چشم امید هر دو جریان سیاسی کشور به خروجی شورای نگهبان

تهران-ایرنا- با عبور از مرحله ثبت‌نام کاندیداها برای ورود به یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، جریان‌های سیاسی منتظر نتیجه تعیین صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان هستند. در این میان اصلاح‌طلبان امیدوار به سهل‌گیری در نحوه اجرای این روند و اصولگرایان امیدوار به تنگ‌تر شدن خروجی این نهاد نظارتی هستند.

به گزارش گروه نشریات خبری ایرنا؛ در فضایی که هر روز رقابتی‌تر می‌شود، گمانه‌زنی‌ها درباره انتخابات جدی‌تر شده و تحلیلگران و ناظران در پیش‌بینی ترکیب مجلس بعدی گامی به پیش برمی‌دارند.

بررسی تحلیل‌های فعالان سیاسی و رسانه‌ای کشور نشان می‌دهد در حالی که اصلاح‌طلبان طبق روال هر دوره انتخابات، باید منتظر باشند تا احراز صلاحیت‌ها انجام گیرد و پس از آن به امور انتخاباتی خود بپردازند، اصولگرایان با خیالی آسوده‌تر از تایید صلاحیت نامزدهای خود با چینش و برنامه‌ریزی مشخص‌تری پا به این میدان رقابتی گذاشته‌اند.

به طوری که روزنامه کیهان امیدوارانه از خانه‌تکانی و آغاز تغییر در مجلس می‌نویسد و کاندیدای پروازی پایداری‌ها در قم از هم‌اکنون وعده انتخاباتی می‌دهد که در مجلس آتی طرح افزایش قیمت بنزین -که مورد تایید مسئولان عالی‌رتبه نظام و شخص رهبری می‌باشد- را تغییر خواهند داد.

این در حالی است که بنا به توصیه برخی از چهره‌های معتدل این جریان، اصولگرایان اصلا خیالشان راحت نباشد و باید نگران باشند که بعضی از رفتارها، ادبیات و مسائل دیگر باعث ریزش رای آن‌ها شود.

به نظر می‌رسد این هشدار بر اساس تجارب انتخابات پیشین بوده است به طوری که اصلاح‌طلبان نیز معتقدند تلاش برای ممانعت از حضور افراطیون در انتخابات مجلس یکی از انگیزه‌های اصلی مردم برای حضور در پای صندوق‌های رأی است و در سال‌های گذشته بارها مردم برای دفع خطرات تندرویان در انتخابات شرکت کرده‌اند.

اردوگاه اصلاح‌طلبان

حسین انصاری راد در گفت و گو با روزنامه آرمان ملی: اگر شورای نگهبان سعه صدر بیشتری از خود نشان بدهد و رد صلاحیت‌های گذشته را کنار بگذارد احتمال اینکه مشارکت مردم در انتخابات افزایش پیدا کند وجود خواهد داشت.آسیب‌شناسی، موانع و راهبردها

حسین انصاری راد، رئیس کمیسیون اصل نود مجلس ششم در گفت‌وگو با روزنامه آرمان ملی اظهار داشت: اعتراضات در انتخابات آینده تاثیرگذار خواهد بود و احتمال کاهش مشارکت وجود دارد. با این وجود رویکرد شورای نگهبان در این زمینه تعیین‌کننده خواهد بود و اگر شورای نگهبان سعه صدر بیشتری از خود نشان بدهد و ردصلاحیت‌های گذشته را کنار بگذارد احتمال اینکه مشارکت مردم در انتخابات افزایش پیدا کند وجود خواهد داشت.

وی در ادامه افزود: معتقدم جریان اصلاحات باید با تمام قوا در انتخابات حضور پیدا کند و منتظر عملکرد شورای نگهبان باقی بماند. اگر شورای نگهبان چهره‌های اصلاح‌طلب را ردصلاحیت کند تکلیف مشخص می‌شود و وارد مرحله‌ای می‌شوند که باید کنش سیاسی جدیدی را آغاز کنند. نکته دیگر اینکه اصلاح‌طلبانی که در انتخابات حضور پیدا می‌کنند باید با شعارهای اصلاح‌طلبی حضور پیدا کنند و هنگامی که وارد مجلس شدند باید به آرمان‌های جریان اصلاحات وفادار باقی بمانند...کیفیت حضور اصلاح‌طلبان در مجلس دارای اهمیت زیادی است. به همین دلیل نیز جریان اصلاحات باید برای دوران پس از انتخابات و چگونگی حضور در مجلس و نمایندگی مطالبات مردم از امروز برنامه‌ریزی کند.

غلامرضا انصاری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در یادداشتی در روزنامه آرمان ملی توصیه می‌کند: اصلاح‌طلبانی که بر این باور هستند راه نجات کشور از صندوق رای حاصل می‌شود باید آنها نیز حضور پررنگ‌تری از خود نشان می‌دادند. امید است دولت و شورای نگهبان در این شرایط اجازه حضور حداکثری کاندیداها را بدهند. این انتخابات و تشکیل یک مجلس کارآمد می‌تواند به مردم امید و اعتماد را بازگرداند. باید اجازه بدهیم گزینش واقعی را مردم انجام دهند. در طول چهل سال گذشته شاهد بوده‌ایم هر وقت فضا بازتر بوده و مردم نقش اصلی را ایفا کرده‌اند، انتخاباتی پرشورتر و بهتر برگزار شده است.

پروانه مافی، عضو هیأت رئیسه کمیسیون داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با روزنامه آرمان ملی اظهار داشت: اگر بخواهیم منطقی به موضوع نگاه کنیم، باید اذعان داشت که به احتمال زیاد مشارکت در انتخابات کاهش خواهد یافت. با این وجود نگاهی به حضور گسترده اشخاص برای ثبت نام در انتخابات مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد که امکان دارد معادلات در مدت باقی مانده تغییر کند و بر خلاف پیش‌بینی‌های موجود مشارکت کاهش چندانی نداشته باشد. انتخابات در ایران چندان قابل پیش‌بینی نیست؛ اتفاقات و حوادثی که در روزهای منتهی به انتخابات حادث می‌شود تعیین کننده است و این حوادث بر تمام جوانب انتخابات از جمله مشارکت می‌تواند تأثیر گذار باشد.

به اعتقاد وی با نزدیک شدن به انتخابات و افزایش فعالیت‌های گروه‌های تندرو در جریان رقیب این موضوع می‌تواند آمار مشارکت را بالا ببرد؛ زیرا مردم ایران به شدت نسبت به گروه‌های افراطی حساسیت دارند و نمی‌خواهند جریان‌های افراطی بر سر کار باشند. تفاوتی هم نمی‌کند که این افراطیون متعلق به چه گروه و دسته‌ای باشند. از هر گروهی که باشند مورد استقبال مردم نخواهند بود و هراس مردم از آنها سبب خواهد شد آمار مشارکت افزایش یابد. تجربه نشان داده که تلاش برای ممانعت از حضور افراطیون در انتخابات مجلس یکی از انگیزه‌های اصلی مردم برای حضور در پای صندوق‌های رأی است و در سال‌های گذشته بارها مردم برای دفع خطرات این جریان‌های تندرو در انتخابات شرکت کرده‌اند.

به نوشته روزنامه اعتماد اشرف‌ بروجردی، کنشگر سیاسی اصلاح‌طلب می‌گوید: ایران روزهای دشوار و پرچالشی را سپری می‌کند. به همین دلیل ضرورت برگزاری انتخابات با رای بالا بیشتر از همیشه احساس می‌شود. بنابراین حاکمیت وظیفه دارد کاری کند تا مردم به رای دادن ترغیب شوند. البته لازمه اینکه مردم پای صندوق‌های رای حاضر شوند این است که آنها حس کنند رقابت، رقابتی داغ است و همه گروه‌های سیاسی مشارکتی جدی و البته برابر با هم دارند. در واقع اگر شورای نگهبان مانع این فضا باشد، مشکل بتوانیم افکار عمومی را راضی به رای دادن کنیم.

عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی در گفت وگو با تارنمای نامه نیوز درباره رقابت جریان‌های سیاسی کشور در انتخابات می‌گوید: در مجموع رقیب اصلاح طلبان، اصولگراها نیستند. رقیب اصلاح‌طلبان، مردم هستند که فعلا اصلاح‌طلبان باید ماموریت ناشدنی جذب مردم را کلید بزنند که اگر موفق نشدند طبعا در نقطه مقابل اصولگراها یک رأیی می آورند و به مجلس راه پیدا می کنند، در واقع خیلی اتفاق خاصی برای اصولگراها نمی افتد.

وی در پاسخ به این که اگر ۲ یا چند فهرست از اردوگاه اصولگرایان بیرون آید، این مسئله چقدر می تواند اصلاح طلبان را به گرفتن نتیجه از انتخابات مجلس امیدوار کند؟ افزود: وضعیت کلی اصلاح‌طلبان در انتخابات ربطی به بیرون آمدن ۲، ۳ یا چند فهرست از جناح اصولگرا ندارد. اصلاح‌طلبان باید بتوانند بازی درستی را شکل دهند و مردم را ترغیب به حمایت از خود کنند... نگاه اصلی اصلاح‌طلبان به اصولگراها نیست. اینکه اصولگراها یک لیست داشته باشند یا ۱۰ لیست خیلی ربطی به اصلاح‌طلبان ندارد. معمولا اگر اصولگراها یک لیست داشته باشند شاید برای اصلاح‌طلبان بهتر هم باشد چون یک رقابتی بین دو جناح شکل می‌گیرد.

مرتضی مبلغ، معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا یادآور شد: مساله اصلی این است که حاکمیت و بخشی از این حاکمیت که شورای نگهبان است در این سیاست‌های انقباضی و نادرست تجدید نظر کند و اجازه دهد یک فضای رقابتی به معنای واقعی در انتخابات شکل بگیرد و یک انتخابات آزاد و در تراز قانون اساسی رقم بخورد. اگر چنین شرایطی فراهم شد محصولش هرچه باشد مبارک است. به دلیل همان سیاست‌های انقباضی خیلی‌ها به صحنه نیامدند و درنتیجه شکل‌گیری یک رقابت واقعی بسیار سخت است چراکه آن‌هایی که باید دراین رقابت حضور داشته باشند حضور ندارند و تعداد اندکی حضور دارند.

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که با توجه به حوادث اخیر و بسیاری از حوادثی دیگر و همچنین باتوجه به هشدارهای مستمری که دلسوزان و صاحب‌نظران کشور به دستگاه‌های مختلف حاکمیتی می‌دهند مبنی بر اینکه باید در برخی از این سیاست‌هایی که محصولش همین مشکلات عدیده‌ای است که مشاهده می‌کنیم تجدید نظر شود، حال اگر چنین اتفاقی رخ دهد و در بحث انتخابات، تایید و رد صلاحیت‌ها و فضای بانشاط انتخاباتی حرکت‌های موثری اتفاق بیافتد که مردم باور کنند تغییرات و تجدیدنظرهایی در حال وقوع است، فکر می‌کنم می‌توانیم به یک فضای بانشاط انتخاباتی و رقابتی انتخاباتی دست یابیم که این سرمایه بسیار خوبی برای کشور و نظام است که انشاالله به بازگشت اعتماد عمومی هم کمک می‌کند و وضعیت انتخابات هم بهتر و نتایج آن هم در مجلس آینده نتایج موثر و مفیدی خواهد بود. امیدوارم چنین اتفاقی بیافتد.

شهاب‌الدین بیقدار، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا تاکید کرد: شورای نگهبان باید صلاحیت کاندیداها را منصفانه و با دقت بررسی کند. اگر شورای نگهبان برخورد خوبی در بررسی صلاحیت کاندیداها داشته باشد قطعا مردم جامعه نیز مشارکت بالاتری در انتخابات خواهد داشت.

تقی آزاد ارمکی، جامعه شناس و استاد دانشگاه در خصوص طرح سرا به تارنمای خبرآنلاین گفت: سرا مدیریتش کلاسیک است و مکانیزم‌هایش هم کلاسیک است و خیلی می‌خواهند بروکراتیک، کُنشگر سیاسی را ابداع و خلق بکنند و اگر در این فرایند کسی واردش نشد و بالا نیامد، نمی‌تواند بیاید. در صورتی که باید بازی شکل بگیرد تا بازیکن خوب از آن در بیاید، نه اینکه شما ثبت‌نام کنی و بر اساس قواعد بازیکن انتخاب کنی...اصلاح طلبی دارد یک کار غلط استراتژیک می‌کند و آن این است که دقیقا بازی را در خودشان راه انداخته و می‌خواهد به آن شکل دموکراتیک بدهد. در صورتی که بازی باید شکل می‌گرفت، می‌آمدید و آن کسی که بهتر می‌توانست گُل بزند را در لحظه آخر به عنوان فوتبالیست برتر می‌گذاشتید، همچنین لازم است که داوران هم بی‌طرف باشند نه داوری که از الان می‌گوید یک عده نباید بیایند و یک عده بیایند، و عده‌ای هم واقعا نیایند...الان بازی اصولگرایی شکل گرفته است و دارند بازی می‌کنند؛ بخش اعظم جامعه دارند بازی می‌کنند و حوادث هم کمک کننده اصولگرایان است، ماجراها دارند کمک می‌کنند تا اصولگرایان بیشتر از پایین به بالا بیایند.

به نوشته روزنامه اعتماد، شورای نگهبان و معیارهای نه‌چندان روشن ۶ فقیه و ۶ حقوقدان این شورا برای احراز یا رد صلاحیت نامزدهای شرکت در یازدهمین دوره انتخابات مجلس تنها مشکل اصلاح‌طلبان محسوب نمی‌شود، این جریان سیاسی که همواره با کاهش مشارکت در انتخابات آسیب‌های بسیاری متحمل شده، این‌بار و درشرایطی باید تا ۲ ماه و ۱۴ روز آینده خود را برای رقابت با اصولگرایان و طیفی که بر خود نام مستقلین گذاشته، آماده کنند که گفته‌های کارشناسان و اهل فن، خبر از کاهش میل جامعه به شرکت در انتخابات باتوجه به نابسامانی‌های اوضاع اقتصادی کشور و البته، حوادث پس از افزایش قیمت بنزین با تصمیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی دارد.

در بخشی از یادداشتی که تارنمای عصر ایران منتشر کرده، آمده است: تا قبل از این، دغدغه اصلاح‌طلبان، رد صلاحیت‌ها بود. به نظر می‌رسد هر چند که این دغدغه همچنان باقی است اما اصلاح‌طلبان واقعی - و نه دکوری - این بار دغدغه مهم‌تری نیز داشتند و آن، تنزل بی‌سابقه جایگاه مجلس است. واقعیت این است که نه فقط اصلاح‌طلبان شناخته شده که بسیاری از شخصیت‌های فرهیخته، استادان دانشگاه، مدیران توانمند بخش خصوصی، افراد دغدغه‌مند و ... به این دلیل در انتخابات کاندیدا نمی‌شوند که بر این باورند که مجلس در تصمیم‌گیری‌های کلان و سرنوشت‌ساز کشور عملاً کنار گذاشته شده است.

رصد جریان مقابل

روزنامه آرمان ملی در مطلبی می‌نویسد: هر چند که همواره اختیارات انتخاباتی این شهر در دست اصولگرایان بوده، اما گویا این بار در فاصله دو ماه و نیم مانده به انتخابات مجلس یازدهم جبهه پایداری گوی سبقت را از اصولگرایان ربوده و هر ۳ کاندیدای خود را برای رقابت فرستاده است. با این حال لزوم گزارش عملکرد نمایندگان فعلی از یک سو و عدم شناخت نامزد پروازی جدید آنها از سوی دیگر باعث شده تا مردم قم و دست اندرکاران این شهر با دقت و وسواس بیشتری به رصد اوضاع و احوال انتخابات در این شهر بپردازند و به نماینده‌هایی رای دهند که صرفا به فکر آبادانی، توسعه و تحقق مطالبات مردم در حوزه انتخابیه خود باشند نه نمایندگانی با داشتن هوای دیگر در سر که کاندیداتوری از قم را پله‌ای برای حضور در مجلس در راستای اهداف و منویات خود کنند.

هر کس کوچکترین شناختی از مردم قم داشته باشد می‌داند که مردم این شهر نماینده‌ای می‌خواهند از جنس خودشان که قم، محله‌ها و مشکلاتش را بشناسد. در آن زندگی کرده باشد و بتواند راهکار عملیاتی برای حل مشکلات آن ارائه دهد. نه اینکه یک جریان سیاسی بخواهد برای اینکه نماینده متبوع خود را وارد مجلس کند حقوق مردم قم را نادیده بگیرد و نماینده‌ای پروازی به این شهر تحمیل کند. حجت‌الاسلام ذوالنوری تاحدودی و احمد امیرآبادی فراهانی از ساکنان قم هستند و مردم آنها را می‌شناسند، اما نامزد سوم که اغلب کاندیدای تهران بوده و به عللی از قم نامزد شده، قصه جداگانه‌ای داشته و اصولا از قم بجز شهری مذهبی، پایگاه روحانیت و جهان اسلام شناخت دیگری ندارد.

روزنامه شرق در گزارشی با تیتر ثبت‌نام وی‌آی‌پی؛ به نحوه ثبت نام قالیباف و حواشی آن پرداخت و نوشت: کلیدواژه چهاردرصدی‌ها را در انتخابات ۹۶ باب کرد و مقصودش این بود که قدرت، ثروت و امتیازات در اختیار چهار درصد افراد است و ۹۶ درصد دیگر محروم هستند. حالا رفتار خودش در حاشیه ثبت‌نام در انتخابات مجلس و حمایت‌های خاصه صورت‌گرفته از او به‌گونه‌ای بوده که هشتگ چهاردرصدی‌ها در شبکه‌های مجازی به خودش بازگشته است. قالیباف دقیقه ۹۰ بدون معطلی در صف ثبت‌نام به‌صورت وی‌آی‌پی آمد و پشت کانتر ثبت‌نام قرار گرفت. حتی گفته می‌شود اتومبیل حامل او هم وارد پارکینگ شده و شهردار سابق از دری دیگر وارد شده است. صداوسیما هم این حضور را به‌صورت ویژه پوشش داد.

اردوگاه اصولگرایان

محمدرضا باهنر در گفت و گو  با خبرگزاری دانشجو : اصولگراها اصلا خیالشان راحت نباشد یعنی برای انتخابات همیشه باید در حالت خوف و رجا باشیم از یک طرف امیدوار به رای آوری و از یک جهت نگران که نکند بعضی از رفتارها، ادبیات ما و مسائل دیگر باعث شود رای‌مان ریزش کند؛ لزوما پشت کردن توده مردم از اصلاح طلبی روی کردن به اصولگرایی نیست.

توصیه‌ها، برنامه‌ها و وعده‌های انتخاباتی

محمد رضا باهنر، نماینده چندین دوره مجلس، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین و رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در گفت وگوی تفصیلی با خبرگزاری دانشجو با تاکید بر این که دربحث ورود نیروهای جوان به مجلس نباید افراط و تفریط باشد، توصیه کرد: مجلس جای تجربه کردن نیست؛ فردی که به مجلس می‌رود باید منافع ملی و مسائل حاکمیتی را بفهمد؛ آنچه الان جایش خالی است حزب است؛ حزب جامعی که بتواند کادرسازی کند؛ نیروها را پرورش دهد؛ سطح‌شان را بالا بیاورد...

این چهره اصولگرا به هم جناحی های خود توصیه می کند: اصلا خیالشان راحت نباشد یعنی برای انتخابات همیشه باید در حالت خوف و رجا باشیم از یک طرف امیدوار به رای آوری و از یک جهت نگران که نکند بعضی از رفتارها، ادبیات ما و مسائل دیگر باعث شود رای‌مان ریزش کند؛ لزوما پشت کردن توده مردم از اصلاح طلبی روی کردن به اصولگرایی نیست؛ اصولگرایان باید تلاش کنند؛ فعال باشند؛ ادبیاتشان را اصلاح کنند و چهره‌هایی را معرفی کنند که مقبول جامعه باشد؛ این‌ها شرایط پیروزی است؛ اما من هم از نظر تحلیلی امیدوارم اصولگرایان در مجلس یازدهم نقش پررنگ‌تر و جدی‌تری داشته باشند اما این امید نباید باعث خاطرجمعی شود.

فاطمه رهبر، نماینده ادوار مجلس و عضو شورای ائتلاف، که در این دوره انتخابات مجلس اعلام کاندیداتوری کرده است، در گفت وگویی با تارنمای خبرآنلاین، درباره احتمال به وحدت نرسیدن شورای ائتلاف با جبهه پایداری تصریح کرد: شورای ائتلاف گفت و گوهایی با پایداری‌ها انجام داده و بازهم در حال رایزنی است تا وحدت در نتیجه حاصل شود. امیدواری‌هایی هم وجود دارد. تلاش‌مان این است که در نهایت یک لیست از درون جریان اصولگرا بیرون بیاید. وحدت و رسیدن به یک لیست رمز پیروزی در انتخابات است. نباید با دادن چند لیست آرا شکسته شوند.

علیرضا زاکانی، نامزد انتخاباتی پایداری ها در نشستی در محل خبرگزاری فارس با بیان اینکه مجلس فعلی اگر همت کند باید در طرح بنزینی دولت تغییر ایجاد کند و این سرمایه خدادادی را عادلانه تقسیم کند، وعده داد: درغیر این‌صورت، قطعاً مجلس آینده طرح دقیقی خواهد داد و این رویه غلط را پایان خواهد داد. رویه‌ای که بیشتر کسانی مورد توجه هستند که هم برخوردار هستند هم مورد توجه دولت هستند.

دیده‌بانی از جبهه رقیب

روزنامه کیهان در گزارشی از مرحله ثبت‌نام مجلس یازدهم آورده است: نوع ورود مدعیان اصلاحات به انتخابات مجلس دهم قابل تأمل است؛ آنها از یک سو سعی کردند وانمود کنند که مایل به ثبت‌نام در انتخابات نیستند اما در انتخابات به طور خیلی جدی شرکت کردند. از سوی دیگر برخی چهره‌های اصلاح‌طلب در حالی در انتخابات شرکت کردند که تا چند روز قبل از آن می‌گفتند این مجلس در رأس امور نیست و اساساً کارکردی ندارد!

روزنامه جوان در گزارشی با اشاره به تعداد ثبت نام کنندگان می‌نویسد: این ازدحام در ثبت‌نام نه نشانه شور انتخابات است و نه مؤلفه‌ای بر اثبات تکلیف‌گرایی و به ویژه وقتی گفته می‌شود حداقل نیمی از جمعیت ثبت‌نامی شرایط نمایندگی را ندارند و صلاحیت‌شان رد می‌شود، نشانه‌ای بر ضعف قانونی در روند برگزاری انتخابات است.

این روزنامه در ادامه مدعی می شود: مخالفان نظارت قانونی شورای نگهبان و به طور خاص جریان اصلاح‌طلب تلاش می‌کند تعداد ثبت‌نامی‌ها را خصوصاً با وارد کردن چهره‌هایی که به دلایل روشن یقین به ردصلاحیت آن‌ها دارد، بالا ببرد تا تعداد ردصلاحیت‌ها بالا برود و بتوانند علیه نظارت استصوابی موج‌سازی رسانه‌ای انجام دهند.

تارنمای رجانیوز درباره اصلاح‌طلبان نوشته است: حالا که مردم از آنها دست کشیده اند ترجیح دادند تا کمتر سروصدای انتخاباتی به پا کنند و آهسته زمین را واگذار کنند، بدون یک کلمه عذرخواهی! برخی تحرکات کم جان اصلاح‌طلبان را به معنی پذیرش زودهنگام شکست انتخاباتی عنوان می‌کنند. این واگذاری زودرس میدان انتخابات البته با کارنامه افتضاح سال‌های اخیر اصلاح‌طلبان بی‌ارتباط نیست.

تارنمای مشرق‌نیوز نیز درباره انتخابات پیش رو و رویکرد اصلاح‌طلبان می‌نویسد: انتخاباتی که قرار است چپ‌ها با تئوری تحریم خاموش به استقبال آن بروند و اینطور وانمود کنند که از آنجا که شورای نگهبان چهره‌های پرونده‌دار ما را تأیید صلاحیت نکرده پس حاکمیت قصد تک‌صدایی دارد و نمی‌خواهد ما در مجلس باشیم! این استدلال ضعیف اما در مقابل این پرسش معقول قرار دارد که چرا چهره‌های پاک و بدون پرونده معرفی نمی‌کنید!؟ پرسشی که البته اصلاح‌طلبان مثل خیلی از پرسش‌های فراوان پیرامون خود پاسخی به آن نمی‌دهند...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha