۲۹ آذر ۱۳۹۸، ۱۲:۵۰
کد خبرنگار: 2110
کد خبر: 83601477
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

محموله زغال قاچاق در مریوان توقیف شد

۲۹ آذر ۱۳۹۸، ۱۲:۵۰
کد خبر: 83601477
محموله زغال قاچاق در مریوان توقیف شد

سنندج - ایرنا - رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مریوان گفت: با هوشیاری ماموران پاسگاه ویژه حفاظت از منابع طبیعی محموله یک هزار و ۵۰۰ کیلوگرمی زغال غیرمجاز از یک دستگاه وانت بار کشف و توقیف شد.

شاهرخ محمودی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در پی دریافت گزارشات مردمی مبنی بر حمل زغال قاچاق توسط یک وانت پیکان، ماموران یگان حفاظت از منابع طبیعی با همراهی نیروهای پلیس آگاهی این خودرو را متوقف کردند.

وی افزود: در بازرسی از این خودرو،  ۴۲ کیسه زغال قاچاق که از سوزاندن چوب‌ درختان جنگلی به دست آمده بود، کشف و ضبط شد و راننده آن نیز با حکم مقام قضایی بازداشت شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مریوان یادآور شد: پرونده این تخلف تشکیل و به مراجع قضایی ارسال شد و خودروی وانت پیکان نیز به پارکینگ شهرداری منتقل گردید و زغال‌های کشف شده نیز به محوطه اداره منابع طبیعی انتقال داده شد.

وی زغال گیری از درختان جنگلی را یکی از معضلات خطرناک جنگل‌های زاگرس دانست و گفت: افراد سودجو و خاطیان بدون توجه به تاثیرات مثبت و سازنده‌ای که درختان جنگلی در زندگی و بقای جامعه دارند، به زغال گیری اقدام کرده و با سهل انگاری میراثی را که از گذشته به یادگار مانده را از بین برده و زمینه ساز نابودی جنگل‌های زاگرس و به تبع آن جنگل‌های شهرستان مریوان می‌شوند.

محمودی اضافه کرد: گشت‌های شبانه روزی نیروهای یگان حفاظت اداره منابع طبیعی به صورت مستمر و مداوم ادامه دارد و در صورت مواجه با متخلفان به عرصه های ملی، با تمام توان و تلاش خود در مقابل آنها ایستاده و از هیچ تلاشی برای نجات جنگل‌های شهرستان کوتاهی نخواهند کرد.

وی از طبیعت دوستان، اهالی روستاها، انجمن های مردم نهاد و همیاران طبیعت درخواست کرد برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های شخصی از عرصه های ملی که میراث ملی محسوب می شوند، با اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مریوان همکاری لازم را داشته باشند و گزارشات تخریب، تصرف اراضی، قطع و زغال گیری از درختان جنگلی را به شماره تلفن رایگان ۱۵۰۴ اعلام کنند.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۶۰ درصد آن شامل یک میلیون و ۵۸۷ هزار هکتار آن را مراتع و جنگل تشکیل می دهد.

جنگل‌های زاگرس با گستردگی در ۱۱ استان کشور با ۶ میلیون هکتار مساحت، ۴۰ درصد جنگل‌های ایران را تشکیل می‌دهند که حدود ۷۰ درصد تیپ گونه‌های جنگلی زاگرس را بلوط‌ها شامل می‌شوند و سایر گونه‌های درختی این جنگل‌ها افرا، کیکم، بنه، زبان گنجشک، گلابی وحشی، ولیک، ارغوان، انواع بادام و دیگر درختان است.

از مجموع ۱۹۳ هزار هکتار از اراضی ملی شهرستان مریوان ۹۷ هزار هکتار آن را جنگل و ۹۶ هزار هکتار مراتع را تشکیل می‌دهد، شهرستان مرزی مریوان با ۱۵۳ هزار نفر جمعیت در فاصله ۱۲۰ کیلومتری از سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha