جنگ‌ها نیز باید قاعده‌مند شوند

تهران - ایرنا - مشاور حقوقی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ ایران با تاکید بر اینکه جنگ پدیده‌ای غیرقابل انکار است و باید بتوان آن را قاعده‌مند کرد تا آثار مخرب کمتری داشته باشد، گفت: حقوق بین‌الملل بشردوستانه در تلاش است با سه اصل تفکیک، تناسب و احتیاط جنگ را قاعده‌مند کند.

سید محمد دیباجی روز یکشنبه در کارگاه آموزشی بین المللی اصول حاکم در ارتباطات بشردوستانه و آشنایی با اصول و نهضت بین المللی صلیب سرخ هلال احمر افزود: حقوق بین الملل بشردوستانه مجموعه ای از قواعدی است که از غیر نظامی ها حمایت می کند.
وی ادامه داد: این حقوق علاوه بر این، درباره استفاده از سلاح ها هم قواعدی وضع می کند.
دیباجی درباره تفاوت حقوق بین المللی بشردوستانه با حقوق بشر و داخلی هر کشور گفت: حقوق بین الملل بشردوستانه در زمان مخاصمه مسلحانه لازمالاجرا است و هیچ راهی برای توقف آن وجود ندارد اما حقوق بشر و داخلی موقعی اجرایی می شود که هنوز شرایط جنگ حاکم نشده است. 
وی با تاکید بر اینکه جنگ پدیده ای غیرقابل انکار است و باید بتوان آن را قاعده مند کرد تا آثار مخرب کمتری داشته باشد، تصریح کرد: حقوق بین الملل بشردوستانه در تلاش است تا میان ملاحظات بشردوستانه و ضرورت نظامی تعادلی برقرار کند. 
مشاور حقوقی کمیته بین الملل صلیب سرخ ایران یادآور شد: حقوق بین الملل بشردوستانه در واقع از کسانی که مشارکتی در درگیری ها ندارند و همچنین قاعده مند کردن ابزار جنگی حمایت می کند. این حقوق زمانی اعمال می شود که مخاصمات مسلحانه باشد و غیر نظامیان و اموال آنها مورد تعرض قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: نباید فراموش کرد که این حقوق از غیرنظامیانی حمایت می کند که بصورت فعال در مخاصمه مشارکت ندارند اما مورد هدف قرار می گیرند. افرادی که غیرنظامی هستند اما سلاح در دست دارند نه تنها حمایت نمی شوند بلکه بعدها در محاکم محاکمه می شوند.
به گفته دیباجی، طرفین مخاصمه هم شامل حمایت هایی می شوند؛ در صورتی که مجروح، بیمار یا دستگیر شوند یا کشتی آنان در حال غرق شدن باشد یا کسانی که سلاح را زمین گذاشته اند.
وی افزود: اشیا یا اموال غیرنظامیان هم مورد حمایت این حقوق قرار دارند. 

قواعد حقوق بین المللی بشردوستانه در رابطه با نحوه هدایت مخاصمات
مشاور حقوقی کمیته بین المللی صلیب سرخ در ایران گفت: سه اصل تفکیک شامل تفکیک قائل شدن میان نظامی و غیر نظامی، اصل تناسب یعنی استفاده نکردن از سلاح هایی که موجب رنج و درد می شود و اصل احتیاط یعنی رعایت اقدامات احتیاطی برای کاهش حداقل تلفات، از اصول و قواعد حقوق بین المللی بشردوستانه در رابطه با نحوه هدایت مخاصمات است.
وی افزود: حقوق کیفری بین المللی هم مجموعه ای از قواعدی است که سه جرم بین المللی جرایم جنگی، جرایم علیه بشریت و نسل کشی را مورد رسیدگی قرار می دهد؛ حقوقی که مطابق کنوانسیون ژنو، همه کشورها ملزم هستند حقوق خود را با این حقوق تطبیق بدهند.
دیباجی با تعریف حقوق کیفری اظهار داشت: سه نوع محاکم موردی، داخلی و دیوان بین المللی کیفری وجود دارد که به این جرایم رسیدگی می کنند. 
در کارگاه آموزشی یک روزه آموزشی اصول حاکم بر ارتباطات بشردوستانه که به همت جمعیت هلال احمر و مشارکت مستقیم کمیته بین المللی صلیب سرخ امروز یکشنبه در هتل بزرگ تهران درحال برگزاری است، مشارکت کنندگان با حقوق بین‌الملل بشردوستانه، اهمیت حقوق بین الملل بشردوستانه برای خبرنگاران، آخرین اخبار مربوط به وضعیت بشردوستانه در خاورمیانه آشنا می شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha