آلودگی هوا در پاییز و زمستان امسال در بسیاری از شهرهای بزرگ کشورمان، به تعطیلی مدرسهها در روزهایی از سال تحصیلی منجر شد بطوریکه از آبان تا اوائل دی، مدرسههای کلانشهر اصفهان و تعدادی از شهرهای تابعه این استان حدود ۱۰ روز تعطیل بود هرچند ۲ روز تعطیلی بهدلیل ناآرامیهای آبان را نیز باید به آن اضافه کرد.
این تعطیلیها که گاه تا چهار روز پیاپی هم در اصفهان اتفاق افتاده، نگرانیهایی را برای مدیران و معلمان مدارس و والدین و دانشآموزان بهدلیل عقب افتادگی آنها از برنامه درسی ایجاد کرده است به همین دلیل معلمان بر آن شدند تا از امکانات موجود در فضای مجازی برای جبران عقب ماندگی تحصیلی دانشآموزان استفاده کنند.
این دسته از معلمان در مقاطع مختلف تحصیلی با ایجاد گروههایی در برخی از شبکههای اجتماعی و برقراری ارتباط با والدین و دانشآموزان، محتوای درسی خود را در قالب برنامههای صوتی و تصویری، ارائه و عدهای نیز تکالیفی را برای مرور درسها برای دانشآموزان تعیین کردند.
هرچند بسیاری از معلمان و مسوولان مدرسهها در گذشته نیز گروهها و کانالهایی را برای اطلاعرسانی و ارتباط بیشتر با والدین راهاندازی کرده بودند، در این روزها از این امکانات برای جبران تعطیلات پیشبینی نشده ناشی از افزایش آلودگی هوا استفاده کردند.
مادر یکی از دانشآموزان مقطع ابتدایی در اصفهان به خبرنگار ایرنا گفت: از ابتدای تعطیلشدن مدرسهها، تعدادی از معلمان در کانال اطلاعرسانی مدرسه، برای دانشآموزان تکالیفی را در درسهای ریاضی، فارسی، اجتماعی و علوم مشخص کردند و از آنها خواستند تا این تکالیف را انجام دهند و به مدرسه بیاورند.
امیری افزود: از چند روز گذشته که مدرسهها بهدلیل افزایش آلودگی هوا تعطیل شد نیز برخی از معلمان درس فارسی، فایلهای صوتی مربوط به درسهای جدید را در کانال مدرسه قرار دادند و از والدین خواستند تا به فرزندان خود برای مرور این درسها و انجام تکالیف مربوط به آن کمک کنند.
وی با بیان اینکه معلم ریاضی مدرسه نیز فایل عکس از نمونه سووالهای درس خود را در کانال قرار داده است، اظهار داشت: این کارها باعث مرور درسها و فراموش نشدن آنها در دانشآموزان میشود.
یکی از معلمان نیز به ایرنا گفت: با وجود امکانات خوب فضای مجازی و شبکههای اجتماعی برای ارائه درس و ارتباط با دانشآموزان در چنین روزهایی، مشکلاتی نیز در باره آن وجود دارد از جملهاینکه نمیتوان روی این موضوع حساب کرد که همه والدین یا دانشآموزان به شبکههای اجتماعی دسترسی دارند یا همه پیامها را میخوانند.
شمس افزود: همچنین باید توجه داشت که ممکن است در برخی از خانوادههایی که پدر و مادر، هر دو، شاغل هستند، فرصت کافی برای انتقال این محتواهای درسی به فرزندان وجود نداشته باشد یا این دسته از والدین بهدلایل مختلف نتوانند به درس خواندن فرزندانشان، کمک کنند.
این معلم تاکید کرد: باید این فرهنگسازی در بین مسوولان، معلمان، خانوادهها و دانشآموزان صورت گیرد که استفاده از این امکانات برای جبران عقبافتادگی تحصیلی در مواقع اضطرار مانند آلودگی هوا، ضروری است و باید آن را جدی گرفت.
وی به دوران جنگ تحمیلی اشاره و خاطرنشان کرد: در آن شرایط نیز مدارس در برخی از روزها بهدلیل بمباران یا موشکباران تعطیل بود و دانشآموزان از درسها عقب میماندند که از طریق شبکههای تلویزیون، درسهای مقاطع مختلف تحصیلی برای جبران این موضوع، تدریس میشد و امروز نیز باید از امکانات و فناوریهای جدید برای این کار استفاده کرد.
در حالی که برخی از مدرسههای اصفهان بهویژه در مقطع متوسطه دوم، شروع به برگزاری کلاسهای جبرانی در روزهای پنجشنبه و جمعه کرده اند اما بهنظر میآید خواست و رغبت برخی از معلمان و همچنین خانوادهها، استفاده از فضای مجازی برای این کار است که این امر هم با توجه به دسترسی مردم به شبکه اینترنت بهویژه از طریق گوشیهای تلفن همراه و استفاده زیاد آنها از شبکههای اجتماعی، طبیعی به نظر میرسد.
جدیدترین آمارها نشان میدهد، شمار مشترکان اینترنت باند پهن در ایران به ۷۴ میلیون نفر رسیده و از این تعداد بیش از ۸۶ درصد کاربران از اینترنت همراه (نسل ۳ و ۴ اینترنت موبایل) استفاده میکنند، آماری که ضریب نفوذ بالای این سرویس در کشور را نشان میدهد.
مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش اصفهان پیش از این در باره جبران روزهای تعطیل به ایرنا گفت: به مدیران مدرسهها توصیه شده تا با هماهنگی انجمن اولیا و مربیان برای برگزاری کلاس آموزشی و جبرانی در روزهای پنجشنبه، اقدام و در این باره اطلاع رسانی دقیق کنند.
رحمتالله ممیز افزود: برای دوره ابتدایی نیز با توجه به اینکه بطور معمول، سال تحصیلی آنها تا پایان اردیبهشت است، مقرر شده تا در سال تحصیلی جاری، چند روز به این ایام اضافه و از ماه خرداد نیز استفاده شود.
وی با اشاره به برخی از روشهای جدید برای تدریس در مدرسه توضیح داد: یکی از این روشها، آموزش معکوس است بطوریکه ابتدا فیلمی در باره درس جدید توسط معلم، آماده و از دانش آموزان خواسته میشود تا آن فیلم را قبل از تدریس در خانه مشاهده کنند که تا حدود زیادی به فراگیری کمک میکند.
به گفته وی، استفاده از چنین روشهایی بهویژه برای دوره تحصیلی متوسطه میتواند برای جبران تحصیل در تعطیلیهای ناخواسته و شرایط اضطرار، کاربردی و مفید باشد.
استان اصفهان حدود ۹۰۰ هزار دانشآموز در مقاطع مختلف تحصیلی در پنج هزار و ۳۰۰ آموزشگاه دارد.
بر اساس آخرین مصوبه جلسه کارگروه هماهنگی اضطرار آلودگی هوای اصفهان که شامگاه یکشنبه اول دی در استانداری برگزار شد، مهدهای کودک، پیشدبستانیها و همه مقاطع تحصیلی مدارس اصفهان و ۹ شهر دیگر استان تا روز سهشنبه هفته جاری سوم دی بهدلیل استمرار آلودگی هوا تعطیل شد.
بر این اساس تمام مهدهای کودک، واحدهای پیش دبستانی، دبستان و مدارس متوسطه اول و دوم در نواحی ششگانه شهر اصفهان و شهرستانهای زرینشهر، فولادشهر، فلاورجان، پیربکران، خمینیشهر، شاهینشهر، برخوار، کاشان و آران بیدگل تا روز سهشنبه هفته جاری تعطیل خواهد بود.
آلودگی هوا یکی از چالشهای اساسی کلانشهر اصفهان و سایر شهرهای صنعتی و بزرگ این استان است و با وجود تاکید همه مردم، مسوولان و کارشناسان برای رفع آن، همچنان این مصیبت دامنگیر این خطه بوده و این روزها نیز شدت آن افزایش قابل توجهی یافته است.
ماه آذر امسال، هوای کلانشهر اصفهان در پنج روز ناسالم برای عموم، ۱۳ روز ناسالم برای گروههای حساس و ۱۲ روز سالم بود.
شاخص کیفی هوا در یکشنبه نخستین روز زمستانی در اصفهان نیز در وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم قرار داشت.
نظر شما