ارتباط چابهار و گوادر موفقیت طرح کمربند و جاده را بالا می‌برد

اسلام آباد - ایرنا - سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در اوکراین با اشاره به رویکرد سازنده تهران برای اجرای طرح «یک کمربند-یک جاده» چین، تاکید کرد: اتصال این طرح از طریق راهروهای دریایی و زمینی میان بنادر چابهار ایران و گوادر پاکستان می تواند میزان موفقیت ابتکار کمربند و جاده را افزایش دهد.

کنفرانس بین المللی با عنوان «ارتباطات رسانه ای میان شرکای کمربند و جاده» با حضور نمایندگانی از جمهوری اسلامی ایران، چین، بلاروس، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان و جمهوری آذربایجان به میزبانی مرکز مطالعات جهانی و راهبردی (CGSS) پاکستان روز سه شنبه در اسلام آباد پایتخت این کشور برگزار شد.

خانم «فردوس عاشق اعوان» دستیار ویژه نخست وزیر پاکستان در امور اطلاع رسانی و میراث ملی به عنوان یکی از سخنرانان اصلی در این کنفرانس، بر نقش اساسی رسانه های کشورهای پیرامون طرح یک کمربند-یک جاده و طرح راهروی مشترک اقتصادی پاکستان و چین موسوم به طرح «سی پک» تاکید کرد.

«کاظم قاسمی» سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در اوکراین و مصر نیز به عنوان نماینده کشورمان در این کنفرانس بین المللی با اشاره به شرایط بحرانی، تحولات بین المللی و منطقه ای، گفت: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان همواره نقش اصلی، معتدل و بی بدیل برای امنیت و توسعه منطقه ای ایفا می کنند.

وی افزود: خوشبختانه مقام های ایران و پاکستان با درک صحیح از احترام متقابل، منافع مشترک و نقش سازنده در راهبردهای چندجانبه گرایی راه همگرایی و همکاری فراگیر برای کشورهای مستقل مشترک المنافع و منطقه غرب آسیا را همواره کرده اند.

قاسمی با اشاره ابتکار یک کمربند-یک جاده گفت: ایران موفقیت این پروژه را به اتصال آن از طریق راهروهای دریایی و زمینی میان دو بندر راهبردی چابهار و گوادر وابسته می داند.

وی با تاکید بر ظرفیت های واقعی جمهوری اسلامی ایران  برای تسهیل ارتباطات میان آسیا و اروپا، اظهار داشت: مزایای بسیاری از جمله جغرافیا و فرهنگ اجتماعی بهم پیوسته، زیر ساخت های آماده ریلی و دریایی، جاده، زیرساخت های هوایی و همچنین رونق در مبادلات مداوم در چندین منطقه می تواند فرآیند همکاری ها در قاره آسیا را تقویت کند.

کارشناس ارشد مرکز مطالعات سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه ایران گفت: طرح کمربند و جاده به لحاظ برنامه ریزی و مهندسی پروژه ای از طراحی مناسب و چشم انداز سرمایه گذاری خوبی برخوردار است اما رسانه یکی از پایه های اصلی این پروژه محسوب می شود.

وی افزود: روند آماده سازی افکار عمومی برای طرح کمربند و جاده نزدیک به دو سال طول کشید در حالی که پایه های اصلی آن رسانه، روشنگری و ارائه اطلاعات است.

اکبر قاسمی پیشنهاد مشارکت و هماهنگی کشورهای پیرامون طرح کمربند و جاده برای مقابله با اقدامات منفی و مخرب از جمله ماشین تبلیغاتی آمریکا و برخی از کشورهای غربی علیه مزایای پروژه کمربند و جاده را مطرح کرد و برای این مهم بر نقش رسانه ها و تقویت ارتباطات منطقه ای با اعضای طرح کمربند و جاده تاکید کرد.

تاکید بر بهبود همکاری های منطقه ای

سفیر سابق ایران در اوکراین پس از پایان سخنرانی طی پاسخ به پرسش های مطرح شده در این کنفرانس گفت: ما از طرح کمربند و جاده در کنار روابط با همه کشورهای منطقه استقبال می کنیم در عین حال در کنار این پروژه ما پروژه چابهار را نیز داریم.

وی ابراز امیدواری کرد که همکاری ها میان کشورهای پیرامون بندر چابهار، پروژه کمربند و جاده و طرح راهروی مشترک اقتصادی پاکستان و چین بیشتر شود و بتوانیم سازوکارهای بهتری پیدا کنیم زیرا بهبود همکاری های منطقه ای می تواند به دسترسی به منافع مشترک کمک کند.

پاکستان متعهد به تکمیل طرح سی پک

دستیار ویژه نخست وزیر پاکستان در امور اطلاع رسانی طی سخنرانی در کنفرانس ارتباطات منطقه ای گفت: طرح اقتصادی سی پک سرنوشت کل منطقه را به سوی رشد و رفاه تغییر می دهد و باعث ایجاد عرصه جدیدی برای رونق کشورها می شود.

خانم فردوس اعوان تاکید کرد: پاکستان متعهد به تکمیل راهروی مشترک اقتصادی با چین و تسریع در بهره برداری از طرح های آن است.

این مقام پاکستانی افزود: پاکستان مصمم به ارائه تسهیلات برای سرمایه گذاران در طرح های مربوط به سی پک است.
 

چابهار و گوادر مکمل یکدیگرند

سرلشکر سید «خالد امیر جعفری» رئیس مرکز مطالعات جهانی و راهبردی (CGSS) نیز گفت: هیچ بحثی مبنی بر رقابت میان بنادر ایران و پاکستان وجود ندارد بلکه چابهار و گوادر مکمل یکدیگرند.

وی با اشاره به تبلیغات منافع رسانه های غرب علیه طرح کمربند و جاده، اظهار داشت: طرح یک کمربند و یک جاده یک پروژه جامع برای ترویج ارتباطات منطقه ای است به نحوی که بسیاری از کشورهای پیرامون آن مصمم به بهره مندی ازمزایای این طرح هستند.

بر اساس طرح «یک کمربند - یک جاده» که از سال ۲۰۱۳ میلادی از سوی «شی جین پینگ» رییس جمهوری خلق چین مطرح شد قاره های آسیا، اروپا و آفریقا از طریق احداث و ایجاد طرح های چند هزار میلیاردی به یکدیگر مرتبط می شوند.

راه ابریشم یک مسیر قدیمی و تاریخی محسوب می شود که مسیرهای دریایی و جاده ای را در بر می گرفته و نمادی از همکاری ها و تبادلات دوستانه کشورها به حساب می آید که از طریق آن از دیرباز کشورهای آسیا، اروپا و آفریقا به یکدیگر مرتبط بوده اند.

طرح «یک کمربند یک جاده» که به عنوان راه ابریشم نوین قرن بیست و یکم نیز معروف است با ایجاد یک صندوق ۴۰ میلیارد دلاری و میلیاردها سرمایه گذاری از چین و کشورهای دیگر فعالیت خود را سال ۲۰۱۶ شروع کرد و بزرگترین طرح جهان در شرایط فعلی محسوب می شود.

چین در این طرح مهم که یکی از برنامه های این کشور در عصر جدید محسوب می شود تا کنون بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است و کشورهای مسیر این طرح نیز ۴۸ میلیارد دلار در چین سرمایه گذاری کرده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha