به گزارش ایرنا حجت الاسلام عبدالکریم بهجت پور روز پنجشنبه در نخستین همایش ملی بررسی آراء و اندیشه های تفسیری آیت الله جوادی آملی در تالار خیام دانشگاه ولیعصر رفسنجان بیان کرد: علوم قرآن در اندیشه های آیت الله جوادی آملی شامل قرآن در قرآن، قرآن از منظر امام رضا(ع) و ... کتاب هایی است که ایشان به مباحث علوم قرآنی و پدیده شناسی قرآن دارد.
وی افزود: مباحثی مانند حقیقت قرآن، رسالت قرآن، اعجاز قرآن و مباحثی که هرکدام اگر به درستی فهم بشود تلقی روشنتری از این کتاب مقدس در آن صورت می گیرد، پس اگر بنا است به فهمی از قرآن دست پیدا کنیم یا در بین منابع، منبع معصوم را بگیریم یا اینکه باید انضمامی عمل کنیم در این فضا حضرت علامه طباطبایی برای حل مساله پا به میدان می گذارند و روش تفسیر قرآن به قرآن را مطرح می کنند.
وی ادامه داد: ایشان بر این باور بودند که قرآن در بین منابعی که برای تفسیرش گفته می شود نیاز به هیچ منبعی از خارج ندارد وبرای فهم مطالب و معارف قرآن ومعارفی که قرآن برای گفتنش آمده است خود بیانگر خود است این موضع علامه طباطبایی سر و صدای زیادی در محافل علمی به پا کرد.
حجت الاسلام بهجت پور خاطرنشان کرد: وی تلاش کرد تا توضیح دهد که استفاده از قرآن به خاطر رسالتی است که قرآن دارد و قرآن خودش نور است و روشنگر راه خودش است اگر قرآن را به وسیله قول صحابی و قول تابعی و حتی قول پیغمبر بخواهیم بفهمیم حجیت و ظهور قرآن از جایی دیگر گرفته شده است و اصالتی ندارد.
وی ادامه داد: آیت الله جوادی آملی شاگردی هستند که حق شاگردی را ادا کردند و این مکتب و نظریه را به خوبی برای جامعه علمی تشریح کردند؛ در اصول فلسفه آیت الله مطهری اتفاق افتاد که ایشان اندیشه فلسفی علامه را در آن دوره توضیح داد کار بزرگ علامه جوادی املی این بود که این مکتب را به خوبی تشریح کرد و نگرانی های ناشی از جهل به نگاه آیت الله طباطبایی را مرتفع کرد.
وی اضافه کرد: شما وقتی مقدمه جامع البیان طبری را ملاحظه می فرمایید می بینید اولین منبعی که به عنوان منبع به سراغش برویم قرآن است و خیلی از مفسرین اولین منبع را قرآن مطرح کرده اند اما اینکه چگونه است مستقل یا ترکیبی است در این مورد هیچ داوری وجود ندارد.
حجت الاسلام بهجت پور تصریح کرد: حضرت علامه جوادی آملی اولین مساله ای که توضیح می دهند بحث استقلال در برابر کسانی است که قرآن را در بیان نیازمند منبع دیگر می دانند؛ دلیلش این است که قرآن نور است و نور ظاهر فی نفسه است نورش را از جایی نمی گیرد قرآن برای همه چیز تبیان است و قطعا چیزی که تبیان است در روشنگری به چیزی از بیرون نیاز ندارد در قرآن اختلافی و تعارضی نیست و خودش خود را توضیح می دهد و منبعی مستقل است.
وی بیان کرد: می شود با یک منبع دیگری قرآن را فهیمد؛ قرآن، سنت و عقل ۳ آیه در کنار هم هستند و نکته مهم در بخش سنت این است وقتی موضوع سنت عاملی برای فهم قرآن قرار می دهند توضیح می دهند، اما سنت اهلیت دارد که کاشف قرآن باشد.
حجت الاسلام بهجت پور گفت: علامه جوادی آملی ۲ نکته را مد نظر دارد اینکه باید اعتبار سنت را درست کنیم و ایشان به خوبی بین عترت که عِدل قرآن است و سنت روایتی از عترت است، ربط می دهند و دوم اینکه بین سنت و روایت به مجموع قرآن ارائه شود و خود این کاشف بر این است که قرآن شناخته شود تا بتوانیم تک تک روایات را به قرآن ارجاع دهیم.
وی ادامه داد: ما سنت را به عنوان جریان مکمل قرآن می دانیم و حجیت در فهم قرآن به معنای بیان کشف است و در رابطه با کشف آیات خدا از هر سخنی می توانید استفاده کنید اما بحثی دیگر این است که قرآن مسایل را به طور اجمالی و کلی بیان کرده است بیان جزئیاتی باید صورت گیرد و این جز از مقام وحی الهی امکان تفسیر آن نیست.
مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور با اشاره به اینکه بعد از نزول قرآن بیان آیات کار پیغمبر است و تبیین قرآن به عهده پیامبر است افزود: خداوند وقتی در قران می فرماید اقیموالصلوه لذا جزییات و روش و کیفیت نماز را با وحی دیگر از سوی خدا ارائه می شود و در اینجا جز درب خانه اهل بیت کجا می توان رفت این سنت است که تنها ملازم قرآن است وتفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی المیزان ۲ است.
نظر شما