محسن بهشتی روز سهشنبه درجلسه مشترک کمیسیون ماده پنج و شورای حمل و نقل و ترافیک قم با موضوع بررسی طرح احداث تقاطع غیر همسطح خیابان امام (ره) و ۳۰ متری شهید کیوانفر قم اظهار داشت: از اواخر سال گذشته تاکنون پیرامون این طرح، جلسههای متعددی برگزار شدهاست.
وی با بیان اینکه تصمیمگیری درخصوص این طرح بواسطه نظر کمیته حل اختلاف استان برعهده شورای ترافیک و کمیسیون ماده پنج گذاشته شده ، افزود: درپیش نویس طرح قبلی مطالعات جامع حمل و ترافیک و ترافیک قم، ساخت این تقاطع جز اولویتها بوده ولی به دلیل مشکل تملک اجرا نشدهاست.
وی با بیان اینکه کمیسیون ماده پنج جایگاه قانونی برای تصمیم گیری درخصوص احداث تقاطعها را دارد، گفت: طرح تقاطع خیابان امام و کیوانفر به هر شکلی که اجرا شود، فضای شهری زیادی را دراختیار قرار نمیدهد.
معاون استاندار قم همچنین با اشاره به اهمیت خیابان امام خمینی (ره)قم به عنوان تنها خیابان حرم نمای این شهر، خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح ،محور فوق همچنان جهت مستقیم خود به سمت حرم را حفظ میکند.
وی همچنین بااشاره به اینکه دراجرای طرحهای عمرانی درقم باید به حرم حضرت معصومه (س)،نگاه ویژهای داشته باشیم، گفت: به دلایل مختلف اعم از الزامهای شهری یا برنامهریزی نامناسب، شبکه معابر قم نسبت به حرم مطهر مناسب تعبیه نشدهاست.
بهشتی اضافه کرد: ولی تقاطع غیر همسطح خیابان امام خمینی (ره)عارضه بصری که محدوده کننده باشد، ایجاد نمیکند.
وی همچنین با تاکید بر اینکه در خصوص این طرح باید یک تصمیم منطقی بگیریم، یادآور شد: درحال حاضر تقاطع غیر همسطح میدان ۷۲ تن و همچنین بخشی از روگذر آیت الله کاشانی در منطقه سه شهرداری قم قرار دارد و این منطقه بدون تقاطع خیابان امام نیز دارای تقاطع میباشد.
معاون استاندار قم همچنین گفت: دراجرای طرحهای عمرانی قم موضوع رفاه و آسایش شهروندان و ساکنان این شهر باید بیش از زائران مورد توجه قرار گیرد.
مدیرکل حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم نیز در این جلسه با بیان اینکه بر اساس مطالعات بازنگری طرح جامع حمل و نقل قم و همچنین برخی شاخصهای مورد نظر از جمله ترافیکی، اتوبوس رانی و فرهنگی و اجتماعی ضرورت ساخت ۷۳ تقاطع در نقاط مختلف شهر قم مشخص شده است، افزود: از این تعداد ۱۷ تقاطع در اولویت قرار گرفته، که تقاطع غیر همسطح خیابان امام خمینی (ره)و کیوانفر در اولویت هفتم است.
سید امیر عباس صفوی افزود: این تقاطعها درسه افق کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت پیش بینی شدند، که افق کوتاه مدت آن تا سال ۱۴۰۲ و شامل طرحهای اولویت دار است.
جلسه کمیسیون ماده پنج و شورای حمل و نقل و ترافیک قم با حضور مدیران دستگاه های اجرایی و کارشناسان حوزه حمل و نقل با موضوع بررسی طرح تقاطع غیر همسطح خیابان امام و ۳۰ متری شهید کیوانفر برگزار و پس از طرح دیدگاه های کارشناسی، تصمیم گیری نهایی در خصوص این طرح به جلسه آینده موکول شد.
نظر شما