متخصص تغذیه: برخی بدنسازان می‌خواهند یک‌روزه آرنولد شوند

تهران- ایرنا- عضو انجمن علمی اتا گفت: برخی از ورزشکاران رشته بدنسازی می‌خواهند بدون تلاش و با استفاده از دارو در کمترین زمان ممکن به آرنولد تبدیل شوند.

«شهرزاد محمدیان» در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تغذیه خوب کیفیت بدن را در شرایط مناسبی قرار می‌دهد زیرا بدن تشکیل‌شده از آن چیزی است که ورزشکار مصرف می‌کند. یکی از مواد مورد نیاز بدن پروتئین است. ورزشکاران حرفه‌ای به تناسب وزن پروتئین نیاز دارند. برای فرد عادی میزان مصرف پروتئین هشت دهم وزن بدن است اما برای ورزشکاران این میزان در بیشترین حالت ممکن به ۲ گرم هم می‌رسد. اما با وجود این توصیه‌ها برخی از ورزشکاران، مصرف پروتئین را به پنج تا ۶ گرم در روز افزایش می‌دهند. این کار خطرناک است زیرا بافت کلیه هر فردی محدود است و میزان ته‌نشینی این مواد مصرفی در دراز مدت موجب شکل گیری بیماری‌های متعددی می‌شود.

عضو انجمن تخصصی تغذیه آکادمی ملی المپیک ادامه داد: اگر به ورزشکاران توصیه می‌شود که پروتئین مصرف کنند به معنای این نیست که ورزشکار در روز  پنج تا ۶ گرم مصرف کند بلکه نهایت این مصرف در کسانی که سوخت و ساز بیشتری دارند به ۲ گرم خواهد رسید و برای جذب این میزان از پروتئین ورزشکار باید در روز حدود ۶ ساعت فعالیت ورزشی کند.  

محمدیان با اشاره به مصرف غلط پروتئین در برخی از ورزشکاران گفت:‌ زمانی که ورزشکار این ماده را در حد استاندارد مصرف کند نیاز به مکمل ندارد زیرا از غذا روزانه تامین می‌شود اما زمانی که این میزان به چند برابر برسد ورزشکار به سمت مکمل های ورزشی می‌رود. این در حالی است لبنیات خود منبع عظیمی از پروتئین هستند. متاسفانه به دلیل تبلیغ غلط روی لبنیات این مواد غذایی از سبد مصرفی برخی ورزشکاران حذف شده است. منع ورزشکاران از مصرف شیر به خاطر قند موجود در آن در حالی است که شمار کمی از افراد به این قند حساسیت دارند. افرادی که به این قند حساسیت دارند باید شیر بدون لاکتوز مصرف کنند. مشکل تغذیه در بین ورزشکاران این است که همه نفرات این اقشار و حتی مردم عادی یک نسخه غذایی دارند.

این متخصص تغذیه با اشاره به عدم تمایل برخی از ورزشکاران در مصرف لبنیات تاکید کرد: برخی از آدم ها به خاطر مصرف نکردن شیر و ماست در طولانی مدت دچار حساسیت می‌شوند و نمی‌توانند این مواد غذایی را مصرف کنند این هیچ ربطی به گرمی و سردی بدن ندارد. ورزشکاران بدنسازی گران‌ترین مکمل را مصرف می‌کنند اما نمی‌دانند که یکی از بهترین نوع این تقویت‌کننده، از آب پنیر گرفته می‌شود و مکمل دیگر موجود در بازار از شیر تهیه می‌شود. لبنیات منبع بزرگ پروتئین هستند. اگر در گوشت هفت واحد پروتئین وجود دارد در  لبنیات این مقدار به هشت هم می رسد. همچنین حبوبات نیز می‌تواند پروتئین را تامین کند. البته در کنار مواد غذایی بیشتر مکمل‌های توصیه شده از سوی متخصصان ویتامینی هستند.

عضو انجمن تخصصی تغذیه ورزشی استرالیا ادامه داد: مکمل برای شرایطی است که ورزشکار در اردو غذای مناسب در اختیار ندارد یا گیاه‌خوار است. در این صورت مکمل و مصرف آن درست است و باید از مکمل‌های خوب استفاده شود. اما این به معنای استفاده از مکمل هرمونی نیست، ورزشکارانی که به ترکیب غذا ایراد می‌گیرند چگونه حاضر هستند که داروهای هرمونی مصرف کنند که کمترین عوارض آن بیماری‌های سرطانی است؟ متاسفانه برخی از ورزشکاران ایران در رشته بدنسازی یک شبه می‌خواهند «آرنولد» شوند این در حالی است که رشد و عضلانی‌شدن تنها تغذیه و استفاده از مکمل نیست بدن و تناسب اندام و جثه فرد بستگی دارد.

مدرس دانشگاه پرسپولیس در پایان با اشاره به رواج مکمل‌ها در باشگاه‌های بدنسازی گفت: سود تجاری یکی از مهم‌ترین دلیل رواج این داروها است و برای کسی که این داروها را تجویز می‌کند سود خوبی دارد. در سوی دیگر ذهنیت فرد است که یک روزه می‌خواهد بدنساز حرفه‌ای شود. او بدون توجه به ظرفیت خود به دنبال حرفه‌ای شدن است. البته برخی از بدنسازها می‌خواهند یک روزه آرنولد شوند بدون اینکه تلاش زیادی داشته باشند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha