تکاپوی داوطلبان نمایندگی مجلس در فرمانداری کرمانشاه

کرمانشاه- ایرنا- فرمانداری شهرستان کرمانشاه از ۲ روز گذشته شاهد تکاپوی داوطلبان برای ثبت‌نام در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی است.

نام نویسی برای حضور در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از ساعت هشت صبح روز یکشنبه (دهم آذرماه) همزمان با سراسر کشور در ۶ حوزه انتخابیه استان کرمانشاه آغاز شده است.

فرمانداری های کرمانشاه، اسلام آبادغرب، کنگاور، قصرشیرین، پاوه و سنقروکلیایی که به عنوان مرکزیت حوزه های انتخابی استان انتخاب شده اند کار نام نویسی از نامزدهای حضور در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را بر عهده دارند.

در حوزه انتخابیه کرمانشاه سه نماینده، در حوزه انتخابیه اسلام آبادغرب و دالاهو یک نماینده، در حوزه انتخابیه قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل‌ذهاب یک نماینده، در حوزه انتخابیه اورامانات (روانسر، پاوه، ثلاث باباجانی و جوانرود) یک نفر، در حوزه انتخابیه کنگاور، هرسین و صحنه یک نماینده و در حوزه سنقروکلیایی نیز یک نماینده راهی صحن مجلس شورای اسلامی خواهند شد.

براساس آمار ارائه شده توسط ستاد انتخابات استان کرمانشاه فرمانداری کرمانشاه شلوغ ترین فرمانداری از نظر حضور داوطلبان محسوب می شود که تا آخر وقت دیروز ۴۲ نفر در این حوزه نام نویسی کرده اند.

از شخصیت های معروفی که سابقه چندین دوره حضور در انتخابات مجلس را دارند تا جوانان شناخته نشده برای نام نویسی در فرمانداری کرمانشاه به چشم می خورند که هر کدام معمولا تعدادی از افراد را به همراه خود دارند.

کار نام نویسی از داوطلبان در زیر زمین فرمانداری انجام می شود و همراهان داوطلبان نمی توانند وارد این قسمت شوند؛ در این بخش نیز افراد در نوبت ایستاده اند تا مدارک خود را به متصدیان مربوطه تحویل دهند.

علاوه بر همراهان داوطلبان، نمایندگان تعدادی شرکت های تبلیغاتی نیز در فرمانداری کرمانشاه به چشم می خورند که برای بستن قراردادهای تبلیغاتی با نامزدهای احتمالی در تلاش هستند.

یکی از بانوان حاضر در فرمانداری کرمانشاه که قصد حضور در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را داشت به خبرنگار ایرنا، گفت: می خواهم در انتخابات مجلس برای نخستین بار نماینده زنان کرمانشاهی باشم تا صدای محرومیت این قشر را به گوش مسوولان کشور برسانم.

علی ۳۱ ساله که دارای مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی است نیز از دیگر داوطلبان حضور در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی پس از نام نویسی به خبرنگار ایرنا، گفت: در چند سال اخیر برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعتماد خود را در میان مردم از دست داده اند، اگر جوانان وارد مجلس شوند می توانند این اعتماد را باز گردانند.

رضا از دیگر داوطلبان حضور در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی است که به همراه چند نفر برای نام نویسی به فرمانداری کرمانشاه آمده بود.

وی به ایرنا گفت: با توجه به سابقه و شناختی که از اطرافیانم دارم به نظر می رسد که بتوانم درصد قابل قبولی از آرا را کسب کنم از طرفی دیگر حضور ما برای نام نویسی به منظور داغ تر کردن تنور انتخابات است.

داوطلبان نام نویسی را به روزهای پایانی نسپارند

رئیس ستاد انتخابات استان کرمانشاه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه داوطلبان تا پایان وقت روز ۱۶ آذر برای نام نویسی زمان دارند، گفت: از کسانی که قصد نام نویسی دارند تقاضا داریم که کار خود را به روزهای پایانی واگذار نکنند.

«محمد ابراهیم الهی تبار» توضیح داد: پس از نام‌نویسی داوطلبان، به صورت سیستمی مراجع چهارگانه استعلام‌های لازم‌ را انجام می دهند و سوابق داوطلبان را در اختیار ستاد انتحابات کشور و فرمانداری ها قرار خواهند داد که مستندی برای بررسی صلاحیت محسوب می‌شود.

این مقام  مسوول افزود: فرمانداران از ۱۷ تا ۲۶ آذر ماه فرصت دارند که صلاحیت داوطلبان انتخابات را بررسی کنند و پس از آن هیات نظارت تایید صلاحیت نامزدها را بررسی می‌کند.

الهی تبار در رابطه با مدارک موردنیاز برای نام نویسی گفت: ارایه شناسنامه، کارت ملی، عکس ۳ در۴، مدارک پایان خدمت و آخرین مدرک تحصیلی اجباری است.

معاون استاندار کرمانشاه توضیح داد: داوطلبان باید حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و یا معادل آن، حداقل ۳۰ و حداکثر ۷۵ سال سن داشته باشند و حداقل ۶ ماه از استعفای کارکنان ارگان ها گذشته باشد.

این مقام مسوُول با یادآوری اینکه یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی دوم اسفند ماه برگزار می شود، افزود: ستاد انتخابات استان و ۶ کمیته زیرمجموعه آن تشکیل شده است.

به گفته الهی تبار، این‌ کمیته ها شامل پشتیبانی، کمیته فناوری اطلاعات، روابط عمومی، امنیتی، حراست و حقوقی هستند.

وی با بیان اینکه کمیته حراست کار استعلام لازم‌ از ثبت نام کنندگان‌ را برعهده دارد، گفت: بخشی در استانداری تشکیل شده که به صورت مستمر عوامل اجرایی انتخابات را آموزش می دهد.

معاون سیاسی استاندار کرمانشاه با بیان اینکه فرآیند انتخابات در کرمانشاه الکترونیکی است، افزود: از ۲۵ فرآیند انتخابات ۲۴ فرآیند به صورت الکترونیکی خواهد بود.

الهی تبار اضافه کرد: از زمان شروع دستور انتخابات توسط وزیر کشور تا زمانی که رای گیری شروع شود، کل فرآیند به صورت الکترونیک‌ خواهد بود اما رای گیری و شمارش به صورت دستی انجام می شود.

وی تاکید کرد: الکترونیکی‌کردن انتخابات سلامت را به شکل گسترده ای فراهم می کند و اعتماد مردم را افزایش می دهد.

معاون سیاسی استاندار کرمانشاه همچنین به تعداد نامزدهای احتمالی انتخابات مجلس شورای در کرمانشاه اشاره کرد و اظهارداشت: براساس رصد صورت گرفته به نظر می رسد ۳۲۰ نفر نامزد احتمالی حضور در انتخابات پیش رو باشند.

الهی تبار تاکید ‌کرد: افرادی که رسما اعلام‌ می کنند نامزد انتخابات هستند، هیچ گونه فعالیت تبلیغاتی نباید انجام دهند و در صورت مشاهده با آنان برخورد خواهد شد.

معاون سیاسی استاندار کرمانشاه در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: میانگین مشارکت در ۱۰ دوره انتخابات مجلس در کل کشور ۶۶.۱ درصد و در استان کرمانشاه ۵۹.۱۵ بوده و بیشترین حضور کرمانشاهی ها در انتخابات مجلس پنجم با ۷۶ درصد و کمترین حضور در انتخابات مجلس اول با ۳۷ درصد صبت شده است.

الهی تبار با اشاره به اهمیت انتخابات مجلس گفت: مردم به کسانی رای دهند که بتوانند نماینده فضایل یک منطقه باشند و وظیفه اصلی که قانون گذاری و نظارت خوب است را اجرایی کنند.

وی همچنین در رابطه استفاده از امکانات دولتی توسط نامزدها گفت: ظرفیت های حاکمیت نباید در اختیار تبلیغات انتخاباتی قرار گیرد از این رو ابلاغیه های لازم در این زمینه به دستگاه های اجرایی صادر شده است.

نام نویسی ۷۰ نفر

بر اساس اعلام دبیر ستاد انتخابات استان کرمانشاه تا پایان دومین روز نام‌نویسی داوطلبان حضور در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ۷۰ نفر در ۶ مرکز موجود در استان نام نویسی کردند که از این تعداد ۶۰ نفر مرد و ۱۰ نفر زن هستند.

«بهرام سلیمانی» در گفت وگو با ایرنا، اظهارداشت: دومین روز از نام نویسی از داوطلبان حضور در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ساعت هشت صبح امروز همزمان با سراسر کشور در ۶ فرمانداری کرمانشاه، پاوه، اسلام آبادغرب، کنگاور، قصرشیرین و سنقروکلیایی آغاز شد و تا ساعت ۱۸ ادامه داشت.

دبیر ستاد انتخابات استان کرمانشاه توضیح داد: در حوزه انتخابیه کرمانشاه ۴۲ نفر، حوزه انتخابیه پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباحانی هفت نفر، حوزه انتخابیه کنگاور، صحنه و هرسین پنج نفر، حوزه انتخابیه اسلام آباد غرب و دالاهو چهار نفر، حوزه انتخابیه قصرشیرین، گیلانغرب و اسلام آباد هفت نفر و حوزه انتخابیه سنقروکلیایی پنج نفر نام نویسی اقدام کردند.

سلیمانی افزود: از این آمار ۱۲ نفر دارای مدرک دکترا، ۶ نفر دارای مدرک کارشناسی، یک نفر دارای تحصیلات حوزوی و مابقی دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند.

وی یادآور شد: پنج نفر از افرادی که روز گذشته نام نویسی کردند دارای سابقه نمایندگی هستند و ۲۲ نفر دیگر نیز سابقه داوطلبی برای حضور در انتخابات مجلس را دارند.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۳ شهر و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.