به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، این مطلب را دکتر هادی خانیکی در دومین پیش نشست دومین همایش ملی «تعامل نظام دانشگاهی و فضای اجتماعی؛ راهبردها و چالش ها» که با عنوان «نقش دانشگاهیان در آگاهی اجتماعی برای مقابله با بلایای طبیعی» برگزار شد، عنوان کرد.
وی در ادامه این پیش نشست افزود: از تجربیات جدید در این حوزه میتوان به استفاده از ظرفیت دانشگاهها در تهیه گزارش پلاسکو و تشکیل هیأت ویژه گزارش ملی سیلابها اشاره کرد. اگر بتوانیم مسئولیت مشترک برای دانشگاهها تعریف کنیم، میتوانیم عنوان مسئولیت اجتماعی را خرد و جزئی کرده و انتظار خلق فرصتهای جدید از دانشگاهها داشته باشیم.
خانیکی با تاکید بر اینکه فکرهای بزرگ با همین کارهای کوچک به نتیجه میرسد، گفت: دومین همایش ملی «تعامل نظام دانشگاهی و فضای اجتماعی؛ راهبردها و چالش ها» میتواند زمینهساز خلق همین فرصتهای جدید باشد.
دانشگاه های نسل چهارم با دانشگاه نسل اول، دوم و سوم متفاوت است
استادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران نیز در این نشست با اشاره به بحث دانشگاه نسل چهارم تاکید کرد: این دانشگاه تفاوت چشمگیری با دانشگاههای نسل اول، دوم و سوم دارد که مهمترین تفاوت در نقش این دانشگاه است.
به دکتر عباس قنبری باغستان، تولید اهداف استراتژیک و ایفای نقش موتور در توسعه پایدار جامعه، نقش محوری دانشگاههای نسل چهارم محسوب میشود.
وی افزود: توسعه پایدار مفهوم جدیدی بوده و دارای سه مؤلفه توسعه اقتصادی، توسعه اجتماعی و توسعه زیست محیطی است که دو مؤلفه، بحثهای اجتماعی محسوب میشوند و دانشگاه باید در این مؤلفهها نقش داشته باشد.
دکتر قنبری باغستان ادامه داد: با ظهور دانشگاه نسل چهارم، با بحث نقش اجتماعی دانشگاهها مواجه هستیم.
استادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با بیان اینکه نقش اجتماعی دانشگاهها ریشه در مسئولیتپذیری اجتماعی سازمان دارد، از بحث مسئولیت اجتماعی دانشگاهها به عنوان مأموریت سوم یاد کرد.
علم در یک جامعه بسته ایزوله می شود
همچنین عضو هیأت علمی پژوهشگاه بینالمللی زلزلهشناسی و مهندسی زلزله در دومین پیش نشست دومین همایش تعامل نظام دانشگاهی و فضای اجتماعی به موضوع اهمیت دسترسی مردم به اطلاعات علمی اشاره کرد و گفت: از این طریق، مردم میتوانند واقعیت را درک کرده و تصویر واقعی از وضع موجود داشته باشند.
دکتر مهدی زارع افزود: علم در یک جامعه بسته، فوق محرمانه، ایزوله و مخصوص یک گروه خاص است؛ درحالیکه در یک جامعه باز (ویژگی دنیای مدرن)، علم به درد همه مردم میخورد و همه باید در آن مشارکت داشته باشند.
وی گفت: اما باید به این نکته توجه داشت که مشارکت دانشگاهیان در فضای عمومی اجتماعی، همراه با تغییر فناوری در حال تغییر است؛ تغییراتی در دنیا در حال روی دادن است و توقعی در جامعه ایجاد شده و اگر دانشگاهیان با این توقعات درست برخورد نکنند، بدبینی نسبت به دانشگاهیان در بین جامعه تعمیق پیدا میکند.
دومین پیش نشست دومین همایش «تعامل نظام دانشگاهی و فضای اجتماعی؛ راهبردها و چالش ها» با عنوان «نقش دانشگاهیان در آگاهی اجتماعی برای مقابله با بلایای طبیعی» روز شنبه ۲۳ آذر ماه در سالن دکتر قانعی راد مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور برگزار شد.
دومین همایش ملی «تعامل نظام دانشگاهی و فضای اجتماعی؛ راهبردها و چالشها» اردیبهشت سال ۱۳۹۹ برگزار خواهد شد.
نظر شما