در انتخابات این کشور در ماه جاری محسوب می شود.

نشریه "تایمز او ایندیا" روز شنبه نوشت،نارندرا مودی نخست وزیر هند پس از دیدار با گوتابایا راجاپاکس رییس جمهوری جدید سریلانکا در دهلی نو از اختصاص این خط اعتباری به سریلانکا خبر داد.نارندرا مودی نخست وزیر هند در یک نشست مطبوعاتی مشترک با گوتابایا راجاپاکس گفت،امنیت و رشد هند و سریلانکا به یکدیگر وابسته است. بنابراین توجه به نگرانی ها و حساسیت های دو کشور امری طبیعی و ضروری است. ما تصمیم گرفته ایم که روابط دو کشور را در همه زمینه ها گسترش دهیم.

نخست وزیر هند ضمن اطمینان از تعهد هند برای کمک به توسعه سریلانکا اعلام کرد که دهلی نو یک  خط اعتباری ۴۰۰ میلیون دلاری برای توسعه اقتصادی و زیرساخت های سریلانکا اختصاص می دهد.

نخست وزیر هند ضمن تاکید بر موضع هند در مبارزه با تروریسم و افراط گرایی و با اشاره به حمله تروریستی در سریلانکا در طول مراسم عید پاک مسیحیان اعلام کرد که هند از تمام اقدامات سریلانکا در مبارزه با تروریسم حمایت می کند.

نارندرا مودی همچنین یک خط اعتباری ۵۰ میلیون دلاری برای کمک سریلانکا در مبارزه با تروریسم اختصاص داد.

بر اثر حمله تروریستی هفت ماه پیش در چند منطقه سریلانکا بیش از ۲۵۰ نفر کشته شدند.

گوتابایا راجاپاکس رییس جمهوری سریلانکا ضمن تشکر از کمک های اقتصادی به کشورش گفت: هند همیشه برای گسترش ظرفیت های اطلاعاتی و مبارزه با تروریسم به سریلانکا کمک کرده است و ما علاقه مند به دریافت این کمک ها هستیم.

هندوستان ،سریلانکا را به عنوان نزدیکترین همسایه دریایی خود و یک دوست قابل اعتماد محسوب می کند. دهلی نو  به عنوان بخشی از سیاست "اول همسایه"  خود،  همکاری های امنیتی و اقتصادی با کلمبو را در اولویت قرار داده است.

تجارت دوجانبه  میان دو کشور  در سال ۲۰۱۸ به ۴.۹۳ میلیارد دلار افزایش یافت. صادرات هند به سریلانکا در سال های ۲۰۱۸-۱۹ به رقم ۴.۱۶ میلیارد دلار بود، در حالی که ارزش واردات این کشور از سریلانکا ۷۶۷ میلیون دلار اعلام شده است.

از سوی دیگر هند به دنبال مقابله با نفوذ چین در سریلانکا می باشد.

گوتانبایا راجاپاکس در زمینه روابط بین المللی سریلانکا وعده داده بود که در صورت پیروزی روابط دوجانبه با چین به عنوان بزرگ ترین حامی مالی این کشور را احیا خواهد کرد.

چین در سال های اخیر به بزرگ ترین حامی مالی سریلانکا تبدیل شده است و بزرگ ترین پروژه های جاده سازی، راه آهن و توسعه بنادر را در این کشور بدست آورده است.

سال گذشته پکن بندر همبانتوتا را بر اساس یک توافق ۱.۱ میلیارد دلاری به مدت ۹۹ سال اجاره کرد.

در سال جاری دولت سریلانکا یک وام ۹۸۹ میلیون دلاری از بانک اکسیم چین برای تکمیل پروژه بزرگ راه مرکزی که مناطق روستایی این کشور را به استان های توسعه یافته سریلانکا متصل می کند، دریافت کرد.

چین کشور سریلانکا را بخش مهمی در پروژه عظیم این کشور موسوم به طرح "یک جاده یک کمربند" می داند. بخش اعظمی از بدهی خارجی سریلانکا متعلق به چین است.

اقتصاد سریلانکا در سال ۲۰۱۸ بسیار ضعیف‌تر از انتظار بود و به دلیل تعطیلی دو ماهه دولت،به اقتصاد کشور ضربه‌ای مهلک وارد شد. سریلانکا هم اکنون ۵۰ میلیارد دلار به وام دهندگان خارجی بدهکار است که این میزان حدود ۷۷ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور است.

این کشور باید بیش از چهار میلیارد دلار از وام‌های خارجی خود را پرداخت کند که به دلیل تنش‌های سیاسی و کاهش ارزش روپیه در مقابل دلار بازپرداخت بدهی برای سریلانکا بسیار دشوار شده است. ارزش روپیه سریلانکا در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۷ درصد کاهش یافت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha