۱۵ آذر ۱۳۹۸، ۱۰:۳۴
کد خبر: 83582828
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سریلانکا از هند و چین خواست به حاکمیت این کشور احترام بگذارند

دهلی نو-ایرنا- گوتابایا راجاپاکس رییس جمهوری سریلانکا روز جمعه در حساب تویتری خود ضمن درخواست از چین و هند برای سرمایه گذاری درکشورش، از دهلی نو و پکن درخواست کرد تا به هویت و حاکمیت سریلانکا احترام بگذارند.

نشریه "کلمبو گزت" چاپ سریلانکا روز جمعه نوشت: راجاپاکس در پیام خود اعلام کرد: من از قدرت های جهانی از جمله چین و هند درخواست می کنم که با اعتماد به سریلانکا، در کشور ما سرمایه گذاری کنید. من همچنین از شما درخواست می کنم که به هویت سریلانکا به عنوان یک کشور مستقل احترام بگذارید.

این پیام رییس جمهوری سریلانکا درست چند روز پس از پایان سفر او به هند منتشر می شود. این اولین سفر خارجی گوتابایا راجاپاکس  پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سریلانکا می باشد.

از سوی دیگر راجاپاکس به دعوت دولت چین، به زودی به پکن سفر خواهد کرد.

در طول سفر راجاپکس به هند، نارندرا مودی نخست وزیر هند از وی درخواست کرد تا اصلاحات قانون اساسی سریلانکا را هرچه زودتر اجرایی کند.

با این حال رییس جمهوری سریلانکا به خبرنگاران اعلام کرد که اجرا کردن کامل اصلاحات قانون اساسی سریلانکا امکان پذیر نمی باشد.

گوتابایا راجاپاکس همچنین اعلام کرده است که قصد دارد بار دیگر در خصوص قرارداد بندر همبانتوتا با چین مذاکره کند.

هفته  گذشته هند با هدف گسترش روابط با سریلانکا،  یک خط اعتباری ۴۵۰ میلیون دلاری برای مبارزه با تروریسم و همچنین کمک اقتصادی به سریلانکا اختصاص داد.

هندوستان سریلانکا را به عنوان نزدیکترین همسایه دریایی خود و یک دوست قابل اعتماد محسوب می کند. دهلی نو  به عنوان بخشی از سیاست "اول همسایه"  خود،  همکاری های امنیتی و اقتصادی با کلمبو را در اولویت قرار داده است.

از سوی دیگر هند به دنبال مقابله با نفوذ چین در سریلانکا می باشد.

گوتانبایا راجاپاکس در زمینه روابط بین المللی سریلانکا وعده داده است که در صورت پیروزی روابط دوجانبه با چین به عنوان بزرگ ترین حامی مالی این کشور را احیا خواهد کرد.

چین در سال های اخیر به بزرگ ترین حامی مالی سریلانکا تبدیل شده است و در حال اجرای پروژه های بزرگی همچون جاده سازی، راه آهن و توسعه بنادر در این کشور است.

سال گذشته پکن بندر همبانتوتا را بر اساس یک توافق ۱.۱ میلیارد دلاری به مدت ۹۹ سال اجاره کرد.

در سال جاری دولت سریلانکا یک وام ۹۸۹ میلیون دلاری از بانک اکسیم چین جهت تکمیل پروژه بزرگ راه مرکزی که مناطق روستایی این کشور را به استان های توسعه یافته سریلانکا متصل می کند، دریافت کرد.

چین کشور سریلانکا را بخش مهمی در پروژه عظیم این کشور موسوم به طرح "یک جاده یک کمربند" می داند. بخش اعظمی از بدهی خارجی سریلانکا متعلق به چین است.

اقتصاد سریلانکا در سال 2018 بسیار ضعیف‌تر از انتظار بود و به دلیل تعطیلی دو ماهه دولت،به اقتصاد کشور ضربه‌ای مهلک وارد شد. سریلانکا هم اکنون 50 میلیارد دلار به وام دهندگان خارجی بدهکار است که این میزان حدود 77 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور است.

این کشور باید بیش از چهار میلیارد دلار از وام‌های خارجی خود را پرداخت کند که به دلیل تنش‌های سیاسی و کاهش ارزش روپیه در مقابل دلار بازپرداخت بدهی برای سریلانکا بسیار دشوار شده است. ارزش روپیه سریلانکا در سال 2018 حدود 17 درصد کاهش یافت.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha