۳ دی ۱۳۹۸، ۱۲:۴۳
کد خبرنگار: 1824
کد خبر: 83605968
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

محرومیت‌زدایی در قلعه‌گنج با افزایش سازمان‌های مردم نهاد

جیرفت - ایرنا - قلعه‌گنج در جنوبی‌ترین نقطه استان کرمان همچنان در حوزه‌های مختلفی با محرومیت مواجه است و راه‌اندازی سازمان‌های مردم نهاد با تکیه بر مشارکت جوامع محلی می‌تواند حرکتی مثبت در رفع این محرومیت‌ها باشد.

از آنجا که سازمان‌های مردم نهاد برای کسب سود و منفعت فعالیت نمی‌کنند و اهدافی غیرانتفاعی همچون کمک به فقرا، آموزش، توجه به محیط زیست و بهداشت و درمان دارند می‌توانند در بسیاری از موارد، تاثرگذار باشند، گرچه شهرستان قلعه‌گنج در دولت تدبیر و امید به عنوان شهر نمونه اقتصاد مقاومتی معرفی و اقدامات قابل توجهی در آن انجام شده اما هنوز در بسیاری از حوزه‌ها همچون محیط زیست با مشکلاتی مواجه است که می‌طلبد با فراهم کردن ساز و کاری مناسب، مردم را برای ساماندهی وضعیت موجود ترغیب و تشویق کرد و یکی از راهکارهای رسیدن به این مطلوب، حضور فعالانه سازمان‌های مردم نهاد است.

آغاز فعالیت ۲ سازمان مردم نهاد در قلعه‌گنج

۲ سازمان مردم نهاد در حوزه‌های خیریه و محیط زیست قلعه‌گنج با حضور غلامحسین کروکی نژاد معاون تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی دفتر اجتماعی فرهنگی استانداری کرمان، فرماندار و جمعی از مردم و مدیران محلی این شهرستان آغاز به کار کرد.

اسماء زارکویی مدیر سازمان مردم نهاد بین‌المللی آبشار عاطفه‌ها در آیین افتتاحیه دفتر این سازمان مردم نهاد در قلعه‌گنج گفت: این مجموعه با هدف کمک به خانواده‌های بد سرپرست، بی‌سرپرست، کمک به تامین جهیزیه زوج‌های بی‌بضاعت، تهیه لوازم‌التحریر ایتام و کمک‌های خیریه درمانی در شهرستان قلعه گنج راه اندازی و افراد تحت پوشش پس از تشکیل پرونده و ثبت در این دفتر کمک‌های لازم را دریافت خواهند کرد.

دومین سازمان مردم نهاد در حوزه محیط زیست در دهستان مارز با مدیریت محمد محمدی مقدم که به صورت هیات مدیره ای اداره می شود افتتاح شد.

محمد محمدی‌مقدم مدیر سازمان مردم نهاد زیست محیطی دهستان مارز قلعه‌گنج نیز در حاشیه افتتاح این سمن گفت: در منطقه کوهستانی مارز به علت تعدد گونه‌های جانوری و گیاهی از جمله بز کوهی پاکوتاه که منحصر به منطقه نمگاز مارز است نیاز بود که یک انجمن مردم نهاد تشکیل و از گونه‌های جانوری با حمایت و مشارکت مردم حفاظت شود.

وی ادامه داد: پس از سه سال پیگیری، این تشکل را ثبت و مجوز فعالیت آن را اخذ کردیم.

محمدی‌مقدم تصریح کرد: این سمن با ۱۱ عضو که اهل دهستان مارز هستند راه‌اندازی شده و یک زمین برای احداث ساختمان از اهالی منطقه دریافت کردیم.

مدیر سازمان مردم نهاد زیست محیطی دهستان مارز افزود: همچنین یک ساختمان برای شروع فعالیت این تشکل اجاره کردیم.

وی اظهار داشت: آگاهی دادن به مردم در حوزه محیط زیست و حفاظت از گونه‌های جانوری و گیاهی و اطلاع رسانی در خصوص نحوه حفاظت از جانواران و گیاهان محیط پیرامون مارز ازجمله اهداف این سازمان مردم نهاد است.

محمدی‌مقدم اضافه کرد: جانمایی و احداث آبشخور برای نجات حیات وحش دهستان مارز از دیگر برنامه‌های این سازمان است. 

حیات وحش دهستان مارز در خطر نابودی 
محمد کامرانی عضو شورای دهستان مارز نیز ضمن قدردانی از همکاری مسوولان در راه اندازی سازمان مردم نهاد زیست محیطی در این دهستان گفت: مارز یک دهستان وسیع و دارای ۴۰ پارچه آبادی است و کوه‌های سربه فلک کشیده و آب و هوای فوق‌العاده آن امکان زیست گونه‌های جانوری همچون قوچ، میش، بز کوهی، پرندگان و حتی گونه‌های متعدد گیاهی همچون آویشن، بنه و بادام‌تلخ و کلپوره را فراهم کرده است و برخی از گونه‌های جانوری این منطقه در خطر نابودی هستند.
وی ادامه داد: بیشتر درآمد این اهالی از طریق جمع‌آوری آویشن است و هرچه که تلاش می‌کنیم جلوی برداشت بی‌رویه گیاه دارویی آویشن را بگیریم به نتیجه مطلوبی نمی‌رسیم.

کامرانی گفت: اداره منابع طبیعی هم مجوز داده که برداشت انجام شود اما امیدواریم با راه‌اندازی این تشکل مردم نهاد و مشارکت مردم، از محیط زیست این منطقه حراست شود.
وی تصریح کرد: در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ شمسی در این منطقه شاهد گله‌های پرجمعیت قوچ و  بز کوهی بودیم اما الان به ندرت می توان گله‌های کوچکی را پیدا کرد با این حال هنوز منطقه مارز از نظر گونه‌های جانوری منحصر به فرد بوده و طی سال‌های اخیر با مشارکت مردم و ممنوعیت شکار و ساخت آبشخورها خطر انقراض این گونه‌ها تاحدودی کاهش یافته است.

۳۰۰ سازمان مردم نهاد در استان کرمان فعال است
معاون تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی دفتر فرهنگی اجتماعی استانداری کرمان نیز گفت: در استان کرمان ۴۰۰ سازمان مردم نهاد وجود دارد که از استانداری کرمان، فرمانداری‌ها، بهزیستی و ادارات ورزش و جوانان و ناجا پروانه فعالیت گرفته‌اند و از این تعداد حدود ۳۰۰ سازمان فعال هستند.

غلامحسین کروکی‌نژاد اظهار داشت: در شهرستان قلعه‌گنج سه سازمان مردم نهاد ثبت شده که نخستین آنها بنیاد خیریه صدر هاشمی در بخش چاه دادخدا و دومین سمن نیز نمایندگی سازمان مردم نهاد آبشار عاطفه‌ها و سومی هم حافظان سبز طبیعت در دهستان مارز است.
کروکی‌نژاد گفت : دفتر اجتماعی فرهنگی استانداری کرمان سال گذشته به شهرستان کهنوج، قلعه‌گنج و منوجان ۳۰ میلیون تومان اعتبار اختصاص داد، همچنین در قالب طرح‌های اجتماعی کمک به افراد مستمند و ایجاد نشاط و شادابی و کمک به کودکان و خانواده‌های بی‌بضاعت، فعالیت‌هایی را انجام داده است.عطا ناوکی فرماندار قلعه‌گنج هم گفت: افزایش تعداد سمن‌ها به معنای  واگذاری تصدی‌گری امور به خود مردم است که این مهم یکی از سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و از محورهای ضروری برای پیشرفت است.

افزایش سمن‌ها؛ واگذاری امور به مردم است

وی تصریح کرد: سازمان‌های مردمی نقش مهمی در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها به ویژه در مدیریت و اجرای برنامه‌های مختلف ایفا می‌کنند.
فرماندار قلعه‌گنج اظهار داشت: در کشور ما سازمان‌های مردم‌نهاد در حال توسعه و افزایش هستند و وزارت ورزش و جوانان و سازمان بهزیستی از جمله مجموعه‌هایی هستند که در کنار وزارت کشور نسبت به صدور مجوز تاسیس سازمان‌های مردم نهاد اقدام می‌کنند.

به گفته دوستداران محیط زیست، منطقه مارز در عرصه تنوع زیستی جانوری، بسیار غنی بوده و گونه های جانوری قابل توجهی همچون میش و قوچ، کل و بز، خرس آسیایی، یوز پلنگ ایرانی و بسیاری از جانورانی که در معرض انقراض قرار دارند در این منطقه یافت می‌شود اما این خطه ارزشمند، طی ۱۰ سال گذشته تاکنون دچار کم توجهی مردم و مسوولان محیط زیستی قرار گرفته است.

جمع زیادی از گونه‌های جانوری با ارزش استان کرمان در بیش از ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی منطقه حفاظت شده مارز و ۷۰ درصد جازموریان زیست می کنند.

مارز، دهستانی در بخش چاه دادخدا شهرستان قلعه‌ گنج و با ۴۰ آبادی و جمعیتی افزون بر ۱۲ هزار نفر در جنوب استان کرمان واقع شده است.
اقلیم خاص منطقه مارز علاوه بر وجود گیاهانی همچون کُنار، کهور، خرزهره و خرما باعث زیست جانورانی همچون خرس یقه سفید آسیایی، هوبره و یوزپلنگ ایرانی شده است.