۱۲ آذر ۱۳۹۸، ۱۳:۱۴
کد خبرنگار: 2100
کد خبر: 83578963
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استاندار فارس: تولید کتاب در امنیت پایدار تحقق می‌یابد

شیراز- ایرنا- استاندار فارس با بیان اینکه تولید کتاب در شرایط امنیت پایدار محقق می‌شود، گفت: دغدغه متفکران و اندیشمندان با احساس امنیت در قالب کتاب خود را نشان می‌دهد.

عنایت‌الله رحیمی سه‌شنبه ۱۲ آذرماه در مراسم گرامیداشت کتاب، کتابدار و کتابخوانی در شیراز افزود: امنیت جانی، شغلی، اقتصادی و به عبارتی امنیت، ضامن فعالیت فرهنگوران است. 
رحیمی با بیان اینکه نهادهایی برای ایجاد امنیت عمومی در جامعه تاسیس شده، اضافه کرد: در یک جامعه ۸۰ میلیونی با همدلی و هم افزایی می‌توان امنیت پایدار ایجاد کرد.
وی ابراز داشت: توسعه‌یافتگی در همه جنبه‌ها رابطه نزدیک و همبستگی مستقیمی با کتابخوانی دارد، آنجا که مهد تولید اندیشه است می‌تواند از توسعه‌یافتگی بیشتری برخوردار باشد و این توسعه‌یافتگی رفاه، آسایش و امنیت به ارمغان می‌آورد.
استاندار فارس ابراز داشت: در تاریخ، کتابخانه‌های بزرگ و نویسندگان برجسته ای داشته‌ایم و برماست ضمن شناخت گذشته، حال را تحلیل کنیم و برای آینده برنامه‌ داشته باشیم تا در مسیر توسعه شتابان حرکت کنیم.
استاندار فارس با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در زمینه کتاب و کتابخوانی، بسیار مولد و ارزشمند است، عنوان داشت: اگر فردی با ساختن کتابخانه، تقویت اندیشمندان، توسعه چاپخانه‌ها و دیگر فعالیت‌های فرهنگی فعالیت می‌کند، نباید پنداشت که هزینه کرده است، بلکه این اقدامات سرمایه‌گذاری زاینده ای است و مردم در آینده از اثرات آن بهره‌مند خواهند شد.
رحیمی با اشاره به اینکه سرانه کتابخوانی مطلوب نیست، گفت: در این زمینه باید اقدامات بهتری صورت گیرد همانگونه که اشخاص حقیقی و حقوقی با ساخت کتابخانه‌ها و ترویج کتاب و کتابخوانی تلاشهایی برای این منظور انجام داده‌اند.
وی از اقدامات دولت تدبیر و امید نیز در حوزه توسعه کتابخانه‌ها و ترویج امر خواندن یاد کرد و گفت:  از ابتدای این دولت تعداد کتابخانه‌های فارس رشدی بیش از ۳۱ درصد داشته است و هم‌اکنون ۲۴۰ باب کتابخانه در فارس وجود دارد.
وی ادامه داد: این در حالی است که این دولت از دلارهای نفتی به مراتب کمتر برخوردار بوده است و در شرایط دشوار اقتصادی به سر می‌برد.
استاندار فارس افزود: در زمینه افزایش تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی نیز از ابتدای دولت شاهد رشد بیش از ۳۴درصدی بوده‌ایم و امروز ۱۵۹ هزار نفر عضو کتابخانه‌های فارس هستند؛ همچنین توسعه زیربنایی کتابخانه‌ها نیز با رشد بیش از ۱۶درصد نشان از توجه این دولت با وضعیت حاکم بر اقتصاد داشته است.
وی اظهار کرد: دو گزینه برای کتابخانه مرکزی شیراز در نظر گرفته شده است، یک قطعه زمین در خیابان نیایش و دیگری به همت شهرداری و شرکت عمران و بهسازی در مجموعه زندیه برای ساخت کتابخانه مرکزی شیراز در نظر گرفته خواهد شدو با برنامه‌ریزی های صورت‌گرفته به زودی کلنگ احداث آن بر زمین می‌خورد.

مدیر کل امور عمرانی کتابخانه‌های کشور نیز در این آیین، نهاد کتابخانه‌های عمومی را مجموعه‌ای کاملاً فرهنگی با هویت اسلامی ایرانی عنوان کرد که به صورت مستقیم بر جامعه تأثیر می‌گذارد و وظیفه ایجاد زیرساخت برای ارتقای سرانه مطالعه و تحقیق عدالت دسترسی به کتاب و کتابخانه را در کنار مسئولیت تاسیس ساخت بازسازی توسعه و مدیریت بر کتابخانه‌های عمومی بر عهده دارد.
هادی امیری بیان داشت: این نهاد با بیش از ۷هزار و ۵۰۰ نیروی انسانی متعهد مشغول خدمات‌رسانی است و درحال حاضر اعضای کتابخانه‌های عمومی کشور از خدمات ۳هزار و ۵۱۸ کتابخانه برخوردار هستند.
وی با بیان اینکه اولویت‌های نهاد کتابخانه های عمومی به عنوان پایگاه مهم اجتماعی و فرهنگی در حوزه خدمات، زیرساخت، فرایندها و منابع انسانی تقسیم می‌شود، ابراز داشت: گسترش خدمات کتابخانه‌ها در مناطق محروم و اولویت دار مد نظر این نهاد بوده است؛  همچنین آموزش اعضا، تقویت کسب و کار محلی، ارتقای سلامت اجتماعی، توسعه زیرساخت، اهتمام بر ساخت کتابخانه مرکزی و تلاش برای ساخت کتابخانه در شهرهای فاقد کتابخانه مد نظر این نهاد است.
مدیر کل امور عمرانی کتابخانه‌های کشور اعلام کرد: در مجموع از سال ۱۳۹۴، یک هزار و ۲۳۰ ابنیه در استان فارس ساخته شده است.
امیری ابراز داشت: یک هزار و ۳۵۸ کتابخانه در فارس در همین مقطع زمانی مجهز به امکانات سرمایی و گرمایی شده است.
وی با بیان اینکه ۲۰۰ کتابخانه روستایی، ۱۵ کتابخانه روستایی و ۲۰ کتابخانه شهری در فارس افتتاح شده است، بیان داشت: سه کتابخانه شهری از این تعداد در شهرهای فاقد کتابخانه راه‌اندازی شده است و  ۴ پروژه روستایی و ۲ باب کتابخانه شهری افتتاح شده است.
امیری اعلام کرد: دو باب کتابخانه نیز فردا در قره‌بلاغ و گراش افتتاح خواهد شد؛ همچنین کتابخانه کودک در شهرستان اوز توسط خیر در حال احداث است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس نیز در این آیین اعلام کرد: طی یک سال گذشته‌، خیران استان فارس بیش از  ۳ میلیارد تومان به‌منظور خرید کتاب به کتابخانه‌های عمومی استان فارس اهدا کرده‌اند ‌
روح‌الله منوچهری افزود:  ۳۰۷ میلیون تومان از این مبلغ از سوی خیران و نیک اندیشان به کتابخانه عمومی اختصاص یافت و از همین طریق در سال جاری نیز ۴۲۰ میلیون تومان کتاب تهیه خواهد شد.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس با اشاره به طرح ابتکاری «سفیران کتاب» گفت: در این طرح کتاب به واسطه سفیران کتاب به مناطق دورافتاده ، روستاها و مناطق عشایری رهسپار می شوند و یار مهربان را به دست خواهان آن می‌رسانند.
منوچهری با بیان اینکه هزاران نفر در استان فارس از طریق کتابخانه های عمومی خدمات دریافت می کنند، افزود: از سوی کتابخانه های عمومی فارس، ۱۶۰ هزار نفر افراد فعال خدمات رسانی می شوند و ماهیانه ۱۵۵ هزار کتاب به امانت می‌رود.

 مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس عنوان کرد: به همت کتابداران استان شاهد ارتقای شاخص کتابخانه ها  در یک سال گذشته هم در عضویت و هم در امانت، شاهد رشد ۲۰درصدی عضویت و ۵۰درصدی امانت کتاب در کتابخانه های عمومی فارس بودیم.
وی ادامه داد: از آنجا که کتابخانه های عمومی باید نقش خود را به عنوان فرهنگسرا ایفا کنند، در سال جاری به صورت مشخص در کتابخانه ملاصدرای شیراز به ساکنان محله سعدی خدمات فرهنگی ارایه شد.
وی به استقبال از جشنواره کتابخوانی رضوی اشاره کرد و گفت: در سال جاری بیش از ۷۰ هزار نفر در جشنواره کتابخوانی رضوی شرکت کردند که رقمی شایان توجه به شمار می‌رود.
وی همچنین با اشاره به فعالیت حوزه عمرانی، بیان داشت: ۱۲ کتابخانه عمومی در سال جاری افتتاح شده است که سه کتابخانه از این تعداد جابه‌جا شده است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس همچنین از تعمیر و بازسازی ۴۵ باب کتابخانه عمومی در فارس سخن گفت و در همین زمینه به اقدامات صورت گرفته برای بازسازی کتابخانه شهید دستغیب اشاره و ابراز امیدواری کرد با انتشار اسناد مناقصه، بازسازی کتابخانه شهید آیت الله دستغیب شیراز به زودی جشن آراستگی این کتابخانه عمومی در شهر ادب و هنر برگزار شود.
مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس، عنوان کرد: در سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با استانداری فارس منعقد شد که در آن بر مشخص شدن تکلیف ۱۷ کتابخانه عمومی استان تاکید شده است.

اخبار مرتبط