۲ دی ۱۳۹۸، ۱۳:۳۴
کد خبرنگار: 1163
کد خبر: 83605212
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آموزشیاران و مربیان پیش دبستانی در کردستان تعیین تکلیف می‌شوند

سنندج - ایرنا - معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش کردستان با اشاره به شناسایی یک هزار و ۶۲۵ نفر از آموزشیاران نهضت سوادآموزی و نیروهای پیش دبستانی در این استان گفت: براساس قانون تعیین تکلیف استخدامی آموزشیاران و نیروهای پیش دبستانی، وضعیت استخدامی این افراد بزودی مشخص می‌شود.

نظام مرادی روز دوشنبه در آیین گرامیداشت هفته سوادآموزی و تجلیل از مدیران و فعالان این حوزه اظهار داشت: این قانون پنج گروه شامل مربیان پیش دبستانی، خرید خدمات آموزشی، حق التدریس غیرمستمر (سرباز معلم‌ها) و ۲ گروه آموزش دهنده و آموزشیار را در بر می‌گیرد.

وی افزود: براین اساس در استان کردستان نیز پس از انجام اقدامات و پالایش‌های لازم یک هزار و ۶۲۵ نفر شناسایی و برایشان پرونده تشکیل شد البته این افراد باید پس از شرکت در آزمون و در صورت قبولی در دوره یکساله روش تدریس نیز شرکت کنند و پس از آن به جرگه نیروهای حق‌التدریسی آموزش و پرورش بپیوندند.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش کردستان اضافه کرد: براساس سرشماری سال ۵۵ نرخ باسوادی استان کردستان ۲۹.۴ درصد بود که در این میان نیز سهم زنان ۱۴.۷  صدم درصد بود ولی امروز این آمار با رشد قابل توجهی مواجه شده است.

وی یادآور شد: پس از انقلاب، آموزش و پرورش با تاخیر هشت ساله توانست به صورت فراگیر در همه مناطق استان دایر شود و همین موجب افزایش آمار بیسوادان و کم سوادان ما در استان شد که در این زمینه فاصله قابل توجهی با میانگین کشوری داشتیم ولی با تلاش‌های انجام شده امروز این فاصله بسیار کم شده است.

مرادی یکی از اقدامات مهم در زمینه توسعه سوادآموزی در استان را راه‌اندازی مراکز محلی اعلام کرد و گفت: فلسفه وجودی این مراکز تلفیقی بین سواد، مهارت و حرفه برای مخاطبانی است که نیاز به آموزش دارند.

وی تاکید کرد: در راستای راه‌اندازی این مراکز پس از نیاز سنجی توسط شهرستان‌ها و مناطق و طرح و تصویب آن در شورای آموزش و پرورش شهرستان، نتیجه جهت تصمیم گیری نهایی به استان اعلام خواهد شد.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش کردستان افزود: این مراکز به سه شیوه دولتی، مشارکتی و برون سپاری راه اندازی شده‌اند و هر مرکز می‌تواند تا ۷۵ نفر را برای سوادآموزی و آموزش‌های پیش بینی شده جذب کند و این موضوع مهم به خوبی در استان پیش رفته است.

وی با تاکید بر تلاش و مشارکت دستگاه‌های مختلف در زمینه توسعه سوادآموزی استان یادآور شد: فرد بیسواد آسیب پذیر، آسیب رسان و آسیب دیده است و امروز نیازهای دیگر بر این نیاز اساسی (باسواد شدن) سایه انداخته بنابراین باید تلاش‌های لازم در این زمینه انجام شود.

مرادی با بیان اینکه آموزش دهنده باید آستین‌های همت را برای جذب کسانی که نیازمند آموزش هستند بالا بزنند، اضافه کرد: یک آموزش دهنده باید خود را به پنج عصر تفکر، ایمان، علم، عمل و اخلاق مجهز کند.

سوادآموزی به ضرورت اجتماع تبدیل شود

مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک سنندج نیز در این آیین گفت: نخستین شاخص توسعه یافتگی در کشورهای پیشرفته میزان سواد آن جامعه است و در کشور ما نیز آموزشیاران در این زمینه تلاش‌های زیادی داشته‌ و به نتیجه قابل قبولی هم رسیده‌اند.

سیدفواد حسینی افزود: در حوزه سوادآموزی استان طرح ها و برنامه‌های زیادی از جمله توسعه مراکز یادگیری، راه‌اندازی حلقه‌های کتابخوانی، سوادآموزی در زندان‌ها و آموزش رایانه انجام شده است.

وی اظهار داشت: ما اکنون با لایه‌های سخت بیسوادی برخورد کرده‌ و پذیرش و جذب بیسواد برای آموزشیاران خیلی سخت شده ضمن اینکه برای تشکیل یک کلاس چند نفره باید تمام شهر و روستاهای اطراف را بگردند تا افرادی را پیدا و راضی به شرکت در کلاس‌ کنند.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک سنندج یادآور شد: باید تلاش شود موضوع سوادآموزی به عنوان یک ضرورت اجتماعی مورد توجه باشد و جامعه به ابن درجه از آگاهی برسد که یک فرد بیسواد می‌تواند در شاخص‌های مختلف هم به خود و هم به جامعه آسیب وارد کند.

وی با بیان اینکه در کشورهای مختلف سیاست‌های محدودیتی برای افراد بیسواد وجود دارد اما در جمهوری اسلامی با این افراد با رأفت اسلامی برخورد می‌شود، اضافه کرد: افراد بیسواد در کشورهای دیگر با محرومیت اجتماعی مواجه بوده و برای هر خدمتی که نیاز باشد در جامعه به وی تعلق بگیرد محدودیت ایجاد می‌شود.

حسینی گفت: اعمال این محدودیت ها احساس نیاز را ایجاد می‌کنند که افراد به سمت سواد سوق داده شوند اما آموزشیاران ما در این زمینه الزامی در دست ندارند که افراد را به اجبار وارد عرصه سواد آموزی کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۸۳۳ آموزشیار واجد شرایط در سطح استان وجود دارند که درصد بالایی از آنان جذب شده‌اند، افزود: آموزشیاران با توجه به سابقه،  بیشترین همخوانی را با آموزش و پرورش دارند و تلاش ما این است که تعداد زیادی از آنان در سال‌های آینده جذب آموزش و پرورش شوند.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک سنندج با تاکید بر فرهنگ سازی در زمینه جذب بیسوادان به چرخه سوادآموزی اظهار داشت: رسانه‌ها در این زمینه بسیار تاثیرگذار بوده و می‌توانند با آگاهی دادن به مردم آموزش و پرورش را یاری دهند.


تجلیل از فعالان سوادآموزی

در ادامه این آیین از مدیران و فعالان حوزه سوادآموزی استان کردستان با اهدای لوح و هدایایی تقدیر شد.

در تقویم جمهوری اسلامی ایران از اول تا هفتم دی با عنوان هفته نهضت سوادآموزی نامگذاری  شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha