۱ دی ۱۳۹۸، ۸:۰۷
کد خبرنگار: 2199
کد خبر: 83603245
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اقدامات مقابله‌ای با موادمخدر و کاهش ۲۲ درصدی طلاق در زنجان

زنجان – ایرنا – برنامه‌ها و اقدامات مسؤولان استان زنجان در حوزه مبارزه با موادمخدر و کاهش آسیب‌های اجتماعی در ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۲۲.۶ درصدی طلاق را رقم زد و این مهم خستگی از جان مسئولان زدود.

هفتمین جلسه شورای مبارزه با موادمخدر استان زنجان شامگاه آخرین روز پاییز با دستور کار گزارش عملکرد شهرستان ایجرود در این حوزه و تشریح برنامه ها و میزان اعتبارات دستگاه های فرهنگی و پیشگیری در سالجاری برگزار شد.

معاون سیاسی، امنیتی و امور اجتماعی استاندار زنجان با بیان اینکه یک دقیقه در شب یلدا به زمان اضافه می شود، گفت: زمینه نشاط، دوستی و وحدت تقویت شده و کنار هم بودن در جامعه نهادینه شودچرا که این مهم در آموزه های دینی و ادبیات ایرانی نهفته است.

خدابخش مرادی نافچی با قدردانی از فعالیت های فرماندار شهرستان ایجرود در مبارزه با معضل موادمخدر اظهارداشت: رویکرد اصلی شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر بر اساس مداخله موثر و برنامه محور برای کاهش آسیب های مواد مخدر، مقابله و پیشگیری از آن است.

وی با بیان اینکه بالطبع اقدامات مقابله ای در کنار عملکردهای حقوقی در حوزه قضایی انجام می شود، اظهار داشت: سه کمیته با رویکرد اجتماعی در حوزه فرهنگی، مشارکتها، درمان و خدمات هستند همزمان با اقدامات مقابله ای و درمان که انجام می شود، اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر در دستور کار همه اعضای شورای مواد مخدر قرار گیرد.

معاون سیاسی، امنیتی و امور اجتماعی استاندار زنجان گفت: با بهره گیری از فرصت های قانونی و ذی نفوذان در حوزه استان، همه شهروندان، صاحبنظران، علما و اساتید مداخله و به حوزه پیرامونی حساس شوند فراوانی معتادان به مواد مخدر را نخواهیم داشت.

مرادی نافچی، از اعضای شواری هماهنگی مواد مخدر خواست، به این رویکرد مهم توجه داشته و این موضوع را در جامعه نهادینه کنیم تا اقدامی موثر انجام شود.

وی ادامه داد: در ۹ ماهه امسال رشد ۱۵ درصدی کشفیات مواد مخدر را داشتیم و اقدامات در این حوزه موثر بوده اما باید طرحی نو با برنامه عملیاتی در پیشگیری اعمال کنیم تا در حوزه آسیب های اجتماعی موثر واقع شود.

معاون سیاسی، امنیتی و امور اجتماعی استاندار زنجان گفت: در بررسی سیاست های جمعیتی ابلاغی توسط مقام معظم رهبری بر اساس آمار در ۹ ماهه گذشته از سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۲.۶ درصد طلاق در استان کاهش یافته است.

مرادی نافچی یادآوری کرد: انتظار داریم با اقدامات و اعتباراتی که تخصیص می دهیم دبیرخانه شورای مبارزه با موادمخدر جایگاه و وضعیت کاهش آسیب های این حوزه در استان زنجان را در جلسه پایانی امسال ارائه کند.

وی تاکید کرد: فرماندار زنجان تا ۱۰ روز آینده جلسه ای با حضور معاون عمرانی استاندار، مدیر کل راه و شهرسازی استان، و شرکت تعاونی ارتش در خصوص رفع مشکل دیوار حاشیه اتوبان ۲۲ بهمن زنجان در منطقه اسلام آباد تشکیل و نتیجه آن ارائه شود.

معاون سیاسی، امنیتی و امور اجتماعی استاندار زنجان با بیان اینکه اعتبارات تخصیصی برای مبارزه با مواد مخدر باید خروجی داشته باشد، اظهارداشت: در غیر اینصورت برای شورای مبارزه با مواد مخدر این موضوع پذیرفتنی نیست و باید با نظارت اعتباراتی که هزینه می شود، مشخص شود.

شهرداری بخشی از اعتبارات مبارزه با موادمخدر را تامین کند

دادستان استان زنجان گفت: دستگیری معتادان باید بر اساس دستور قضایی و طی صورتجلسه ای توسط مامور ناجا باشد.

حجت الاسلام کرمی اظهار داشت: هر زمانی که بنا شده اعتبارات را خود تامین کنیم با حساسیت بیشتری برنامه ها را دنبال می کنیم.

دادستان استان زنجان گفت: بسیاری از استان ها خود متولی تامین اعتبارات برای مبارزه با موادمخدر و کاهش آسیب های اجتماعی هستند.

حجت الاسلام کرمی افزود: در برخی جاها نیز شهرداری هزینه ها را پرداخت می کند و بهترین بخشی است که می تواند متولی شود تا پارک هایی که احداث می شود جولانگاه معتادان نشود.

وی تاکید کرد: باید متولیان استانی در این مهم دخیل شوند و شهرداری ماهانه ۱۰۰ میلیون تومان هزینه پرداخت کند و این مهم را در استان عملیاتی خواهیم کرد تا دست بهزیستی و نیروی انتظامی برای مبارزه با مواد مخدر باز باشد.

دادستان استان زنجان خاطرنشان کرد: همه جای دنیا  شهرداری در بخش تامین بخشی از هزینه های مبارزه با مواد مخدر مکلف است تا باری را از دوش استان بردارد.

حجت الاسلام کرمی اضافه کرد: زمانی که دبیرخانه شورای مبارزه با مواد مخدر به لحاظ مالی، تامین باشد بعد از خروج معتاد از کمپ تیم و مددکار برای آنها تشکیل می دهد.

وی گفت: باید برای هر ۱۰ معتاد بهبود یافته یک مددکار تعیین و ۲۸۰ نفر در یک کمپ دارای ۱۵ مددکار داشته باشند تا مدیریت لازم انجام شود و این مهم نیازمند منابع مالی است که شهرداری باید ماهانه ۱۰۰ میلیون تومان برای این منظور پرداخت کند.

اجرای طرح " روستای معین" در ۱۳ روستای آلوده به موادمخدر ایجرود

فرماندار شهرستان ایجرود به گزارش عملکرد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان ایجرود در ۹ ماهه گذشته از سال جاری اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه این شهرستان به عنوان یکی از ۲۱ شهرستان کمتر توسعه یافته معرفی شده در این خصوص برنامه های راهبردی و عملیاتی مورد نیاز برای فراهم شدن زمینه توسعه و برقراری توازن هرچه بیشتر جهت رسیدن به اهداف پیش بینی شده است.

باب الله فتحی اظهار داشت: برای رفع محرومیت با توجه به مفاد بند ۶ جلسه ۱۱۶ شواری اجتماعی کشور درخصوص ضرورت هدایت برنامه های دستگاه های عضو شورای اجتماعی به شهرستان های هدف از جمله طراحی الگوی عملی، اجرایی و تخصیص منابع مورد نیاز، سندی با عنوان طرح های کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی شهرستان ایجرود با هدف شناسایی و رفع چالش ها و آسیب های اجتماعی موجود در شهرستان از جمله مهاجرت انفرادی سرپرستان برخی خانوارها به سایر شهرها برای اشتغال، ازدواج زود هنگام، اعتیاد و طلاق تهیه و از آن رونمایی شد.

وی با بیان اینکه پدیده اعتیاد به مواد مخدر و روانگردان ها به عنوان یکی از جدی ترین آسیب های اجتماعی به شمار می رود، یادآوری کرد: علت برخی از آسیب های اجتماعی از جمله طلاق، حاشیه نشینی و تعداد زیادی از جرایم و چالش های اصلی رشد و توسعه نامتوازن جوامع محسوب می شود.

فرماندار شهرستان ایجرود گفت: بر اساس گزارش فرماندهی انتظامی این شهرستان، آمار غیررسمی معتادان ایجرود حدود یک‌هزار و ۲۶۷ نفر است که این تعداد بیش از سه درصد کل جمعیت شهرستان را شامل می شود.

به گفته فتحی، ۱۳ روستا در شهرستان ایجرود، ۱۰ روستا در بخش مرکزی و سه روستا در بخش حلب به عنوان روستاهای آلوده به مواد مخدر شناسایی شده که برنامه های ویژه ای برای پیشگیری و مبارزه با اعتیاد به مواد مخدر در این روستاها در قالب طرح " روستاهای معین" اجرا می شود.

وی اقدامات انجام شده در حوزه مبارزه با مواد مخدر را برگزاری ۲۳ نمایشگاه، ۶۰ کارگاه آموزشی و رشد ۱۰۷ درصدی کشفیات انواع مواد مخدر و دستگیری ۲۴۹ نفر برشمرد.

فرماندار شهرستان ایجرود با بیان اینکه در ۹ ماهه گذشته از سالجاری ۵۴۰ نفر در ۲ مرکز خدمات درمانی سرپایی سوء مصرف مواد مخدر در حوزه درمان معالجه شده اند، اضافه کرد: تسهیلاتی برای اشتغال بهبود یافتگان نیز پرداخت شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha