دفتر دوم تاریخ شفاهی نشر معاصر ایران با عنوان گفتوگو با پخشکنندگان کتابهای عمومی و دانشگاهی ضمن گفتو گو با فعالان حوزه پخش کتابهای عمومی و دانشگاهی که برخی از آنها بنیانگذاران این عرصه در ایران هستند، سعی شده تصویری کم و بیش کامل از تاریخ پیدایش و تحولات آن ارائه دهد.
در این کتاب با کاظم علمی مرکز پخش گسترش فرهنگ و مطالعات، امیر و محمدحسینزادگان مرکز پخش کتاب ققنوس، ابراهیم کریمی مرکز پخش انتشارات دوستان، حسن قربانی مرکز پخش آیلار، اردشیر هنر بخش پخش کتابهای انتشارات هنر و سیدمجتبی طالقانی مرکز پخش انتشارات سیمای دانش گفتو گو شده است. همچنین گفتو گو با محمد موتاب موزع کتاب و مسعود نبویان ویزیتور از دیگر بخشهای این کتاب است.
نیکنام حسینی پور مدیرعامل موسسهخانه کتاب در پیشگفتار این کتاب آورده است: وقتی صحبت از نشر کتاب به میان میآید ذهنها بیشتر به سمت ناشر و کم و بیش کتابفروش میرود. در این سه دهه که تمام فعالیتهای حرفهای خود را صرف کتاب و گسترش کتابخوانی کردهام این نکته اهمیت فراوانی برایم داشته است که چرخه نشر یا فرآیند تولید کتاب شامل حلقهها و عناصری است که هر یک در جای خود اهمیت دارند. مولف که حروف را اول در ذهن خود میپروراند و سپس بر صفحه، رایانه یا کاغذ مینشاند، ویراستار، حروفچین، صفحهآرا، لیتوگراف، چاپخانهدار، صحاف، بررس، قانونگزار عرصه نشر، پخشکننده کتاب، کتابفروش، کتابدار و ناشر همگی در کار انتشار کتاب نقش دارند و نمیتوان هیچ یک از آنها را نادیده گرفت.
موضوع مهم دیگر، نبود تحقیق و پژوهش در خصوص بخشهای مربوط به نشر است. متاسفانه منبع مشخص و قابل اتکایی که بتواند مبنای کار پژوهشگران قرار بگیرد وجود ندارد. به این ترتیب اگر قرار است منابعی وجود داشته باشد چه بهتر گفتههای کسانی باشد که خود در این راه فعال بودهاند و عمر را در این راه صرف کردهاند...
محمد هاشم اکبریانی در مقدمه این کتاب نوشته است: با شروع فعالیت پخشکنندگان کتاب، شکلهای مختلفی از پخش به وجود آمد. مهمترین و رایجترین آن، موسسههایی بودند که حرفه خود را توزیع کتاب قرار دادند. آنها حلقه واسطی بودند میان ناشر و کتابفروش. علاوه بر موسسهها، افراد به صورت فردی و البته در سطحی بسیار کوچکتر به تنهایی از کتابفروشان سفارش میگرفتند و کتابهای مورد نظر را از طریق ناشران به کتابفروشیها میرساندند. در این روش فرد، کار یک موسسه را انجام میداد. شکل دیگر این بود که ناشران خود اقدام به توزیع کتابهایشان نمایند که در این صورت یک ناشر با تعداد قابل توجهی کتابفروش در ارتباط خواهد بود تا بتواند کتاب خود را به فروش برساند.
با گذشت زمان و عرضه تعداد زیاد کتاب در حوزههای مختلف، کار پخش هم تخصصیتر شد. موسسههایی تاسیس شدند که مثلا صرفا به توزیع کتابهای مهندسی رو آوردند، برخی کتابهای عمومی را توزیع میکردند و عدهای به پخش کتابهای دانشگاهی پرداختند. به عبارت دیگر، حرفه توزیع کتاب، دیگر نمیتوانست در قالبهای گذشته ادامه حیات دهد...
دفتر اول تاریخ شفاهی نشر معاصر ایران با عنوان ویرایش؛ گفت و گو با ویراستاران چندی پیش از سوی موسسه خانه کتاب راهی بازار نشر شده بود.
دفتر دوم تاریخ شفاهی نشر معاصر ایران با عنوان گفتوگو با پخشکنندگان کتابهای عمومی و دانشگاهی تهیه و تنظیم محمدهاشم اکبریانی با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۴۵هزار تومان منتشر شد.
نظر شما