‌افزایش ۱۳ درصدی مسافران مترو پس از سهمیه‌بندی بنزین

تهران- ایرنا- شهردار تهران با اشاره به ‌افزایش ۱۳ درصدی مسافران مترو پس از سهمیه‌بندی بنزین، گفت: حدود دو هزار واگن مترو کم داریم تا بتوانیم فاصله مسافرگیری در خطوط تاسیس شده را به ۲.۵ دقیقه برسانیم.

«پیروز حناچی» امروز (سه‌شنبه) در نهمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی تهران گفت: تهران شهری است که از پایتخت شدن آن بیش از ۲۲۰ سال می‌گذرد. مساحت ۲۲ منطقه شهرداری حدود ۷۰۰ کیلومتر مربع است که حدود هشت میلیون و ۶۰۰ نفر سکنه ثابت دارد.
وی ادامه داد: از نگاه مردم در شهریور ۹۶، آلودگی هوا و ترافیک دو موضوع اصلی شهر تهران بعد از مسائل اقتصادی به شمار می‌رود.  
حناچی با اشاره به افزایش نرخ بنزین گفت: پیش از این در حوزه حمل و نقل عمومی با بحران مواجه بودیم و در تهران ۱۶ درصد بار حمل و نقل را مترو به دوش می‌کشید؛ اما با افزایش نرخ بنزین بیش از ۱۳ درصد به این بار اضافه شده که نارضایتی‌هایی بوجود آورده است.
شهردار تهران با بیان اینکه زیرساخت‌های کنونی مترو وضعیت خوبی دارد، افزود: زیرساخت‌ها فراهم است اما برای تامین واگن‌های مترو با مشکل مواجه هستیم و اکنون حدود دو هزار واگن مترو کم داریم تا بتوانیم خطوط تاسیس شده را به سر خط ۲.۵ دقیقه برسانیم.  
به گفته حناچی، دو سوم این واگن‌ها در داخل تولید شده، اما مشکلات منابع مالی و ارز باعث شده وقفه‌ای برای در اختیار قرار گرفتن واگن‌های تهران ایجاد شود.
وی تصریح کرد: در این مدت تلاش کردیم که منابع مترو را از طریق اوراق مشارکت و منابع دیگر تامین کنیم، اما شرایط اقتصادی کشور تاثیرش را بر حوزه حمل و نقل نشان داده است.
حناچی گفت: همیشه نگرانی درباره وضعیت آلودگی وجود دارد. برای کنترل ذرات معلق، علاوه بر کاهش آلاینده‌ها باید از تمرکز جلوگیری کنیم.
وی تصریح کرد: تاکنون مدیریت کلان شهر تهران به گونه‌ای بوده که به تمرکز دامن زده، چنانچه بیش از ۷۵ بودجه شهرداری تهران به طور مستقیم به ساخت‌وساز وابسته بوده است.  
شهردار تهران با بیان اینکه می‌خواهیم وابستگی شهرداری به منابع ساخت‌وساز را به ۵۰ درصد برسانیم، افزود: برای این منظور باید منابع جایگزین داشته باشیم و به همین دلیل لایحه منابع مالی پایدار برای شهرداری بعد از ۳۰ سال در حال نهایی شدن است.

نقش‌آفرینی ۱۴ دستگاه در ایجاد آلودگی هوا 
حناچی در بخشی دیگر از سخنانش با بیان اینکه ۱۴ دستگاه در ایجاد آلودگی هوا سهم دارند، گفت: سازمان ملی استاندارد و وزارت نفت در این راستا نقش پررنگی دارند، چرا که سوخت مصرفی را باید مطابق استاندارد تولید کنند و محیط‌زیست و صنایع نیز در این ترکیب نقش مؤثری به عهده دارند.
وی با اشاره به میزان میزان آلاینده‌ها بیان کرد: هیچ‌گاه سطح آلایندگی در تهران به صفر نمی‌رسد، اما می‌توان آن را کاهش داد. همچنین باید توجه داشت ۱۰ درصد آلودگی تهران به صورت مستقیم مرتبط با موتورهای کاربراتوری و ۴۰ درصد مربوط به خودروهای تک‌سرنشین است.

انتقاد حناچی از دو طبقه بودن پل صدر
شهردار تهران با انتقاد از سازه دو طبقه پل صدر اظهار کرد: اجرای پل طبقاتی صدر در وسط شهر تهران، به لحاظ فنی و مهندسی کار پیچیده‌ای است؛ اما هیچ سندی وجود ندارد که ثابت کند چرا این اتوبان باید دو طبقه باشد.
حناچی تصریح کرد: سوال اینجاست که دوطبقه بودن پل صدر، چه امکانی را به شهر تهران اضافه می‌کند؟ آیا بهتر نبود که به جای دوطبقه کردن، دو خط مترو را به این منطقه اضافه می‌کردیم؟

اسکوتر و دوچرخه‌های برقی به شهر می‌آیند
وی با بیان اینکه ورود اسکوتر و دوچرخه‌های برقی به شهر تهران در دستور کار قرار دارد، افزود: دوچرخه‌های طرح بیدود به دلیل برخی هزینه‌های مترتب بر پیمانکار، متوقف شده‌اند و آن‌ها از شهرداری انتظار کمک بیشتری دارند.
شهردار تهران توضیح داد: استقرار ایستگاه‌های کرایه دوچرخه در سطح شهر تهران، کار بسیار خوبی بود که اکنون متوقف شده است، البته مردم پیگیری‌های ویژه‌ای برای کارکرد مجدد این دوچرخه‌ها دارند.

طراحی مسیر ویژه برای دوچرخه‌سواران
حناچی علت اصلی توقف فعالیت دوچرخه‌ها را تغییر نرم‌افزار آن‌ها عنوان کرد و گفت: در حال کمک به این مجموعه هستیم تا مجدد کرایه دوچرخه‌ها به سطح شهر تهران برگردد؛ ضمن اینکه مسیر تردد خاص و ویژه‌ای نیز برای آنها طراحی شده و در حال توسعه است.
وی با بیان اینکه همه تهران را نمی‌توان با دوچرخه طی کرد، ادامه داد: می‌خواهیم شرایطی را فراهم کنیم که حداقل افراد از درب منزل تا رسیدن به اولین ایستگاه مترو بتوانند با دوچرخه راه را بپیمایند. حتی مردم باید بتوانند در ساعات غیر پیک، دوچرخه‌های خود را به داخل مترو ببرند.

منشا اصلی بوی بد تهران مشخص نیست
شهردار تهران درباره منشا بوی بد تهران گفت: هم سال گذشته و هم امسال با این بوی بد در پایتخت مواجه هستیم که ارتباط مستقیمی با پدیده وارونگی هوا دارد؛ چرا که در این زمان‌ها میزان SO2 در هوای تهران بالا می‌رود و زمانی که آلودگی افزایش می‌یابد، این بوی بد هم تشدید می‌شود.
به گفته وی بررسی‌هایی در زمینه سوخت‌های فسیلی، مازوت و پالایشگاه‌ها انجام شده و تا تکمیل این مطالعات نمی‌توان در مورد منشأ اصلی بوی بد تهران اظهار نظر قطعی کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha