۱۷ آذر ۱۳۹۸، ۱۰:۴۹
کد خبر: 83585360
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بارش ها برخی مدارس و راه‌ها را بست

۱۷ آذر ۱۳۹۸، ۱۰:۴۹
کد خبر: 83585360
بارش ها برخی مدارس و راه‌ها را بست

استان ها - ایرنا - افزایش دامنه بارش‌ها بویژه در نیمه غربی کشور لغزندگی جاده‌ها، انسداد برخی راه‌های روستایی و تعطیلی مدارس در برخی استان ها را رقم زد.

امروز (۱۷ آذرماه) بیشتر مناطق کشور بارندگی خواهند داشت که در ارتفاعات به صورت برف خواهد بود و در مناطق جنوبی‌تر با رگبار و رعد و برق و در بخش‌های مستعد تگرگ پیش‌بینی شده است؛ این بارش‌ها در نقاط مختلف کشور تا چهارشنبه این هفته ادامه دارد.

شدت بارش‌ها در شرق کهگیلویه و بویراحمد، بخش‌هایی از مناطق فارس، غرب چهارمحال و بختیاری، شمال شرق خوزستان، شمال بوشهر، بخش‌هایی از هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان خواهد بود و فردا در نیمه شرقی و بخش‌هایی از هرمزگان، بارش‌ها ادامه دارد البته سواحل خزر و شمال غرب نیز امروز بارش‌های پراکنده خواهند داشت، فردا اواخر وقت این سامانه بارشی از کشور خارج می‌شود. 

این بارش‌ها نه تنها راه‌های ارتباطی را لغزنده و در برخی مناطق مه‌آلود کرده، بلکه در چندین استان سبب تعطیلی مدارس شده است.

تعطیلی مدارس در برخی استان‌ها

بنا بر اعلام آموزش و پرورش همدان، به دلیل ریزش برف، برودت هوا و لغزندگی سطح معابر، تمامی دوره‌های تحصیلی در تویسرکان و قلقل رود، نهاوند و خزل، اسدآباد و جوکار در نوبت صبح امروز تعطیل شده است.

از استان لرستان نیز خبر رسید که همه مدارس شهرستان سلسله، دلفان و بخش اشترینان در شهرستان بروجرد در تمامی مقاطع تحصیلی در ۲ نوبت صبح و عصر امروز تعطیل است و ادارات نیز با ۲ ساعت تاخیر کار خود را آغاز می‌کنند.

استان مرکزی نیز شرایط مشابهی دارد به طوری که امروز فعالیت مدارس تمامی دوره‌های تحصیلی منطقه سربند شهرستان شازند در نوبت صبح با تاخیر آغاز شد.

در استان زنجان بارش برف و برودت هوا تعطیلی مدارس در همه مقاطع تحصیلی بخش مرکزی خدابنده و مقطع ابتدایی سجاسرود را در نوبت صبح امروز به دنبال داشت.

دانش آموزان همه مقاطع تحصیلی در بخش گواور، سطر و مرکزی سنقر، حمیل و بخش مرکزی اسلام‌آبادغرب در استان کرمانشاه نیز امروز تعطیل هستند.

بر اساس اعلام مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان، مدارس نوبت صبح شهرستان‌های هندیجان و ایذه و مدارس نوبت‌های صبح و عصر مناطق ذوالفقاری و شهرک دریا در آبادان به دلیل بارش شدید باران و آبگرفتگی معابر تعطیل شدند.

استان کویری کرمان نیز از بارش رحمت الهی بی نصیب نمانده به طوری که مدارس شهرستان کهنوج در تمام دوره‌های تحصیلی به دلیل بارش باران و رعد و برق شدید امروز در نوبت صبح تعطیل شدند.

همچنین در شهرستان بوشهر به‌علت شرایط نامساعد جوی و احتمال بارندگی مراکز پیش دبستانی و شیفت صبح مدرسه‌های ابتدایی تعطیل هستند و احتمال بارندگی‌های شدید در این منطقه همچنان وجود دارد به طوری که مراکز پیش دبستانی و مدارس ابتدایی نوبت صبح شهرستان‌های گناوه و دیلم در شمال استان بوشهر نیز تعطیل اعلام شده است.

در استان هرمزگان، دیگر استان گرمسیری تدام بارندگی ها سبب شده تا در نوبت صبح امروز تمامی مدارس شهری و روستایی شرق استانن شامل شهرستان های رودان، میناب، جاسک، سندرک، سیریک، بشاگرد و رودخانه به دلیل خطر آب گرفتگی و وقوع سیل تعطیل شود.

در چهارمحال و بختیاری، مدارس شهرستان‌های کوهرنگ، فارسان، بروجن، اردل و مناطق گندمان، بلداجی، لاران و میانکوه در همه مقاطع تحصیلی در نوبت صبح  تعطیل شدند و در سایر شهرستان‌ها فعالیت آموزشی با یک ساعت تاخیر فعالیت خود را آغاز کرد؛ شهرستان کوهرنگ با بارش بیش از ۱۰۰ میلیمتر باران و ۸۰ سانتی‌متر برف پربارش‌ترین نقطه کشور در ۴۸ ساعت گذشته گزارش شده است.

از استان اصفهان آموزش و پرورش مدارس همه مقاطع تحصیلی شهرستان‌های بویین میاندشت واقع در غرب استان را تعطیل کرد و فعالیت همه مدارس شهرستان فریدن نیز با یک ساعت تاخیر آغاز شد.

در آذربایجان‌غربی نیز مدارس سلماس در مقاطع ابتدایی و متوسطه دوره اول در نوبت صبح و بعدازظهر، مهاباد تمامی مقاطع در نوبت صبح، پیرانشهر تمامی مدارس در نوبت صبح، بوکان مقطع ابتدایی در نوبت صبح و بعد از ظهر، مدارس ابتدایی و متوسطه دوره اول سردشت در نوبت صبح تعطیل شد.

بنا بر اعلام آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد، تمامی مدارس مقاطع مختلف تحصیلی در شهرستان‌های بویراحمد و دنا در نوبت عصر امروز یکشنبه شده است؛ همچنین به علت بارش برف، برودت هوا و یخ زدگی مسیرها مدارس ابتدایی و پیش دبستانی نوبت صبح امروز بخش مارگون تعطیل شد.


آخرین وضعیت جاده های کشور
لغزندگی جاده‌ها و کاهش دید افقی رانندگان به دلیل مه گرفتگی از پیامدهای اجتناب ناپذیر بارش‌ها در راه‌های مواصلاتی است که لزوم تجهیز رانندگان به وسایل و تجهیزات زمستانی بویژه زنجیر چرخ در معابر کوهستانی را بیشتر می کند.

آنطور که از استان‌های مختلف خبر می‌رسد، ریزش برف موجب لغزندگی تمامی جاده‌های برون شهری استان همدان شده است؛ با این حال تمامی جاده های برون شهری باز بوده و تنها مسیر گنجنامه - تویسرکان به علت ناایمن بودن جاده، مسدود است.

بنا بر اعلام راهداری لرستان، جاده های زاغه، ازنا - الیگودرز، ازنا - شازند، سلسله، دلفان، گردنه گاماسیاب، گشور، گله بادوش، خمه و چمن سلطان الیگودرز لغزنده بوده و تردد در مسیرهای ارتباطی این استان تنها با زنجیر چرخ امکان پذیر است.
به گفته محسن ملکی رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای سلسله، راه ارتباطی ۲۳ روستای این شهرستان مسدود شده است و اکیپ های راهداری، برای بازگشایی راه ارتباطی آنها به منطقه اعزام شدهاند.

از دزفول خبر رسید که بارش سنگین برف در بخش دهدز موجب مسدود شدن مسیر دسترسی ۶ روستا شامل حاجی‌کمال، دریاس، لهبید، لنده، سر صحرا و خواجه انور شده‌است.

همچنین اداره راهداری استان مرکزی اعلام کرده که برای پیشگیری از تصادفات و گرفتار شدن رانندگان در جاده‌های استان، ۹۵۰ تن مخلوط ماسه و نمک در جاده‌های استان مرکزی پخش شده و راهداران آماده برفروبی و پاکسازی مسیرها هستند تا هیچ راه ارتباطی بسته نماند.

آخرین وضعیت راه‌های  استان زنجان حاکی از آن است که تردد خودروها در سه مسیر ارتباطی این استان به دلیل بارش برف و لغزندگی سطح جاده با استفاده از زنجیرچرخ امکانپذیر بوده به طوری که مسیر ارتباطی زنجان - طارم، زنجان - تهم و چورزق و گردنه قلی کندی در جاده زنجان - دندی، برفی و مه آلود است. آزادراه زنجان - قزوین نیز مه آلود و بارانی است.

به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه، بارش‌ها راه ۴۸ روستای استان را مسدود کرده که شامل ۱۷ محور در شهرستان های کرمانشاه، اسلام آبادغرب، گیلانغرب، دالاهو و پاوه است؛ راهداران در تلاش بری بازگشایی این مسیر هستند.

در استان البرز که یکی از استان‌های پرتردد به شمار می‌رود، بارندگی در مسیرهای ارتباطی ادامه دارد به طوری که بارش برف از محدوده دیزین تا کندوان را در برگرفته و با تردد خودروها کند شده است. رانندگان برای تردد در محورکرج - چالوس زنجیر چرخ به همراه داشته باشند.

بنا بر اعلام رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد، در جاده های ارتباطی یاسوج به شیراز، یاسوج به اقلید، یاسوج به سی سخت و همچنین یاسوج به بابامیدان تردد تنها با زنجیر چرخ امکان پذیر است؛ مسیر سی سخت به پادنا و همچنین یاسوج به سرفاریاب به دلیل بارش سنگین برف و همچنین نا ایمن بودن محور، تا اطلاع ثانوی مسدود اعلام شده و لازم است رانندگان از مسیرهای جایگزین استفاده کنند. 

شیوع آنفلوانزا علت تعطیلی برخی مدارس 

آنفلوآنزای فصلی که امسال با شدت بیشتر و زودتر مهمان کشور شده، در برخی استان‌ها تعطیلی مدارس را به دنبال داشته که از جمله می‌توان به سیستان و بلوچستان، گلستان و قزوین اشاره کرد.

در سیستان و بلوچستان با شدت گرفتن این بیماری بنا به درخواست مسئولان آموزش و پرورش و دستور استاندار از ۱۴ تا ۱۷ آذرماه تمامی مدارس مقاطع سه گانه آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان تعطیل شده است.

آموزش و پرورش و بهزیستی گلستان نیز با هدف پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوآنزا، مدارس این استان را تا نوبت عصر سه‌شنبه همین هفته - ۱۹ آذر - در تمام مقاطع تعطیل کردند.

در استان قزوین، بنا بر اعلام آموزش و پرورش استان قزوین، تمامی مقاطع تحصیلی استان امروز با هدف پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوآنزا و تامین سلامت دانش آموزان تعطیل اعلام شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha