حیات قرآنی انسان را از مرگ جاهلی می رهاند

ایرنا - کرمان- به گفته حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی استاد حوزه علمیه قم،اگر بخواهیم از مرگ جاهلی نجات یابیم باید از حیات قرآنی بهره مند شویم که این حیات به برکت تفسیر تسنیم در کشور ایران اسلامی و به برکت انقلاب ایجاد شده است.

به گزارش ایرنا حجت الاسلام جوادی آملی روز پنجشنبه در همایش ملی بررسی آراء و اندیشه های تفسیری آیت الله العظمی جوادی آملی در تالار خیام دانشگاه ولیعصر رفسنجان بیان کرد: قرآن کتاب هدایت و سعادت همه جهانیان است.

فرزند آیت الله  جوادی آملی افزود: حیات مراتبی دارد اما عالی ترین نوع از حیات را حیات قرآنی معرفی می کنند اگر برای انسان حیات معقول تعریف شده  در مقابل حیات نباتی و حیوانی اما خداوند فراتر از عقل بشری انسان را به  عقل و حیانی و حیات طیبه مجهز کرده است.

وی ادامه داد: این حیات هرگز به اندیشه بشر نخواهد آمد و بشر دون آن است که به این حیات بیاندیشد و بتواند حقیقت والا را درک کند.

حجت الاسلام جوادی آملی با اشاره به اینکه در قبل از انقلاب آشنایی با قرآن سطحی و گذرا بود و برای تبرک در حال حیات و ممات استفاده می شد افزود: اما با نگاه آیت الله جوادی آملی در پرتو تفسیر المیزان به صحنه جامعه، انقلاب و نظام آمدند و این پرچم از ۴۰ سال قبل تا کنون برافراشته و هم اکنون تفسیر تسنیم ۸۴ جلد فضای کشور را روشن  گردانیده است.

فرزند حضرت آیت الله جوادی آملی بیان کرد: رسالت های اجتماعی تفسیر تسنیم را بهتر و بیشتر بشناسیم زیرا عظیم ترین کاری که در پرتو این تفسیر انجام شد عبارت است از حفظ و صیانت از وحی، لذا تلاش فراوانی داخل و خارج نشینان دارند تا قرآن را از سطح وحی به سطح فکرِبشری تنزل دهند و آن را قول بشری بخوانند و سخن آدمی بدانند.

وی با اشاره به اینکه اگر ما وحی را در اندازه فکر بشر بخواهیم تنزل دهیم بزرگترین اجحاف به حقیقت وحی است تصریح کرد: امروز مسیحیت از جریان وحی تهی شده است برای اینکه جریان نبوت و رسالت حضرت مسیح به عنوان امر بشری دیده شد و دیگر چیزی  از فضای انجیل  به عنوان حیات و حیانی خبری نیست.

حجت الاسلام جوادی املی ادامه داد: آنهایی که وحی را دولایه می بینند  یک لایه را خواب و حیانی می بیینند و لایه دیگر را تفسیر بری می دانند در صدد  بودند تا قران را مصادره کنند و از جایگاه وحی به اندازه فکر بشر تنزل دهند.

وی خاطرنشان کرد:  اما بزرگترین کاری که آیت الله جوادی آملی  در تفسیر تسنیم انجام  داد این بود که موقعیت وحی را  در جایگاه اصیلش حفظ کرد و قرآن را به عنوان وحی  الهی و کلام الهی که هیچ اندیشه ای  حتی اندیشه رسول الله هم در آن نقش  ندارد معرفی کردند کتابی  به عنوان "الوحی و النبوه "  آیت الله جوادی آملی به قلم خود تفسیر  نمودند در مقابل این شبهه جدی که  بخش عظیمی از اندیشمندان ما را  درگیر کرده در مقام صیانت از قرآن است.

استاد حوزه علمیه قم  افزود: قرآن وحی و کلام خداست گرچه برای  هدایت بشر آمده اما کلام  بشر نیست حتی یک واو کلام قرآن  از رسول گرامی نیست و جایگاه و این منبع  و حیانی در اختیار جامعه اسلامی است.

وی ادامه داد: اگر این شبهه صدق می شد که قرآن  جهان بینی یک انسان به نام رسول الله است یا  قران خوابی است که در قالب وحی رویایی  برای بشر رسیده و تفسیرش به  عهده پیامبر بوده ، اگر این مطالب را بپذیریم  از آن جایگاه اصیل  وحی، این کتاب ثابت می شود که در حد فکر بشری است و دیگر جریان مسیحیت دومی پیدا می کند و آن جریان مسیحیت اسلام ما خواهد بود.

حجت الاسلام جوادی آملی بیان کرد: این بزرگترین پاسداری از حریم وحی بود که در کتاب تفسیر تسنیم انجام شد و  جامعه ما مصونیت پیدا کرده  و مطمئن است که کلام خداست و احدی در کلام خدا دخل و تصرفی ندارد؛ این اولین رسالت تفسیری اندیشه های جوادی آملی است.

وی افزود: رسالت دیگری که در تفسیر تسنیم مشاهده می کنیم این است با قرآن باید مواجهه علمی صورت گیرد و قرآن کتاب هدایت برای همه انسان ها و هدایت ساده ترین سطح از جامعه  تاعمیق ترین لایه های جامعه  وآشنا با حکمت و عرفان، همه در کنار این قرآن در حال ارتزاق هستند.

وی با بیان اینکه  اگر ما تا دستمان از علوم، علم لغت، ادبیات،  علم کلام و فلسفه، علم حکمت و عرفان  پر نباشد بهره علمی نخواهیم برد اضافه کرد: آیت الله جوادی آملی، با همه زمینه های علمی از علم وفقه، عرفان نظری و عملی با این اندوخته ها به خدمت  قرآن رفت و قرآن را با زبان علم به جامعه جهانی معرفی کرد.

فرزند علامه جوادی آملی گفت: اگر کسی بخواهد آیات تکوینی را تفسیر کند و مباحث کلامی  و اعتقادی را تحلیل کند باید از جنبه علمی بهره ببرد بنابراین ۲  جهت در قرآن را آیت الله جوادی آملی  برجسته کردند یک جریان هدایتی  است که آیات الهی هر یک  پیام هدایت دارد و جنبه مهم دیگر مواجهه علمی  قران است.

وی رسالت اجتماعی سوم از تفسیر تسنیم را احیای عقل دانست و  افزود: عقل از اندیشه آیت الله جوادی آملی بر اساس آیات قرآنی  از حضیض ذلت به اوج عظمت رسیده است؛ عقلانیت وحیانی  مهم است که به دست آیت الله جوادی آملی   به اهتزار در آمده است آیت الله جوادی آملی در خصوص  عقل و قدرت عقل و چانه زنی عقل با خدای عالم و  قدرت احتجاج عقل با خدا در قرآن  آیاتی را بر می شمرند.

وی گفت: پیامبران  به سلاح تبشیر و سلاح انذار مجهزند لذا ما پیغمبر را فرستادیم تا زیر سوال نرویم که  عقل از ما بپرسد که ما خبر نداشتیم که بعد از مرگ چه خبر است  و شما چرا  راهنما و پیغمبر نفرستادید؟

این مدرس حوزه علمیه قم ادامه داد: از مهمترین رسالت های تفسیر تسنیم به میدان آوردن عقل است عقلی که عقل است نه وهم و نه خیال، نه هوا و هوس بلکه عقلی خالص است.

حجت الاسلام جوادی آملی خاطرنشان کرد: این عقل می تواند با خدا احتجاج کند و یکی از ارزشمند ترین ارمغان های تفسیر تسنیم  عقلانیت  است که در فضای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی به عنوان  ضرورت از آن باید استفاده  شود.

وی رسالت چهارم تفسیر تسنیم را نسبت به قرآن و عترت  و نسبت بین قرآن و روایات عنوان  کرد و افزود: کار بسیار سترگی که مرحوم علامه طباطبایی انجام دادند و نام تفسیر خود را المیزان گذاشتند بسیار پر معنا است و تمام تلاش به عنوان تفسیر المیزان قرآن و به دنبال آن تفسیر تسنیم این است که میزانی آشکار و روشن داشته باشیم که این میزان بتواند به حدی روشن باشد که هر روایتی  را دیدیم عرض به قرآن کنیم واگر قرآن  مخالفتی نداشت به عنوان سند و منبع وحیانی مورد توجه باشد.

.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha