۳۰ آذر ۱۳۹۸، ۱۸:۰۴
کد خبرنگار: 1110
کد خبر: 83603033
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پارلمان ترکیه به توافق نظامی با لیبی رسمیت داد

۳۰ آذر ۱۳۹۸، ۱۸:۰۴
کد خبر: 83603033
پارلمان ترکیه به توافق نظامی با لیبی رسمیت داد

تهران- ایرنا- پارلمان ترکیه روز شنبه توافق همکاری امنیتی و نظامی میان این کشور و دولت وفاق ملی لیبی را تصویب کرد. بر اساس این توافق در صورتی که دولت لیبی درخواست کند، ترکیه به این کشور تجهیزات و نیروی نظامی ارسال می کند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، این توافقنامه شامل کمک نظامی ترکیه به لیبی در صورت درخواست طرابلس است.

ترکیه و لیبی ششم آذر ماه و در جریان سفر «فایز السراج» رییس دولت وفاق ملی لیبی به آنکارا و دیدار با رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه، دو قرارداد مهم امضا کردند.

توافق نخست در مورد حریم دریایی ترکیه و لیبی در دریای مدیترانه و توافق دوم درباره توسعه همکاری‌های امنیتی و نظامی میان دو طرف است.

با وجود اینکه تفاهم نامه دریایی برای موافقت به سازمان ملل ارسال شده، اما تصویب تفاهم نامه نظامی به عهده پارلمان ترکیه است.

طبق این توافق، ترکیه می تواند در صورت درخواست طرابلس به ارتش و پلیس لیبی کمک نظامی است، این اقدام جدید ترکیه در شرق مدیترانه باعث ایجاد تنش با یونان و سایر کشورها شده است.

در متن این توافقنامه آمده است که «طرابلس ممکن است درخواست استفاده از تجهیزات و نیروهای نظامی در عملیات های زمینی، دریایی و هوایی و نیز تبادل اطلاعات در این باره بدهد».

این در حالی است که مصر، توافق میان ترکیه و دولت وفاق ملی لیبی را رد و آن را مغایر با قرارداد صخیرات دانست، چرا که طبق توافق «صخیرات» این اقدام فراتر از اختیارات فایز السراج است و تاکید کرد که این توافق هیچ تاثیر قانونی ندارد.

یونان و قبرس نیز در بیانیه‌ای مشترک تاکید کردند که امضای ۲ یادداشت تفاهم درباره همکاری امنیتی و مناطق دریایی بین ترکیه و دولت وفاق لیبی هیچ اثر قانونی ندارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha